Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 648 ggr
NettanLindholm
0

Närbildslins?

Hej !
Är det någon här inne som brukar fotografera på närbildslinser? alltså inget objektiv.

Fungerar det bra? Kommer man nära som om man hade fotat med macroobjektiv lr liknande? Skulle vara kul att testa med sånna om det nu är bra :)

matildah
0

Det beror på hur du menar. Är det en lins man placerar på objektivet? I sånna fall brukar jag de, ja :) Kolla på min hemsida under makro, de flesta fotona där är fotade med en sån lins.

www.matildaholmqvist.weebly.com

NettanLindholm
0

#1 Nej, jag menade en som man bara fäster på kameran utan objektiv :)

frigo88
0

hehe de skulle jag vilja se :P

Närbildslins är ett filter man skruvar på objektivet för att kunna fokusera närmare.

Magster
0

Jag har en "närbildslins" som jag kan fästa på objektivet och kör med ibland när jag vill ta bilder på riktigt nära håll.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

NettanLindholm
0

har läst på nån sida om en som bara använde en sån och inget objektiv .. men jaja XD

Magster
0

#5 Har aldrig hört talas om faktiskt… Låter väldigt skumt. :)

Medarbetare på Hästfoto.

EMT-FOTO
0

Kan det inte vara så att den som andvänder sig av en sån här Närbildslins har en Långzoomkamera och ingen systemkamera? Hade en närbildslins på min långzoomare :)

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

NettanLindholm
0

naej, det var en system :S konstigt konstigt XD

EMT-FOTO
0

"8: Häftigt :P

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

frigo88
0

Det låter som någon spela dig ett sprat elr så tänker du på något annat för man bör kunna fästa "objektivet" på bajonettringen

sen få du inte mycket till skärpa om du ändast fotar genom ett filter…

NettanLindholm
0

#10 alltså, jag pratade inte med ngn utan det stod på henne hemsida :S men jaja, det låter ju lite konstigt när man tänker efter XD

det stod typ: "fotar med det och det objektivet eller med en närbildlins, alltså inget objektiv på och det fungerar lika bra"

Belindaa
0

Ingen som har en närbildslins och en systemare som skulle kunna prova? ;)
Nog för att det lät lite konstigt men..

EMT-FOTO
0

#12 Låter ju väldigt konstigt, men hade gärna viljat se de

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

Magster
0

Har du kollat om du hittar något på Google?

Medarbetare på Hästfoto.

NettanLindholm
0

#14 nej, jag hittar inget.. antingen så tänkte hon som skrev det inte riktigt och har nu tagit bort den texten eller också var jag verkligen heeelt borta XD men vart i vilken fall intresserad av det nr kag läste det, så tror inte att jag missuppfattade ;D

NettanLindholm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag köpt fyra stycken närbildslinser :D
testat lite grann, men längtar till våren och ut och fota vårtecken !

Här får ni lite smakprov. Älskar dem verkligen !
Så ni som gillar macrofotografering men inte vill köpa ett dyrt macroobjektiv. köp närbildslinser!!

NettanLindholm
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

andra bilden..

Belindaa
0

Så du har närbildslinser på ditt objektiv nu? :)
Inte som ovan, bara närbildslins?

NettanLindholm
0

nej, de sitter på objektivet :)

ssofia
0

Jag har närbildfilter (som man sätter utanpå uv-filtret) eftersom jag inte haft råd att köpa macroobjektiv ännu. Det fungerar helt utmärkt men det är svårt att beräkna hur långt ifrån motivet man kan vara då man fotograferar eftersom man inte kan vara för nära eller för långt ifrån för att hamna utanför skärpan. Kromatisk abberation är också ett problem i solljus.
Har dock fått några grymt snygga bilder med dessa filter - de är definitivt värda pengarna