Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 985 ggr
EMT-FOTO
0

Vilka objektiv andvänder du?

Vilka objektiv andvänder du när du fotar hästar? Jag funderar lite på att köpa ett nytt objektiv till min Nikon D50.

Så jag vill höra vilka pbjektiv du andvänder. Givetvis inte bara Nikon-andvändare, utan alla :)

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

NettanLindholm
0

Jag använder mest:
**NIKKOR AF-S 18-135mm 1:3.5-5.6G ED
**Då jag tycker att det ger bäst färg och skärpa just för tillfället.

Använder också
SIGMA 70-300mm F4-5.6 APO DG
men den låter rätt mkt har liiite svårt att hitta fokus snabbt..

Kan också ibland använda mitt
**SIGMA 55-200mm 1:4-5.6 DC
**
Men som sagt använder jag mest Nikon objektivet (:

EMT-FOTO
0

#1: Är ditt NIKKOR AF-S 18-135mm 1:3.5-5.6G ED tillräckligt långt för att få bra sportbilder med?

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

NettanLindholm
0

#2 hm. det beror på lite hur stort området är man fotar på (: om det är en rätt stor bana eller så, så räcker den inte riktigt till.. Om man kan komma nära är den riktigt bra :) men skulle nog satsa på minst ett 55-200mm om jag vore dig (:

EMT-FOTO
0

#3 Okej :)

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

[MajaWrangstadh]
0

Nikkor 50/1.8
Till ridhusbilder, inomhusbilder och porträtt

Nikkor 55-200/4-5,6
Utomhus, sport

Sigma 10-20/4-5,6
Natur, landskap mm

Marija
0

Jag använder:

Nikkor 50/1.8
Främst till porträtt och lite närbilder men även i ridhus.

**Nikkor VR AF-S 55-200/4-5.6
**Hästfotografering utomhus

Sen används dessa objektiv till diverse andra fotograferingar men skrev bara upp just hästfotografi-delen :P

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

[MajaWrangstadh]
0

#5 Hoppsan, såg nu att du skrivit bara dom man använde t hästfotograferingar… Bra där Maja, haha. =D Alla utom Sigmat då!

MLphoto
0

Nikkor 50mm/1.8 - Hästfotografering inomhus

Tamron 70-300mm/4-5.6 - Hästfotografering utomhus

Kort och enkelt :o)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Anna
0

Dessa har jag… Tar med även de som jag inte fotar hästar med.

Nikkor AF-ED 80-200/2,8D
Används huvudsakligen till all hästfotografering, både inomhus och utomhus. Riktigt nöjd med den telezoomen, kvaliteten är grym (även inomhus tack vare bländaren) och objektivet är robust och trevligt att hålla i - lätt att zooma med skjutzoomen.

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro
Mitt makroobjektiv som jag fotar endel porträtt med, men förstås mestadels närbilder. Knivskarp vid manuell fokus, AF är högljudd och riktigt seg. Men vem använder AF vid makro? Kvaliteten är jättebra och brännvidden trevlig att jobba med.

Tamron AF 70-300/4-5,6
Detta använder jag knappt länge då jag fotar med min nya telezoom (80-200/2,8) nu. Det användes till mycket hästfotografering förut och är helt OK för den prisklassen, men jämför man bildkvaliteten med Nikkors 80-200 så är denna märkbart sämre. Används numera som slit-och-släng-objektiv, t.ex när man ska fota i stallet.

Sigma AF 18-50/3,5-5,6
Mitt kitobjektiv som medföljde D50n jag köpte för några år sedan. Använd faktiskt inte längre då brännvidden är så kort och bländaren inget att ha direkt. Fotade mycket med det precis i början och det är väl inget större fel på kvaliteten, faktiskt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Emma-lundqv
0

Jag använder ett Sigma 70-200mm/2.8 II till hästfotografering :)

Jojaton
0

Nikkor AF-S 18-55/3,5-5,6
Används när jag är hos kompisar och bara fotar minnesbilder eller liknande. Används ibland till hästfoto (porträtt) då jag egentligen inte tycker det är nått fel med det.

**Tamron AF 70-300/4-5,6
**Används till hästfoografering - men gillar det inte speciellt mycket. Skall köpa ny telezoom (70/80-200/2,8) som kommer ersätta detta.

Sigma 150/2,8 Macro 1.1
Mitt favoritobjektiv. Knivskarp autofokus, jättebra kvalité på bilderna. Tack vare brännvidden kan man änvända det till det mesta! Har fotat på tävlingar, macro, porträtt och ja - den funkar till allt i princip! Verkligen ett objektiv jag rekomenderar!

