Hopplöst!
Jag har en Sony a200, men gillar den inte. Den samarbetar inte med mig, vilka inställningar jag än försöker. Har provat allt möjligt, men kvalitén blir urkass! Speciellt när jag fotar i ridhus.. Finns det något jag kan göra åt det?
Om jag sänker ISO:t så är bilden ändå hur brusig som helst. Och bilderna blir ju så mörka när jag fotar med snabb slutare, men jag sänker inte för då blir det ju rörelseoskärpa. Och även om jag har en snabb slutare så blir inte bilden så fryst som jag vill… Jag har haft en "bråkig" kamera förut men den har iallafall inställningar som man faktiskt kan fota med, och den brusade inte så himla mycket!
Kameran funkar hyfsat med blix, porträtt och så, men jag vill fota hästar och andra djur som rör sig..
Vad ska jag göra? Jag har inte Photoshop så jag kan inte redigera bort bruset, jag har bara Gimp..
Och jag fotar med RAW redan förresten.
Vad har du för objektiv?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Borde också säga att bilden ovanför är den absolut bästa ridhusbilden jag har som jag fotat med den här kameran, och den är långt ifrån perfekt..

#1 18-70, men det fotar jag inte djur med.
75-300 4.5-5.6 "sport"objektiv, med Macro är det jag använder mest.
75-300 med en bländare på 4,5-5,6 känns väldigt fel att fotografera i mörka lokaler med. ISO3200 är nästan ett måste med.
Denna bild tog jag mitt på dagen då det var mycket ljus med ett objektiv som har mindre brännvidd och lägre bländarvärde än vad du har. Ändå blev majoriteten av mina bilder suddiga. ISO1600 användes.

Jag har en sony a200. Och jag trivs bra med den.. Det är inte kameran som det är fel på, utan det är ridhuset som är för mörkt och du kan inte ha så lågt bländartal. Jag har precis samma utrustning som dig :) Men gör såhär, att du laddar ner Picasa3, sök bara på google. Och sen så laddar du ner det, och i det programmet så kan du ändra ljuset hur mycket du vill :) Jag tar jätte mörka bilder i ridhus, och sen bara ljusar jag upp dem :) (Programmet är gratis). Prova med det.. Annars får ju köpa ett objektiv som kan ta in mer ljus.
Rätta mig om jag skrivit ngt knasigt :)
Bilden till häger är fotat i ett jätte mörkt ridhus, och jag har ljusat upp bilden i picasa :)

Bilden är väldigt stor i inlägget innan, det är därför den är sådär jätte brusig :S

4# det är ju chack och Annie :)
#7 Där ser man. Invigningen av Båstads ridhus.

#4 Jo, jag vet, men den brusar så så himla mycket..
#5 Det är inte ljuset det är fel på, alltså, alla bilder blir mörka men sen ljusar jag upp dom i Gimp, det är bruset som jag irriterar mig på. Din bild är ju också brusig.. Och för mig är det nästan omöjligt att fixa till såna bilder, har försökt en massa grejjer men.. :/
Finns det kanske nåt program som kan ta bort bruset? Jag har provat i Nero Photosnap Viewer men bilden blir så utsmetad då..
#9 Tyvärr är nog det bästa att investera i ett ljusstarkt objektiv. Det svider i plånboken, men är nog nästan ett måste för bra ridhusbilder.
Min canon ger ungefär samma bilder i ridhus med mitt teleobjektiv med bländare 4-5.6.
Men med ett 50 mm f/1.8 är det väldig skillnad, men ändå inte superbra.
Ridhusbilder är svårt ;)

#10 Okej, jo, det är dom..
Men det som är skrattretande är att min förra kamera, Olympus E-410 tog skitfina foton.. Med samma bländare, 5.6, på objektivet.. Men det beror väl inte bara på obektivet antar jag.. Jag funderar på att sälja min Sony och gå tillbaka till Olympus.
Här kommer en bild som jag tagit med Olympuskameran.. Det är väl en viss skillnad?
#11 Det där ridhuset kanske var ljusare?
Visst, olika kameramärken hanterar bl.a brus på olika sätt. Det har du helt rätt i, men det hänger en hel del på optiken.
Trivs du inte med din kamera tycker jag du ska byta - det ska vara roligt att fota, annars blir det inte bra!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#12 Samma ridhus. ;) Fast iförsig, fotot med Sonyn fotade jag på kvällen, mörkt ute… Men jag har fotat under dagtid också, inte bättre bilder.
Ja, jag antar att det beror på kamera.. Olympusen måste man också jobba med för att få fina foton men den ger med sig efter ett tag. ;) Jag antar att jag byter.. För som du säger, det ska vara roligt att fota.. Och när jag ftar med Sonyn så kan jag känna mig irriterad och stressad bara.
Olympus har mindre sensor, alltså mer brus. Din första bild skulle enbart en fullformatssensor klara av plus en glugg med lågt bländarvärde. Detta då du fotograferade inne i ett mörkt ridhus (Vad jag erfarit är luciaridningar i ridhus kolssvarta och enbart upplysta av stearinljus).
Bilden din är även underexponerad vilket kommer få den att brusa till ordentligt när du ska förstärka ljuset i Gimp. Jag överexponerar hellre ett halv steg vid höga ISO för att sedan kunna dra ned det i en rawkonverterare. Fotograferar du förresten i raw?
Den andra bilden du slängde upp blir bra just för att solljuset träffar framdelen av hästen. Du får för det första bra kontrast för autofokusen samtidigt som du inte behöver använda högre ISO.
Hur blir bilderna när du fotograferar landskap eller hästar utomhus?

#14 Olympus brusar mer? Det är ju Sonyn som brusar? Eller är jag förvirrad nu? ;P
Ja, jag fotar med Raw. Mina bilder utomhus blir mycket bättre än de inomhus!