Kritrik - Ridhus
Idag fotade jag lite när min tränare red min häst.. Men är grymt besviken på bilderna :S Jag vill ha de ljusare! Okornigare! Mer Skärpa! Djup! Visserligen är de mycket bättre idag, jämnfört med igår när jag inte hade mitt ljusstarka objektiv, men endå..
Hur kan jag förbättra det tills imorgon när jag ska fota min andra tränare när hon hoppar med honom i samma ridhus?
Jag vred både upp o ner slutartid o bländare o ISO, hade stativ.. är mina kameragrejer itne tillräckligt bra bara? Har en Nikon D40.
Mvh malin
Vilket objektiv använde du då?
Läckert steg du fångat, härligt med rörelseoskärpan tycker jag faktiskt!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Sigma 70-200mm 1:2.8 APO DG Macro HSM
Ja då borde du kunna få bättre bilder tycker jag!
Var ridhuset jättemörkt?
Exakt vilka inställningar hade du?
För själva ögat är det inte så jätemörkt tycker jag. Inga fönster, men taklampor.
Har för mig att det var inställt på 60/2.8 Iso 800 ? Jag minns inte riktigt men de flesta bilder tog runt det iaf.
Oj, då borde det blivit ljusare tycker jag!
Med den slutartiden, 1/60, får du ju rörelseoskärpa ganska garanterat. Men bländaren 2,8 brukar höja ljusstyrkan ganska radikalt i ridhus tycker jag, så ridhuset måste varit mörkare än de flesta jag fotat i. Fönster gör ganska mycket, taklampor räcker ofta inte till.
I ljusare ridhus tror jag inte det ska vara några problem för objektivet!
Men hur ska jag göra för att verkligen frysa fast bilden? Jag gillar också rörelseoskärpan på denna för att det blev lagom, men har andra bilder där de inte blev lika fint :P
Kortar du slutartiden för att frysa rörelsen kommer bilderna bli mycket mörkare och du kommer få gå upp i ISO - då blir det mer brus… Det är inte lätt!
precis :p provade också det.
Så det finns alltså ingenting man kan göra? Förutom att ta motorsågen och skära lite i ridhusväggarna så de kommer in ljus.. :P
Har väl inget om själva fotograferingen att tillägga, inte mer än det Attlid redan sagt… Hoppas att det går bättre imorgon.
Men din häst är ju bara hur maffig som helst! Vilken snygging, jag är helt kär. Dressyrhäst? Tävlar du med honom/henne?
Han e jättestilig :) Hopphäst efter Chapman - Napoleon, född 00, valack han bara avgudar att hoppa, öronen går typ i kors så glad han blir :P Haha! Men han e riktigt duktig i dressyren också :):) Har tävlat en del o de har gått supra :)
Lite OT men, vad är det för skillnader mellan Sigma EX 70-200/2,8 II APO HSM DG Macro och
Sigma 70-200mm 1:2.8 APO DG Macro HSM?
Eller är det samma? 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#10 Oj, inte trodde jag att han var hopphäst! Snygg i alla fall. Vill du visa bilder på hur det blev när du fotade? Blev det bättreän första gången?
#11 Jag tror det är samma.
#12 Det blev betydligt mycket svårare att fota hoppningen.. *grymt besviken!*
Hela Pacha (som han heter) är suddig o de är väldigt brusigt. Ingen bild jag vanligtvis skulle visa upp såhär, men eftersom du ber om en bild så får jag väl visa xD Det är min hopptränare som hoppar den gången.
Hoppas det går bättre nästa gång. Ska ut o fota på en klubbtävling den 18:onde, hoppas dom har ljusare ridhus xD
#13 Ridhuset ser ju ljust ut :O Ser ju ut som det är nå plastdär som släpper in lite ljus :) Tråkigt att hästen blev suddig, det är ju som sagt en konst att fota i ridhus :P
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#15 Den ser mycket finare ut, fokusen kanske råkade hamna fel under hoppningen? Ser ju att hindren är skarpa men inte hästen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja det är ju också ett problem. Hur ska jag egentligen sätta fokus? Följa hästen blev svårt för han kom ju närmare o närmare. Och att (som jag antar att jag gjorde på den bilden) fokuser på hindret och den knäppa av när hästen var över blir ju också fel..
Okej, jag antar att du använder den absolut störta bländaren du kan ha. Sedan finns det (iaf på min kamera) någon fokusmetod som följer med motivet, även om det kommer närmre, tror jag. Fast jag är helt nybörjare på systemkameror så vet inte säkert, men jag har för mig att det står så i manualen.
#13 Okej, men någon som vet vad 1: står för?
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
hahah ja kör du dom inställningarna och ljuset inte räcker har du nog bara ditt förslag kvar ;)
fram med motorsågen!! ;D
Annarns finns det ju kamror som nikon D700 å canon Eos 5D MKII
som är grymma på iso egenskaper där du kan höja isot till 3200 och få fina bilder ändå! utan allt för mycket brus!
men dom kamrorna kosta ju lite också…..
#20&21 Udvik dubbelposter är du snäll, hantera hellre inläggen.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Att köpa en annan kamera är inte aktuellt :) Vill lära mig denna ^^
Sjukt fin häst !