Kränkande Bilder
Hejsan vänner!
Jo, jag har varit runder och kollat olika hemsidor där jag ganska ofta sett bilder på ryttare som trillat av och där ibland även min syster. Jag vet ju att fotografen äger bilden men att publicera sådana bilder där folk gör sig illa kan ju även uppfattas som en kränkande handling mot denna person.
Någon som vet vad lagen säger om detta?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Jag tror att så länge man inte uppger namn så är det tillåtet att göra så av fotografen, men jag håller med dig om att det är hemskt och väldigt elakt att göra så. Jag skulle själv aldrig tänka mig att lägga ut en bild på en människa som trillat och som går att känna igen på bilden.
Det du skulle kunna göra (om du vill göra något åt bilden/bilderna på din syster) kan du ju alltid maila/kontakta fotografen och säga att du känner personen på bilden och att denne känner sig kränkt av bilderna och att du skulle vilja att de försvann från hemsidan. Det skulle nog jag ha gjort, jag tycker inte att det är okej att lägga ut kränkade bilder utan att fråga först. Men har som sagt inte helt koll på vad lagen säger.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag förstår ju bägge aspekterna i det hela. Dels har fotografen tagit en actionbild, dels så känns det kanske pinsamt att en sån bild finns på nätet av en själv eller en nära anhörig.
Men det bästa man kan göra är att maila fotografen och be denne ta bort bilden, för fotografen har ju all rätt i världen att använda bilden då den troligtvis är tagen i ett offentligt sammanhang. Har för mig att man får fota på stan iom att det är en offentlig, men fotar man barn ute på stan kan det vara bra att fråga föräldrar om lov, men man måste inte.
kan fråga en vän till mig som är yrkesfotograf om vad som gäller och vad man kan göra åt saken?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Man får publicera sådana bilder trots att hästägaren/ryttaren ej vill detta.
Däremot tycker jag det är omoraliskt att ej plocka bort bilden om någon vill detta, speciellt när det gäller något sådant som en avramling.
Men som sagt, fotografen har ingen skyldighet att göra det.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag håller med de ovanstående.
Jag skulle mejlat fotografen i fråga och bett denne ta bort bilden. Vet ju själv att jag DIREKT skulle tagit bort en bild som upprör någon från min hemsida.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Man får ju liksom vädja till medmänskligheten i sånna här frågor. En fotograf som inte tar bort en bild som motivet inte vill ska vara offentligt skulle jag inte ge så mkt för framöver.
Men jag tänkte om de handlar om kränkande grejer så är det ju en anna 5? Om vi säger IRL då i skolan kanske, då har jag rätt att anmäla kränkande grejer typ, borde inte de vara rätt på en bild också?
Mvh. Ida Lundahl
#6 Men du kan ju inte anmäla en kränkande grej om det är du själv som utför handlningen? Som i ett sånt här fall, det är ju din syster som ramlar av. Det enda fotografen gjort är att tagit en bild i just det ögonblicket. Vad som skulle kunna ses kränkande vore väl om det till bilden var en text som avslöjade namnet på personen, och/eller nån elak kommentar.
Så att anmäla en bild för att din syster ramlar av en häst fungerar nog inte.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Har du mailat fotografen och bett hennom att ta bort bilden?
Det är faktiskt det enda man kan göra i frågan… för det rör sig knappast om att fotografen hänger ut din syster och skriver kommentarer som är direkt kränkande som tex "Den här ryttaren som heter namnnamn rider frukansvärt illa, hanterar hästen fel och därför flyger hon av här efter att ha spöat upp hästen med ridspöt"
då är det ju förtal om din syster inte spöat upp hästen, men tror knappast det är det som föreligger… du/din syster kan troligtvis inte få ut varesig skadestånd eller liknande för att bilden är publicerad.
Det ni fortfarande kan göra är att be fotografen ta bort bilden eftersom du och din syster känner er illa till mods.
#7 Nej, asså hade inte tänkt anmäla den men de vorre bra att ha koll på vad som gäller men antar det är bättre att läsa igenom självaste lagen. Tror att ni missförstår mig lite. Jag har redan mejlat och bett hon ta bort den.
