Vad vill ni läsa om?
Vi tänkte skriva ihop ett litet arkiv av artikelidéer, där vi alltså samlar förslag på artiklar som vi kan skriva.
Så, vi undrar ifall det är någonting speciellt ni skulle vilja läsa om, som handlar om hästfotografering alltså på ett eller annat sätt?
Alla förslag är välkomna!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Hur kameran (digital systemkam.) är uppbyggd. Vad alla delar heter och hur de fungerar. Har boken Digitalfoto där det finns hur många bra tips/artiklar som helst. Där står bl.a. hur kameran är uppbyggd/funktionen.
#1 Bra idé! Jag kan ev ta på mig att skriva om det, skrev ett tekinikarbete om kameran i NO'n i våras, så har en hel del fakta och kunskaper om det :)

Låter bra.. Jag har hur många tips som helst som man kan ta från boken. Ska jag skriva? :P
Kanske något om fotografens rättigheter till sin bild? Och vad som kan vara bra att veta vid bildförsäljning?
MVH Matilda Andersson | www.mphotograph.2u.se
#3 Skriv på du bara :)
#4 Kanonbra förlag!

Okej :) Här kommer en liten lista på olika saker:
Detta handlar ju dock inte om hästar kom jag på ;) Men iaf..
Bakgrund
Kamerans historia
Färgdjup
Vad är Histogram
Utrustning
Så fungerar kameran / objektivet
Lagringsmedier
Skötsel av kamera
Kameratillbehör, vad och hur fungerar det?
Praktiken
Kompositioner
Rätt ljus
Kvälls- och nattbilder
Rörelse
Närbilder
Förstå blixtljuset - blixttips
Bildbehandling
Filformat, .raw, .jpg, .bmp
Olika bildbehandlingsprogram
Ändra färger
Vinjettering
Panoramabilder
Förvaring med mera
Arkiveringsprogram
Förvara CD-skivor
Etik och upphovsrätt
Svåra ord (förklaring)
Det var lite av det som fanns i boken :)
Sen kom jag på en kanske :P
Att tänka på vid fotografering av många hästar
Vad kul att ni engagerar er! Ös på med förslag bara så vi har artiklar att publicera ifall det skulle behövas fyllas på någon gång.

Många fotar ju hästar på utställningar och premieringar mm. Kanske lite tips och råd om vad man ska tänka på då? (Kanske redan skrivits en artikel om detta?)
MVH Fredrika
#8 Bra förslag, Emelie och jag sparar alla tips vi får och bestämmer sedan vilka som ska skrivas när. :)
Kanske om hur man gör för att fota siluetter? :)
#10 Ja, det skulle vara intressant!
Jag skulle vilja ha en artikel om manuell hästfotografering, vad man bör tänka på med inställningarna osv. ;)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#10 #11 Ytterliggare två toppenförslag! Manuell hästfotografering kan ju bli som en fortsättning på artikeln Att fotografera manuellt. Eller du kanske inte har sett den än? ;)
#12 Jag såg inte ens den artikeln 
Men ja, visst kan det bli en fortsättning :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Puttar =)
Putt igen ;)
*putt*, kom igen nu!
Vi är på G med fler artiklar, men vi tar emot fler tips! :)
kanske.. hmm.. Hur man fotar bra bilder i ridhuset? (kanske lite tråkigt men ja kommer inte på någe annat xD)
#19 Det var ett bra förslag.
Fler som vet något de skulle vilja läsa om?

har inge bra.. men typ om olika vinkar för att få fina dressyr och utställningsbilder? nu vet ja inte o nån har skrivit nått liknande *stressigt*
#21 En artikel om att fotografera på premieringar/visningar/utställningar kommer nog så småningom.
Putt

Jag skulle vilja lära mig lite olika inställningar som är bra till olika sorters ljus. Molnigt, stark sol, skymmning osv :)
Men jag skulle också vilja lära mig lite om fotografering på utställningar osv :) och hur man kan ta bra kort även med en enkel kompaktkamera :P
Fler förslag hörni?
Jag skulle vilja läsa om hur man använder det naturliga ljuset. Hur man tar det till sin fördel och på så sätt förbättrar bilden. Tips vid olika slags ljus och tidpunkter på dagen osv. Kanske redan är någon som föreslagit typ samma? (Jag syftar då inte på enbart inställningar (tänkte på Osterang där) utan vilka bilder som blir bra vid vilka ljusförhållanden osv.)
Tycker också som Photoniq i #10 att en artikel om hur man fotar siluetter vore väldigt intressant (:
Puttar (:
Kanske om det är något speciellt att tänka på när man ska ha bilder på en CD-skiva.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
#28 Kan du utveckla lite mer vad du menar?
Putt, Katter3, kan du utveckla? =)
#30 - Din fuling! Försöker samla inlägg OO> .
Jag skulle gärna vilja läsa recentioner om objektiv till EOS-kameror eftersom att jag har velat mellan minst 10st dom senaste månaderna…
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#32 De som har Canon-objektiv är välkommna att recensera!
#33 - Jatack!
Medarbetare på Hästfoto.
#30 Ojdå, missade det. (A) Men om det är någon speciell sorts skiva man ska ha osv. Lite luddigt förklarat kanske, men ska ut till kaninerna nu. =)
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Skulle även vilja läsa om filter och motjlusringar.
Medarbetare på Hästfoto.
#36 Bra förslag!
#37 - JO för dom är ju nästan som bortglömda. Har inget av dom och det är mest för att jag knappt vet vad dom är bra till och så..
Medarbetare på Hästfoto.
*putt*
Nu när jag är Medarbetare så vill jag självklart ha lite att jobba med, inte bara att flytta trådar m.m. utan även skriva artiklar! Så då frågar jag ännu en gång:
Vad vill du läsa om i forumets artiklar?
Självklar ska det vara hästfotorelaterat - Kameror & tillbehör? Vinkar och tips för olika fototekniker?
Medarbetare på Hästfoto.
Putt!

