Hur organiserar ni era mappar?
Vi har haft uppe sådana här trådar förut - men tyckte det var dags med en lite fräschare nu när vi är så många fler medlemmar!
Hur organiserar ni era mappar på datorn?
Vilka kataloger har ni? Vilka undermappar?
Förklara! Ta gärna printscreen.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Hehe, jag organiserar inte alls. Mina mappar heter lite allt möjligt och massa konstiga saker som "kjnvj" t.ex. 
När jag ska ladda in bilderna från kameran måste jag automatiskt göra en ny mapp och när jag väljer en som redan finns skapas det en ny mapp med det namnet. Har Windows vista.
Någon som vet hur man ska göra för att få det att fungera?
Jag har tre hårddiskar, en Local (C:), en Program (E:) och en Photo (D:).
På Photodisken ligger mina huvudkataloger, bl.a en för min hemsida, en för beställda bilder, en för varje kamera (har 3 st) m.fl.
I mina fotokataloger, dvs. i huvudsak katalogen "Nikon D200" samt "Nikon D50" har jag sedan undermappar som heter:
- Hästar & stall
- Makro
- Natur
- Jag & vänner
+/- ett par stycken.
I dessa finns ytterligare undermappar sorterade per år och årstid, i Nikon D200/Hästar & stall finns t.ex Höst 2008, Vinter 2008, Sommar 2008 osv. I dessa finns det faktiskt ännufler undermappar… I form av en för Evanemang, en för Windy & Wilda och en för Fotojobb. Där lägger jag sedan nytagna bilder och döper dem till datum samt tävlingens/fotjobbets namn.
Krångligt? Inte det minsta… Mycket lättare att hitta ju fler underkataloger man har enligt mig!
Lagrar även fotona på samma sätt på min externa hårddisk. När jag laddar över bilder från kamerorna hamnar de i sina rätta kataloger automatiskt, bara att flytta dem till respektive undermapp och döpa dem.

#2 Väligt smart! Har faktiskt funderat på något sånt. Men jag får ju inte till mapparna..
åh, gud jag har ingen ordning
skulle ärkligen behöva sätta mig någon dag och kolla igenom vad jag har för bilder och vad som ska sparas osv!
Rätt rörigt x) från mitt skrivbord finns mappen som heter Mappar där finns det en hel del olika mappar från olika tillfälen och evenmenag de står även ex (Nikon D70s) i slutet eller (Kodak) för att veta vilken kamera men sen finns de bla. dessa
- Hästarna/stallet
- Jag och vänner
- Höstcupen
- Hundar
- Katter
- "Sortera Senare"
Under Sortera senare hamnar bilder som jag haft brottom att lägga in för jag ska iväg eller liknande och de sorterar jag ut senare :)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Mappar, undermappar och ännu mer undermappar.
Är tyvärr inte nöjd, men kommer att försök anordna hur det ska bli :)

Vad är kataloger?
#2 hur kan de hamna i sin rätta katalog automatiskt? ;)
Är inte så haj, haha.
I alla fall. På den här datorn har jag inte så mycket bilder, men på mammas och pappas har jag inte så organiserat. En mapp för Nikon D40, där jag har en undermapp med dom med loggor på, och dom som är redigerade.
Resten av bilderna som inte är tagna med min Nikon är uppdelade i jag, hästar, ponnytravtävlingar osv..
#7 Jag har valt destinationskatalog när jag för över fotona ;)
Jag sorterar bilderna efter kamera - år - månad - dag. Har bilder från D300 på C hårddisken och resten på D hårddisken.
Har 5 mappar (+ en extra för Lightroom) som heter Nikon D50, Nikon D300, Canon Ixus 50, Canon Ixus 82 IS och Sony Ericsson w595. Så om jag vill hitta bilder från Nikon D300 från 1 februari 2009 ser sökvägen ut såhär:
Nikon D300 - 2009 - 01 - 01 Hästarna
(ibland finns det även undermappar i själva bildmappen)
Har provat att sortera bilderna på andra sätt tidigare men det här fungerar bäst :) Taggar även bilderna med Lightroom så att det är enkelt att söka efter dem.

Mina bilder är organiserade efter datum alltså såhär ungefär:
**2009
**
- 2009-01-05
- 2009-01-06
-bild
-bild
Som på den bifogade bilden så att säga. Jag tycker det är väldigt smidigt och eftersom jag t.ex. vid en tävling alltid på något sätt vet vilket datum den tävlingen var på är det bara att jag går dit och tittar. Letar jag efter en bild så vet jag oftast 1. vilket år den fotades och 2. ungefär vilken månad den fotades och då är det bara att leta, har jag väl sett en bild från det datumet vet jag vilka de andra bilderna är också, jag har med andra ord ganska bra koll på vilka bilder som är vilka eller hur jag ska förklara det.
Jag hade ett system liknande de som nämnts ovan förut, en mapp med ex. hästar en med resor med underrubriker etc, men det fungerade inte för mig. Det här systemet passar mig mycket bättre och jag har superkoll och ordning på var allting är 

