Kritik - hästar i hagar
För ett tag sedan var jag ute i hagarna, och fotade Zallys stallkompisar, och skulle vilja ha kritik på dom två bilder som jag blev mest nöjd med.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
#0 Fint uttryck, söt häst och bra skärpa. Jag gillar inte vinkeln då man inte ser hästens hals och det får hästen att se lite "klumpig" ut. Hade du fotat lite mer från sidan och kanske i stående format hade man sluppit se så mycket av det trista täcket.
#1 Bra uttryck, helt OK vinkel. I övrigt säger den mig inget. Hästen ser lite loj ut och ljuset ihop med den trista bakgrunden ger ett alldagligt intryck. Saknar något som håller betraktarens intresse uppe.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Tycker bilden i #0 vart jätte fin, stör mej dock på stången eller vad det nu är till höger om hästen?
Fina bilder både två.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

#0 Härligt uttryck men hade föredragit att sett den i stående med mer konsentration på huvudet. Helt ok färger, kanske lite mörk. Känns även lite sne. Samt lite vidvinklig?
#1 Försök fotografera mer framifrån, inte rakt framifrån men så att du tagit något steg åt vänster för att få en bättre vinkel, i nuläget känns hästen lite lång. Den här känns också lite vidvinklig. Lite störig bakgrund och tråkiga färger men annars ett bra porträtt (:

#10 De känns liksom uttöjda i proportionerna som det blir när man fotograferar med vidvinkel, man kan få samma effekt om man fotograferar ur vissa vinklar eller komponerar på vissa sätt, vad hade du för brännvidd på objektivet?

Jag är själv inte så förtjust i "hagbilder" utan sätter hellre på hästen ett fint träns och har någon som ställer upp den åt mig. Men jag tycker du har lyckats helt OK. Ettan är min favorit! Synd på täcket, men vad ska man göra nu när det är kallt ute ;-) Aningen gråtonade bilder, skulle gärna dragit upp vitbalansen på tvåan samt kontrasterna på båda, det kan göra en hel del ;-D
#12 Jag kan bara hålla med dig, men det är tyvärr inte mina hästar, och dessutom brukar jag alltid vara själv i stallet, så det får bli hagbilder.
Kritiken har du helt rätt i, inklusive att ettan är favoriten.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.