Såhär tänker jag om jag tex. skulle trilla av på en tävling och alla ser hur jag håller på och trillar av och ifråga fotografen sätter upp kameran och fotar sedan lägger ut bilden på nätet där man ser ansikte och det går att iditentifera personen, då borde jag kunna se de som en kränkande handling då jag är publicerad när jag gör mig illa. Är det inte så att om man inte kan identifera personen så är det okej?
Mvh. Ida Lundahl

Jag förstår inte vad som är så kränkande med det? :-S
Men men, vill ni att fotografen ska ta bort det så borde den väl göra det (kan man tycka).
#10 Nej, antar att man inte förstår om man inte råkar ut för de själv ;) Syftar desutom inte på endast detta utan jag tänker helt allmänt inte enbart vad gäller hästar.
Någon kan låsa tråden!
Mvh. Ida Lundahl
#11 Varför låsa? Jag skulle gärna vilja höra fler åsikter i denna frågan.
håller helt med #10.
visst kanske de är lite pinsamt när de ligger ute bilder när man trillar av, men isf är de väl lika kränkande att lägga ut bilder på en ryttaren som gör en jätte ful min och tycker att hon ser jätte ful ut, eller när ryttaren tycker att hästen ser jätte ful ut och inte går i form m.m på tävling?
Har en syster som ser sig själv på endel sidor och tycker att hon
ser as ful ut på vissa bilder och att hästen ser fet ut i ett visst ögonblick men inte ser hon de som kränkande.
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
Hm, ja jag vet faktiskt inte vad jag tycker, jag gillar inte att se avramlings bilder, men samtidigt tycker jag inte heller att det känns speciellt kränkande, förutom om personen har dött eller så. Men då är det ganska självklart att man inte lägger ut den bilden då. xD
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#12 Jag vet inte x) Men eftersom alla verkar misstolka min fråga…
Jaja, jag kan ändå inte riktigt förstå hur ni tänker om det x) Man behöver inte gå längre sig själv att jag skulle inte vilja att någon skulle ha roligt åt min olycka och min skada.
Mvh. Ida Lundahl
#15 Men alla gånger så skadar sej ju inte ryttaren, utan brukar kliva upp ganska fort och kanske till och med skratta åt fallet. Och det är ju faktiskt lite dokumentära bilder ("första tävlingen trillade jag av men andra däremot gick vi runt felfritt").
Säger som #8. Det är skillnad på att skriva kommentarer till bilden, "fy vilken dålig ryttare som inte äns håller sig kvar på hästen!" än att tänka "synd att hon ramlade av, det var en fin runda ändå!" när man publicerar bilden. Och många fotografer är också hästmänniskor själva och finns det några som är mindre osjälviska än hästmänniskor? Många har nog varit i den situationen förut och menar inget illa.
#16 Jo de är väll de x) men jag kan bara inte släppa att folk SKADAR ju sig faktiskt rätt rejält visa gånger.
Men till en annan grej då om vi släpper trilla av bilder, vad gäller med sk. andra kränkande bilder. vi får ha något ex. lite OT men om en bild där jag blir slagen ? (inte för jag har någon sådan) vad gäller sådana bilder då och om de står typ bara "HAHAHAHA! Kolla vilken nolla!" ungefär hoppas ni förstår.
Mvh. Ida Lundahl
#17 Visst gör dom det, men jag tror inte att en fotograf lägger upp en bild där ryttaren ligger medvetslös på backen. Oftast är det ju precis i fallet, och då kan ju inte fotografen veta vad som händer härnäst. Reser säg ryttaren upp? Ligger h*n kvar? Tillkallas ambulans? Och trots det så är det ju en häftig actionbild som speglar en vanlig tävlingsdag.
Det är ju lite annat. Det är påhopp tycker jag.
#18 Jo, de är väll det som är. Men endå hemskt, de är jobbigt att behöva bli påmind varenda gång jag går in där xD
Jo, men va säger lagen mot på hopp? x'D
Mvh. Ida Lundahl

Vad som anses vara kränkande är ju väldigt individuellt, därför är det ofta svårt att avgöra var gränsen går. Lagen säger ju att man inte får utföra handlingar, eller publicera material som kan anses vara kränkande för andra. Jag är inte så väldigt insatt men jag tror att de flesta inte anser en bild där man ramlar av är särskilt kränkande och därför så är det inte förbjudet att publicera sådana bilder. Samtidigt om du anser att det är kränkande kan du alltid mejla fotografen och be henne/honom ta bort den precis som du gjort. Men jag tror inte att fotografen enligt lag inte får publicera bilder på folk som ramlar av.
