Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 398 ggr
joooossan
0

Att köpa begagnad kamera

Funderar på att köpa en begagnad antingen D50 eller D80. Men är lite fundersam om antalet exponeringar, hur många anser ni att den högst bör ha tagit vid begagnadköp?

Både för hållbarhet och allt som hör till. :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Anna
0

Jag skulle inte köpa en kamera som gått över 10 000 exponeringar. Så runt 10 tycker jag är max. Ju färre desto bättre, helt klart!

Olika kameror är ju testade för att klara olika många exponeringar. D50 och D80 är testade för 50 000 (osäker på D80, rätta mig om jag har fel). Min D50 har gått 60-70 000 och verkar inte ge upp än, men det är ju iallafall ett mått att gå efter.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

mimmibackman
0

Håller med Anna, jag tror jag har läst någonstans att d80n har 80.000, gå in och kolla på dpreview.com :) Men har snackat med det här om exponeringar och hur länge kameran håller med min bror och han vet en som har en D300 som tagit över 240 000 exponeringar och funkar fortfarande, och då räknar Nikon med 150 000 på den. Så brors ju verkligen på hur kameran har blivit behandlad också.

Adrina
0

Har alltid varit liite osäker över det här men, exponeringar är väl hur många gånger avtryckaren på kameran tryckts ner?

Anna
0

#3 Precis, alltså hur många bilder man tagit.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

joooossan
0

Okej, tack så mycket för svaren! :)

Har några kameror jag har mailat på så får väl se

Adrina
0

#4 Okej, men räknas det med dem bilderna man tar bort i kameran?

joooossan
0

Alla bilder räknas, det är alltså antalet bilder du tagit med kameran, allt som allt :)

Adrina
0

#7 Okej, tack tack.

IdaL
0

köpte min Nikon D70s begagnad och den hade tagit ca. 5000 exponeringar och har hållt jääätte bra! :D har nog tagit MINST 14 000 exponeringar nu.