Har alla bilder på min extern, har dock delat den innan med resten av Familjen, men tog den för mig själv när jag fick egen dator! :) och min brorsa fixade så att när man klickade på Mina Bilder i Mina Dokument på gamla datorn så kom man direkt till mina mappar som finns i externen, så nu är det lite konstigt när jag bytt dator och man måste klicka sig vidare genom några extra mappar innan man kommer till Sony A700 mappen.
I mitt mappsystem har jag rätt mkt mappar, men tkr ändå att jag har ordning förutom alla datum mappar som jag inte orkat sortera. Annars har jag t ex Natur, under Natur har jag Blommor, Växter, Stranden-Havet m.m och årstids undermappar till vissa med. Under Djur finns såklart hästar, katter, kaninen Lisa fåglar osv.
Har faktist fått ihop mappar för allt som går att fota i min närhet! :)
Jag har en stor mapp som heter "Foton", i den mappen lägger jag in fotona efter när jag har tagit som, så här kan det se ut tillexempel:
>> 21/2-09 Ponnyhoppning, botkyrka
>> 5/3-09 Dressyr, Tyresö
Typ sådär =)
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything
Jag har först en mapp med år-talet. Just nu har jag 2008 och 2009, dock är det inte så mkt bilder kvar i 2008.
Sedan har jag det katogoriserat i följande mappar:
En för varje månad (snapshots hammnar här)
Hundar
Hästar
Katter
Kompisar
Släkt
Detalj
Dressyr
Hoppning
+/- andra nödvändiga mappar.
Har även undermappar till dessa, då är dem döpta med plats och datum. (Tävlingsmapparna har även ännu fler undermappar, en för varje klass den tävlingen.)
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

Jag her mina mappar efter "termin" Alltså 2009 vår.
och i den undermappar som
-hästar
-porträtt
-Rörelse
-Träningar
-Tävlingar
-Macro
-Natur
Ungefär såhär är dom organiserade ^^
Juste ja, alla bilder ligger på min externa hårddisk!
Den är guldvärd!

Så här har jag:
A1. Tema för mappen
A2. Tema för mapen
Sedan blir det J5. och U9. m.m.
På det sättet ligger dem i rätt ordning på hårddisk D.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida
Har en egen mapp för varje kamera och för Olympusen och Nikon D40n undermappar som t.ex Hästar, Ridsport, Djur osv. På systemkameran har jag också olika mappar till olika objektiv. Har 3 hårddiskar så jag har kopior av bilder lite här och där. ;)
Tror jag ska skaffa mig en extern hårddisk istället x')
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

#8 så det finns i kameran eller? ;) haha, jag är som sagt inte så haj på det där, kan bara att det heter mappar, men det där med kataloger verkade ju riktigt smart.
Jag har typ ingen ordning 
Alla bilder ligger i "Mina bilder" där jag har väldigt många undermappar..
Hästar:
Solstallet -> datum för olika fotograferingar
Amanda och Jennie -> datum för olika fotograferingar
Anna och Arcona -> datum för olika fotograferingar
Hästar på bete -> olika hästar på bete olika somrar
Hästar på NZ
Julavslutningar -> olika år
Maria och Noblesse ridskolan
Maria och Anna rider
Ridskolan 20 Jan
Stall Västanvind -> Ridning, fotografering
Träningar -> olika träningar
Tävlingar -> olika tävlingar
och tusen andra mappar..
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Jag har en hårddisk där jag har allt, där ligger först huvudmapparna med:
Min Musik
Mina Anteckningar
Mina Bilder
Mina Brushes
Mina Dokument
Mina Fonts
Mina MSN-Konversationer
Mina Program
Mina Videoklipp
Sen finns det väl minst 10 undermappa på alla, förutom anteckningar, fonts och brushes.
Bilder ligger i underkategorierna:
- Djur - Hästar, Hundar, Fåglar, Katter, Vilt
- Grafik - typ 20 olika mappar för varje sorts bild, avatarer, loggor, bloggen, hemsidan m.m.
- Jag - Egomappen ;)
- Kompisar - Vänner och familj
- Natur - Växter, landskap, stadsbilder och massa massa mer
- Osorterade - Mapp för bilder som ska sorteras men som jag inte vill tynga ner själva datorn med, så de hamnar där ett tag innan det sorteras runt
- Studiofotogrefering - Lite som en Övrigtmapp faktiskt men också för typ enstaka bilder som inte passar nån annanstans.
Sen döper jag alla mappar efter datumet och lika med bilderna, och på hästbilderna så är alltid platsen med i namnet.
Och endast i Bildermappen har jag nästan 500 mappar. Hehehehe… Totalt har jag 658 mappar på hårddisken. I'm a fan of maps! ;)
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Mina mappar är helt oorganiserade nu eftersom datan gick sönder nyligen så alla mina bilder är borta! Så har endast några bilder nu!