Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 312 ggr
Invisible
0

Nikon D80 eller Canon 450D?

Jag är på jakt efter systemkamera och har hittat två jag gillar, Nikon D80 och Canon EOS450D, men fårgan är vilken som är bäst tillämpad för hästfotografering ? Prismässigt är dom ju ganska lika, men om man sedan ska köpa till objektiv kanske dessa ligger i olika prisklasser beroende på kameramodell? Tacksam för svar! :)

Marija
0

De kameror du nämner är väldigt lika tekniskt sett. Så jag skulle råda dig till att åka till en fotobutik och känna på kamerorna och välja utifrån vilken som ligger bäst i handen.

Jag har själv testat Nikon D80, har inte testat 450D (har provat 400D och tror att dom är rätt lika) men upplever trots det D80 som robustare och bekvämare att hålla i.

Objektivutbudet är stort för bägge kamerorna och ligger ganska lika i priser.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Lagerquist
0

Här och här kan du läsa om betyg och utvärderingar på i princip alla kameror  som finns i bruk på hastfoto.ifokus. Här kan du läsa om ytterliggare rekommendationer. Här finns en jämförelse mellan just D80 och 450/400D. Här finns lite information om 450D. Här finns en debatt om Nikon & Canon.

Vill du läsa fler trådar kan du använda dig av sökfunktionen. Annars är mitt bästa råd att båda är väldigt likvärdiga och det finns lika stort utbud objektiv i samma prisklasser hos båda tillverkarna. Det enda du kan göra är att gå till en affär eller låna av någon och testa själv för att få en känsla av ergonomin etc. Men i det stora hela är det ingen större skillnad dem emellan. Lycka till!

Denna kommentar har tagits bort.
Invisible
0

Tusen tack! :) Jag har varit och pillat lite på olika kameror och jag har fastnat mest för Nikons D80. Men försäljningen av denna skall upphöra, men visst kommer det väll endå finnas objektiv till denna? Skäms

ssofia
0

#4 Ja, alla nikons objektiv passar till D80:n

Magster
0

Båda dessa kameror är väldigt lika tekniskt, som Marija i #1 säger.
Men skillnaden på det är utformandet av kamerahuset och ett annat utbud av objektiv, dock rätt lika.
Många gillar Nikons grepp framför Canons då det är större och mastigare medans andra föredrar Canons menysystem då det är lite enklare än Nikons.
Detta är såklart smaksaker och då måste såklart testa kamerorna innan du bestämmer dig. Men en sak att påpeka är att Nikons D80 är lite äldre än Canons nyaste 450D.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.