Johanna - Instagram

IdaL
0

**Nikkor AF 70-300mm 1:4-5.6 G
**Detta objektiv använder jag främst till utomhus fotografering och det räcker perfekt till vår stora ridbana på klubben där jag är en sk. klubbfotograf och syns väldigt ofta där. De har bra zoom och skärpan är inget att klaga på tyvärr är där ingen VR i den som är ett litet - men dock har de funkat perfekt till första zoom objektiv till min sytemkamera och är nöjd med det.

**Nikkor AF 35-70mm 1:3-4.5 G
**Fick jag till min kamera och använde det i början försökte ha de till lite macro men märkte det inte gick super men det funkade. Atoufokusen på detta är väldigt högljud men använder det till Porträtt och kattfotografering rätt ofta. Skärpan är helt OK och är nöjd med det.

Jag ska även söka en fond för att kunna köpa ett 70-200 med en bländare som även fungerar inomhus då min budget inte räcker till för ett sådant objektiv.

matildah
0

Jag använder ett

Tamron AF 70-300/4-5.6 och är själv inte särskilt nöjd med det, men har tyvärr inte råd att byta till Nikkor för tillfället. Har stora problem med CA och lite seg AF.

Nikkor 18-70/3.5-4.5 som är ett väldigt bra objektiv, prisvärt.

Har planer på att köpa ett macro eller ett objektiv med större bländare än de jag har nu.

EMT-FOTO
0

Jag kan ju själv skriva vilka objektiv jag har, och vad jag tycker om dem…

Tamron AF 70-300/4-5.6 Är inte så nöjd med detta objektiv, seg AF och ibland sviker den. Har som mål att byta ut detta objektiv under 2009.

Tamron AF 28-80/3.5-5.6 Fick detta objektiv till kameran. Andvänds ibland till prisutdelningar utomhus och överblickbilder.

Nikkor 50mm/1.8 Till ridhus- och poträttbilder. Älskar verkligen detta objektiv :)

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

Fiaa2
0

Nikkor 50mm/1.8 - till ridhus och porträtt, mycket nöjd!

Nikkor 55-200/3.5-5.6 med VR - skall bytas ut, helt okej AF, andvänds till rörelse/porträtt/tävling!

Nikkor 18-55/3.5-5.6 - fukar bra till porträtt.

Hedlundskan
0

MACRO 70mm F2.8 EX DG- använder jag mest.

IdaSH
0

Till hästfotografering blir det oftast Nikkor 80-200/2.8. Kan hända att jag fotar med mitt Tamron 17-50/2.8 någon gång ibland också.

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Holmarn
0

Jag har 2 stycken objektiv jag brukar fota hästar med

Nikkor 70-300 Detta är nytt för mig och har inte hunnit testa så mkt på hästar men så fort jag hunnit det kan du hålla utkik (?) efter bilder som kommer komma ut här och ska få lite kritik. Men det jag hunnit testa är jag grymt nöjd med!

Tamron 55-200 Ett objektiv jag köpte snabbt för att få ett billigt telezoom. Var jättenöjd i början men sedan kände jag att jag ville ha ett lite bättre så köpte det ovan. Men bra första objektiv!

ssofia
0

Använder mitt 40-150 f4-5.6 till all hästfotografering =)

Metinia
0

Jag använder mest mitt Canon EF-S 55-250mm/f4-5.6 IS. Inte så ljusstarkt men ändå mitt bästa för hästfotografering, bra brännvidd på det.

Men har även ett Canon EF-S 18-55mm/f3.5-5.6 som används till porträtt och lite landskap, fast mitt telezoom har så pass bra vidvinkel att det går att ta landskapsfoton med det också.

Kristall
0

Jag använder mitt analoga 50mm f.1.8 objektiv jag. ((:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

LovisaJacobsson
0

Nikkor 50mm/1.8

Använder det till det mesta just nu, kanske inte då man ska fota på långa avstånd men annars är det det som sitter på kameran oftast.

Nikkor 18-55/3.5-5.6

Sedan jag fick det ovanstående nu i januari har jag inte använt detta.

Tokina 80-200/4

Ett 25årigt analogt objektiv som jag fick av mammas jobbarkompis.
Visst det är svårt att fota rörelse med då man måste fokusera och ställa in allt själv.
men man lär sig grymt mycket med det och det ger faktist jätte fina färjer och bra skärpa när man får in rätt fokus!