Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 564 ggr
Belindaa
0

Canon EOS 40D

Jag och två kompisar ska tjäna ihop lite pengar, och vi har hittat ett sätt där vi tjänar ganska mycket bara vi anstränger oss…Flört

I alla fall. Till saken. För pengarna har jag tänkt köpa en ny kamera, som jag kan ha länge (tills den dör typ), och utvecklas med. Samtidigt behöver det inte vara en värsting kamera för att jag aldrig kommer att kunna utnyttja alla funktioner.
Men vill samtidigt ha en rätt bra, så jag kan ta riktigt fina bilder hemma på fritiden.

Så jag undrar om Canon EOS 40D är kamera att satsa på, så man inte känner sen som jag säkerligen snart gör med min Nikon D40, att man vill ha mer att "utnyttja"?

/Lovisa

[PeterWem]
0

Lägg resurser på kameran 40%, resurser på objektiv 60%. 40D är en kompetent kamera som du inte lär behöva byta ut på ett tag, men glöm inte att det är objektiven som ändrar de stora möjligheter under dunkla och solstarka förhållanden.

NettanLindholm
0

säger som ovan. Satsa lite mer på objektiv istället, men för del delen inte en "skitkamera" :)

FeliciaS
0

Japp, jag tycker EOS 40D är ett bra val för dig. Har själv velat ha en sådan sedan den kom och sparar fortfarande (nåväl, köpte ju ett objektiv i somras). Lite surt att 50D kom, för nu vill jag hellre ha den, men lär inte kunna spara ihop till den förrän 60D kommer osv. osv… :) Så det blir väl en 40D tillslut - snart - förhoppningsvis ^^ 

Självklart har ovanstående sagt kloka ord! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

divansson
0

Jag har en 40D, heeeelnöjd med den :) Köpte den i januari och jag tycker att den är lätt att förstå =)  Det är som de ovan säger, att objektiven är viktiga.. Jag har ett tamron, inte superbra direkt men med orginalobjektiven är den skitbra ;)

LindaKarlstrom
0

Jag håller med om att 40D är en bra kamera! Har testat både D30, 20D, 30D och 40D och även om skildnaden mellan dom kamerorna (bortsett från D30) inte är så stora trivs jag bäst med min 40D :)

Belindaa
0

Ja, det är klart att objektiven betyder mest eller hur man ska säga, men vet man att man kommer att behålla kameran länge och nöja sej med den känns det ju bättre att lägga ut pengar på objektiv :)

Så det blir nog en sån jag skaffar. Känns verkligen bra, men först måste vi bara samla ihop lite pengar, haha.

NettanLindholm
0

får man fråga vad för sätt ni kommit på för att tjäna ihop era pengar? *nyfiken i en strut* (A)

Magster
0

Min kompis har den kameran och den är verkligen en kamera man kan utvecklas MYCKET med! Tycker du ska satsa på den för du kan både köra auto på den och sen när du går över till mer manuellt så har du så mycket du kan fixa och trixa med. Du kommer lära dig massor!

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Belindaa
0

#7 ja, vi ska sälja sockar ;) haha. Sålde det för klassen och vi tyckte det gick rätt bra, så nu ska vi nog beställa ganska mycket och åka in till stan och springa runt i trapphus. Haha.

Vi har inte bestämt vilket paket än, antingen får vi 6000 eller 9000 var, tar vi det där vi får 6000 ska vi även sälja fika på en vårvisning där det kommer galet mycket folk, haha.

Vi får väll se hur det går…;)

Belindaa
0

Oj glömde.
#8 låter ju kanon. Ska ha en 40D varken vi ska sälja eller inte känns det som nu, haha.

IdaL
0

Jag håller bara med ovanstående då jag aldrig ägt en Canon kamera eller har erfarenheter av det. Men du får tänka på att kolla upp med objektiven för att ha ett 18-55mm hela tiden kommer du knappast nöja dig med om det är hästfotografering du är intresserad av. Men lycka till med kameraköpet :)

Belindaa
0

#11 jo det vet jag, kommer att köpa ett rätt billigt zoomobjektiv från början, utan kitobjektivet då, för det fanns inget paketpris med något 18-55.
Har redan provat på ett 18-55mm vid ponnytravfotografering…och mja, lite mer zoom hade ju inte skadat då…;)

Har redan kikat lite gran på olika objektiv, men det är ju en bit bort innan jag förhoppningsvis har kamerahuset i alla fall.

[PeterWem]
0

Tamron 28-75/2,8 rekommenderar jag som ett prisvärt objektiv. Långsam, byggkvalité sådär, men ljusstark och en bildkvalité utan dess like.

Loviiisa
0

Har själv en Canon EOS 40D och jag tycker det är en fantastisk kamera på alla sätt och vis (undantaget är batterimätaren). Kvalitéen har alltid varit i hög klass, fast det kan bero på att jag köpte till ett EF-S 60/2.8 USM Macro och en Canon L zoom det första jag gjorde också.

Men vill du ha en kamera som du har alla möjligheter med och kan jobba med manuellt osv, så är 40D ett utmärkt val.

Belindaa
0

Tack för alla svar! :) Blir bara mer och mer säker på att det blir en 40D. Men först måste vi ju käna ihop lite pengar också.

Angående objektiv, så är det ett objektiv med minst 200mm zoom som gäller. Men, det får bli ett senare projekt…första prioritet är ju kamerahuset.
Sen är ju 50mm/1,8 ett objektiv som jag också kommer att köpa till när jag får råd! :)

Colt
0

Jag har också en 40D och är jätte nöjd!
Hade förut en 350D och en 40D blev ett lyft, en snabbare kamera med mer proffskänsla! Det känns som en kamera som man aldrig behöver känna sig begränsad med.  Dock kan jag tycka att om man inte behärskar de manuella inställningarna fullt ut så är det svårare att lära sig det på en 40D än tillexempel en 350-400D.

Belindaa
0

#16 okej, får väll träna mycket med D40:n tills dess i så fall, sen får man väll nöta vidare, helt omöjligt kan det ju inte vara? ;)