Kritik: Öga
Idag fick kameran följa med till stallet. Fotade inte så mycket men tog några bilder på Jansons öga och nu vill jag höra vad ni tycker om en av bilderna. Har dragit lite i nivåer, förminskat, skärpt upp pyttelite runt ögat och satt min logga på. I övrigt oredigerad.
Nikon D50 och Nikkor 50/1.8 användes.
F2.8, 1/200s, ISO 200
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag är jätteförtjust i skärpan, skärpedjupet, färgerna och ljuset! Läckert. Snyggt med luggen också och uttrycket är piggt och vaket.
Tycker däremot det är för mycket panna i bild.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
håller med Anna helt och hållet. ÄLSKAR skärpan på ögat! Lite mer beskärd på högersidan vore bra (:
#1 #2 Tack så mycket, kul att ni gillar den!
Jag är rädd att bilden blir för kvadratisk om jag beskär bort lite på högersidan. Sen har jag kommit in i en redigera-så-lite-som-möjligt perod så därför har jag valt att inte beskära den alls ;)
Det är en riktigt mysig bild du fått till, tycker som Anna att luggen passar in bra. Skärpan är grym!
Något jag inte håller med om är att det är för mycket panna, jag tycker det är bra som det är ;) Stör mig dock på den lilla pricken vid hästens virvel i pannan, men den går lätt att klona bort.
Tror att bilden hade blivit jättesnygg i stående istället för liggande!
http://www.regret-nothing.com
#4 Tack!
Reagerade också pricken i virveln men gjorde aldrig något åt det eftersom den ändå är relativt utslagen ;)
#5 Postar en annan variant av bilden, i stående.. Tycker du om den bättre?
Orkade inte redigera om orginalbilden så tog den redan redigerade och beskärde, därav den försämrade kvalitéten.
#6 den gillade iaf jag bättre! väldigt harmonisk bild med som ni andra säger bra skärpa.

Jag är lite kluven haha, mellan liggande och stående vill säga. Håller med föregående om skärpedjup, färg etc. Jag tycker den kändes lite för alldaglig i stående position, men kanske att du på den i liggande (inget du kan göra så mycket åt nu men att tänka på till nästa gång vill säga) hade haft tightare upptill och lite lite mindre panna, ungefär strax innan virveln så att du placerar ögat ännu närmare ett femtedelsstreck, alltså extremisera beskärningen, då tror jag den hade blivit riktigt bra. Men super jobbat annars =)
Jag tyckte nog bäst om #6 Den blev jättefin.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
håller med, den vart fin men mer alldaglig i #6. därför gillade jag den första bättre ändå :)

Tycker om båda, kan inte riktigt bestämma mej ;)
Men som dom andra har sagt, fin skärpa och en välldigt lugn bild :)
Kan inte heller bestämma vilken jag gillar bäst. Står fast vid att jag tycker det är för mycket panna i #0, men #6 känns lite vanlig… Hm ;) Är #0 originalbeskärning?
Om du lägger en vinjett på #0 så att blicken dras mer mot ögat istället för pannan kanske det blir bättre? Men jag gillar bilden, verkligen!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack för all respons =)
#13 Ja, #0 är orginalbeskärning.
Själv gillar jag nog den liggande mer, håller med #8, tyckte den stående blev för 'vanlig'.
Puttar upp.
Upp!