Hoppas du förstår vart jag vill komma haha 
#20 TACK! :) precis de jag ville veta de där lilla stycket "Lagen säger ju att man inte får utföra handlingar, eller publicera material som kan anses vara kränkande för andra" de va de jag försökte få ut x) har fått mitt svar :D
Mvh. Ida Lundahl
Jag tycker personligen inte att om man publicerar en bild på någon som ramlar av är någon vidare kränkning. Lagen säger att det är helt okej, sen betraktas ju vad som är kränkande, som Lovisa i #20 sa, helt inviduellt. Vi har alla olika syn på livet och vad som ses som fel och rätt och själv skulle jag inte ta det allt för hårt om jag hittade en bild på mig när jag flyger av i en bunt andra tävlingsbilder.
Tycker du gör lite för stor sak av det hela, jag är väldigt säker på att fotografen tar bort bilden direkt om du bara ber den. En bild på när någon ramlar av är man sällan stolt över och man lägger knappast upp den för att man vill visa upp den, utan den hamnar nog bara där i arkivet med resten av de 500 bilderna från den klassen.
Jag vet ju inte hur det ligger till men jag gissar på att bilden ligger blad många andra, är inte utvald eller utpekad, ej har någon kränkande information riktat till sig, såsom nedlåtande kommentarer eller annat strunt, och om namnet är med så är det antagligen med på alla andra bilder också?
Somsagt är det okej att lägga ut bilder på ryttare som ramlar av om platsen är offentlig och den inte har utpekande information som kränker motivet. Men för att lösa det hela tycker jag du bara ska be fotografen ta ner bilden, och gör den inte det kan du begära skadestånd om du har bra argument för att bilden anses kränkande på något sätt, vilket den inte gör om den ligger i ett arkiv med kanske andra avramlingar och fula miner från ryttaren, något som också kan anses kränkande för den kräsne men ej är något argument för en enskild bild då ben behandlas precis som alla andra.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Jag håller med vad Maggan sa, men jag måste också poängtera att du självklart får tycka att det är kränkande, även om det ur ett annat perspektiv ser ut som i #22.
#23 Självklart är det som sagt en inviduell sak, synen på vad som är kränkande och inte. :)
Säger bara vad jag tycker i denna fråga i #22.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Ja, jag tkr det är lite kränkande. Jag är sån att jag tar inte ens kort om någon flyger av eller om hästen vägrar osv.
Vill bara säga att de är löst :) och att säga jag gör stor sak av det är inte att säga tkr jag då jag bara i allmänhet ville veta vad lagen säger om det. Men tycker det är fel om man ser någon som är påväg att trilla av alltså hänger på sniskan och bara "YES! detta ska jag fånga på bild!" än om man råkar få det vid en vägring det är liksom 2st helt olika grejer enligt mig ;)
Mvh. Ida Lundahl
Din syster kan nog kräva att hon censureras, men att ta bort bilden helt kan hon nog inte. Ok, vad bra att du har löst det. Själv tycker jag inte att det borde vara så farligt, alla trillar vi av en häst någon gång ifall man håller på med det. Men sedan har ju alla olika åsikter.
#27 jo x) Visst trillar man av alltid 100 ggr vet du ju ;) men ja, vi är olika och tur är det enligt mig!
Mvh. Ida Lundahl

jag skulle nog inte själv lägga upp en avtrillningsbild men har inget problem om någon annan gör det med en avtrillningsbild på mig. Tycker det är värre med bilder där ryttarna sliter i tyglarna så bettet är halvvägs ur munnen på ena sidan samtidigt som ryttaren har ett brett leende.
Jag fick precis de rätta ordet jag letat efter! jag tkr det är RESPEKTLÖST att ta upp kameran och dra en radie bilder när någon kommer farande som en kattapult i luften. Okej om man råkar ta precis vid ett hinder men inte om hästen bockar iväg långt bort och man bara "YES!" "detta ska jag ha på bild!".
Mvh. Ida Lundahl
PS. sorry Lagerquist om jag tog dina ord
men dom va vad jag ville komma fram till!
Mvh. Ida Lundahl