Kritik första häst bilder ;)
Hejsan, jag har nu fotat mina första häst bilder med min Pentax D100 :) Det va kanske inte det bästa vädret ute då det va väldigt soligt och det vart skuggor överallt + att jag kom i precis fel tidpunkt då det va lunch tid för hästarna ;P Jag är inte inns just här så mycke utan jag ville bara veta vad ni tyckte om mina bilder så nu får ni komentera dom :)

#0 Superfint uttryck och exponeringen är bra! Hade dock testat att gå lite närmare så att huvudet är mer i fokus, just nu är det väldigt mycket "döluft" runtomkring. Ren och snygg bakgrund.
#1 Ok uttryck, testa att gå ner mer i nivå med hästen så att du inte fotograferar så mycket uppifrån. Snygga färgtoner och även här bra bakgrund, bakgrundsfärgen fångas upp bra i grimman. Mer kontraster (eller iaf en något mörkare häst) skulle lyfta bilden lite.
#2 Fint uttryck här också! Men som jag sa i #1 gå ner mer i nivå med hästen så blir vinkeln snyggare. Här är hästen bra exponerad även om bläsen är något utfrätt och smälter ut i snön. Annars snyggt ljus.
#3 Jag förstår din idé men den räcker inte riktigt hela vägen fram. Är den beskuren från en annan bild? För formatet är väldigt litet. Snygg motljuseffekt även om det finns en del utfrätta partier, bakgrunden är lite störig och det är något irriterande att gräset är klippt.
#4 Gillar inte alls lika bra som de andra. Skum beskärning, jag gillar inte riktigt uttrycket och hästen smälter samman med bakgrunden. Bra exponering.
Jag tycker du jobbat bra för att vara dina allra första bilder! Tänk dock på vinkeln och kompositionen så kommer det lyfta dina bilder. Lycka till! 
Håller med #6 till största del, fast sedan tycker jag alla bilderna såg väldigt uppskärpta ut? Jag vet inte om det är så, men iaf 1an ser väldigt uppskärpt ut. Annars tycker jag att ljuset är helt underbart. Och även bakgrunden. Men som sagt, när du lär dig mer om vinkel och komposition kommer nog bilderna bli toppenbra 
#0 Bra ljus, fint uttryck, ren bakgrund. Gillar inte beskärningen/kompositionen, hade du tagit några steg åt vänster hade du fått mer fokus på enbart hästens huvud och sluppit den avklippta hästkroppen. Stående format hade kanske hjälpt också. Skuggan på halsen är lite irriterande, det är svårt att fota under direkt solljus!
#1 Bra uttryck, bättre vinkel här och helt OK komposition. Ljuset ligger bra och bakgrunden är helt okej, men det känns som om bilden är fotad ovanifrån vilket oftast inte blir så bra. Hade du gått ner i samma höjd som hästen hade det blivit bättre.
#2 Bättre nivå här! Men du hade kunnat gå ner lite mer ändå. Jag gillar kompositionen med hästen till höger och mycket luft till vänster, snyggt. Däremot ser hästen lite ointresserad ut vilket även gör bilden ointressant. Helt OK ljus.
#3 Jag tycker mig se en skugga från en planka i staketet på hästens nosrygg vilket stör ögat. Läckert motljus och fin bakgrund, synd att gräset i munnen är avklippt. Bilden känns som om den lutar lite.
#4 Gillar den inte alls tyvärr. Uttrycket är ju sött, men hästen känns väldigt avklippt (hovarna samt bakdelen) och bilden ser lite oskarp ut.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Hehe tack för alla komentarerna :) Ska tänka på alla dom där grejjorna nästa gång jag åker och fotar, tyvärr så kunde jag inte komma närmare med min kamera för jag fick inte gå in i hagen…