Kritik - Vårbilder
Från -14, 20cm snö och en grym snöstorm igår till +10, solsken och grönt gräs idag. Ett totalt väderomslag, man luras tro att våren är här.
Det vackra vädret gav mig lite inspiration till nya bilder, så mina älskade hästar fick tålmodigt stå modeller för dagens idéer.
Det blev en hel del bilder som jag själv anser är helt okej, men jag har valt ut ett par av dem som jag skulle önska att få just er kritik på. Man kan ju alltid utvecklas ytterligare, som sagt :o)
Vill även upplysa er om att jag medvetet har valt att fotografera bilderna snäppet mörkare.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#1 Intressant bild som man stannar upp och kollar lite extra på. Gillar symmetrin. Fin färgton och bra skärpa. Men saknar det där som får en att verkligen förstå att det är en häst (manen i detta fall), den där "aha-en-häst"-känslan ;)
#2 Man kan inte låta bli att gilla bilden när hästen ser gudomlig ut! Bra komposition och fint uttryck från hästen. Har faktiskt inte så mycket kritik att ge - ett jättefint porträtt!
#3 Mycket bra bild. Ljuset är supermysigt och faller snyggt. Jag tycker att det är jättefint med en så pass mörk päls till den ljusa manen och att hästen ser ut att kika fram lite busigt =) Kanonsnyggt!
#4 Fin bild, och du har lyckats förmedla känslan. Men jag skulle vilja se mera närvaro från hästen - det där lilla extra som jag tycker saknas nu.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag håller med Marija på alla punkter förutom #1. Den bilden faller mig inte i smaken alls tyvärr då jag tycker den saknar djup, för mig är den väldigt platt och inte intressant. Men det är ju bara vad jag tycker =)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#5 & 6, Tack för kritiken :-)
Ang. bild 4 så fick Herkules aldrig någon chans att posera som jag bad om, för min söta lilla shetlandsponny sprang fram o bet honom i rumpan, han tyckte det var dags att leka. Men jag får helt enkelt försöka igen en annan gång! :-)
Håller med Anna (och Marija). Bild #1 är lite för ointressant men resten av bilderna är riktigt snygga och det är ingen idé att jag citerar Marija.
Bra jobbat! :)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#8, Tack!
Är det någon mer som har annorlunda kritik att ge? :)

#11 Åh den var super! Jag älskar komposition och ljus samt uttryck, varför gillar du den inte själv? (;
Av de ovanstående bilderna så faller #3 mig bäst i smaken där komposition och ljus är väldigt snyggt, de andra säger mig inte så mycket tyvärr, men #3 och #11 är väldigt snygga, bra jobbat (;
#11 Jag tycker att den är jättefin. Gillar hur ljuset faller och hur hästen är placerad med tanke på ljuset. Lite skogsväsen-känsla över den här med. Hade nog velat att hästens vänstra sida varit lite mer upplyst, men jag tycker om den!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#12 & 13 Tack för kritik :)
Jag vet inte varför jag inte är så jätteförtjust i just den bilden. Den är okej, men jag själv kan inte se något speciellt med den.. Nåja, det är upp till betraktaren :o)

Bild nummer tre är enligt mig to die for! Härlig vinkel och vackert ljus! På tvåan är tyvärr himlen överexponerad och ger ett "bländande" intryck. Men jag vet själv hur svårt det är att få rätt på det! Prova att leka lite med vitbalansen bland inställningarna! ;-)
#15, Tack för kritiken! Fast det är svårt att inte överexponera när himlen faktiskt är vit :P