Objektiv - Nikkor 50mm/1.8
Har nu bekantat mig ganska bra med min Nikon D60 och ska fylla på med ett nytt objektiv. Jag har läst runt lite och många säger att Nikkor 50mm/1.8 objektivet är mycket bra att fota inomhus i ridhus med. Kan någon förklara mer om det. Behöver veta mycket om det. Ladda gärna upp någon bild så jag ser det och förklara allt om det. Vad kostar det tillexempel och hur mycket zoom har de?
Har ni något annat tips på bra objektiv till olika fotograferingar tipsa gärna. Men jag har inget pengaträd så det får inte vara för många siffror att hålla reda på när man ska köpa det, tack :P
MVH Julia - www.juliatingstrom.fotoexpress.se
MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"
Ett 50 mm är ett kanonbra köp tycker jag. Har själv canons motsvarighet.
Dock ger det ingen autofokus till din d60, utan du får fokusera manuellt.
tillägg: Det kostar runt 1000 kr, och det har ingen zoom alls. dvs brännvidden är 50 mm. Du får alltså använda benen som zoom och springa lite fram och tillbaka 

Fick det objektivet till min Nikon D80 när jag fyllde år ni i Januari. Har prövat det på pollarna en gång och är verkligen jätte nöjd!
Verkligen prisvärt :D

Satt igår och kollade på det objektivet till min D90, måste verkligen ha det. Verkar riktigt, riktigt bra :D
Har fotat massor med det objektivet sedan september 2007 och jag är kanonnöjd, funkar kanon med både D50/D300. Används till allt från hästfoto ute till ridhusbilder etc. I stallet använder jag nästan enbart 50 mm i hagarna och även när jag fotar porträtt.
Jag har också ett Nikkor 50/1.8 och använder det till min D50. Fungerar jättebra, har aldrig varit missnöjd - det är utan tvekan mitt bästa köp (och objektiv)!
Det har en fast brännvid alltså ingen zoom. Och som Haags säger, så får du ingen autofokus till D60/D40/D40x.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Tack så mycket alla :D Undrar också vad som menas med brännvid. Tror jag har hyfsad koll men vill gärna ha de förklarat. Ska no köpa det :D
Om det inte finns zoom blir det ju svårt att ta kort tillexempel från en läktare för hästen hamnar ju väldigt långt ifrån. Vadgör man då?

#7 Brännvidd (heter Focal Lenght på engelska) är det avstånd som du måste hålla linsen på för att få en skarp/fokuserad punkt. Är det ex. 70-300 kan du zooma, stå på 70-300mm avstånd, är det en fast brännvidd som ex. 50mm så kan du inte zooma men självklart stå på längre avstånd än 50mm. Hoppas jag förklarade rätt här nu annars får ngn rätta mig 
#8 Det du beskriver såhär:
".. är det avstånd som du måste hålla linsen på för att få en skarp punkt…"
… så beskriver man väl egentligen termen närgräns?
Brännvidd beskrivs såhär av fotoord.se.
Brännvidd är ett mått på objektivets eller linsens förstoringsgrad, samt vilket perspektiv det ger. Brännvidden mäts i mm. Objektiv med variabel brännvidd kallas zoom. När du zoomar varierar du alltså objektivets brännvidd.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#9 Jo fast under den delen står det såhär: "Brännvidden är då det avstånd som du måste hålla linsen på för att få en fokuserad brännpunkt."
Fast det är sant det kanske är bådadelar eller den ena. Du kan läsa om det här annars. 

jag tror att det är den bakre fokallängden de menar, mellan lins/linsgruppens beräknade medelpunkt och bilden i kameran.
vid fotografering där motivet håller sig en bit bort, några meter, kan man göra det enkelt för sig och låtsas att ljusstrålarna kommer in parallellt och då finns det bara konstant för bakre fokallängden, f´, för den främre, f, är oändlig.
Hos optikern så är oändligheten minst 6 meter lång;)
Har också funderat på att skaffa det till min D40, men om det inte har autofokus så vet jag inte..

Till er som har D40/D40x/D60 så finns det af-s nikkor 50mm f/1.4g, en nyhet från nikon som kom i december. dock kostar det en rätt bra slant. japan photo är det som blir billigast enligt pricerunner och då ligger priset på 3499:-
Okej. Då det finns helt enkelt ingen zoom och man måste stå nästen bredvid hindrena för att fota. :/ NÅgot annat tips på objektiv som man också kan zooma lite med? Tack ALLA för hjälpen :D
Skulle någon enkelt och bra (a) kunna förklara för mej som en lite trögare person vad man ska tänka på när man ska köpa ett objektiv för att fotografera inomhus i ett ridhus med en Nikon D60. Tack! :D
Ska du ha ett BRA objektiv att fota i ridhus med kommer du få lägga ut ca 5-7000 kr. Du ska försöka ha en så låg bländare som möjligt, helst 2.8 istället för 3.5 som jag gissar att du har på ditt nuvarande objektiv.
Vill du inte lägga ut så mkt är ett 50 mm det bästa för ett billigt pris.
Tack så mycket haag. Ska kanske köpa ett begangnat vilket sänker priset rejält. Tack så mycket =D