Hur man redigerar bilder i photshop :P
#41 Finns en artikel om det - "5 tips för bättre bilder i Photoshop".
Jag vill läsa om det som Anna_ säger i inlägg #1!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Det vore intressant att intervjua olika tidningar och höra efter vad det är för bilder de väljer att publicera. Ngt jag vill veta iaf ^^
#44 Jättebra förslag, det kommer nog så småningom.
Puttar upp den här tråden. Jag är sugen på att skriva något, vad vill ni läsa?
#46 Kul att du vill skriva om något! :)

Hoppas att det blit något med mitt förslag: Skillnaden mellan kompakt och systemkamera!
#47 Ja ;) Jag vet bara inte vad..
#48 Hm, vet inte om jag kan tillräckligt om det för att skriva en artikel om det..

#49 Nä, det vara inte direkt menat till till dig, utan till alla!
#50 Heh, oj då..
Jaja, det vore roligt att skriva om, men som sagt vet jag inte om jag har kunskaperna ;)

Det skulle vara kul att läsa kul att läsa om andra fotografer. Kanske inte bara hästfotografer, eller kanske välja ut någon som utmärker sig här på forumet, rent fotografiskt.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#52 Eftersom sajten heter Hästfoto kommer vi enbart ha hästfotografs-intervjuer här. ;)
Men det där med att intervjua medlemmar var ingen dum idé.

Jo, tyckte också att det var bra med att intervjua medlemmar, man kanske kan se ut månadens medlem och sån också?
Annars så älskar jag verkligen "foto-guiderna", ex. om siluett-fotografering m.m. Andra tips till såna som jag tyckte skulle vara kul att läsa är: om vilka färger på bakgrunder som passar bäst till hästens färg, "saluhäst-fotografering" - alltså hur man bäst forograferar en häst till en saluannaons (när det är viktigt att hästens personlighet och talanger lyser igenom), kanske en liten guide om hur man fotar olika hästraser (som det iof. redan stått lite om i en artikel, men menar lite mer utbrodderat, med fotoex. också) och ja.. kommer inte på mer för stunden, men kommer säkert att skriva in flera ggr ;)
#53 Eftersom att priset i "årstidstävlingarna" (sommar, höst) är att bli intervjuad så kommer det ju inte bli så speciellt att vinna om det varje månad är en som blir intervjuad "helt utan orsak". Oj, det lät lite negativt ;) Men då kanske man kan fixa ett "större" pris till vinnarna i tävlingarna?
#55 Det har du rätt i.
Ska fundera lite över det där.
Jag skulle villja läsa om hur man fotar porträttfoton, rörelsebilder, hoppbilder, Dressyrbilder…
#57 Om jag inte minns helt fel finns det väl redan en artikel om att fota hästhoppning i alla fall?
Lininaa, AnnaJohansson - ni var intresserade av att skriva något. Hur har det gått?
#59 Jag vill fortfarande skriva något, men jag vet inte vad. Förslag? :)
#60 Du får gärna skriva om
- ljussättningar, skuggor m.m
- "så fungerar kameran"
- kameratillbehör
Objektivens mystiska nummer.
Vad betyder alla bokstäver och siffror? Hur långt kan man tänkas zooma med en 300mm? (i meter)
Tex.
Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro,
Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM,
Canon EF 75-300/4-5,6 III DC.
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Slutartider vore också kul att läsa om. Vilka man bör använda när och varför.
/ ElinH
#65 vet du var man kan lära sig någonstanns annars då, om sigmas, tamrons och hellst Canons. Jag ska köpa en canon någon gång i framtiden när jag lärt mig mer.
/ ElinH
#64 Slutartider varierar så väldigt beroende på objektiv, bländaröppning, ISO mm, så tror att det bästa helt enkelt är att testa och exprimentera själv.
Men en liten "objektivordlista" tycker jag var en bra idé, kan skriva en sådan så fort jag får tid.
#63 Det står rätt mycket om det du nämner i artikeln "Objektiv till hästfotografering". Läs den! :)
#68 Jag läste den, men allt står inte där. :)
/ ElinH

Jag skulle vilja läsa om typ, en liten checklista som t.ex. Attlid eller någon annan host "använder". Hur ni gör när ni fotar, typ först kollar jag vart solen är, inställningar efter ljuset o.s.v… vet inte om det kanske är så jättelätt att skriva upp, men det är bara ngt som jag har tänkt på :)
Putt!
#2 Jag (och kanske fler) är fortfarande intresserad av en sådan artikel. Vill du fortfarande skriva en?
Håller med Lininaa. Vill fortfarande ha en artikel om det som skrevs i #1.
puttar upp den lite igen :)

Utställningar/Tävlingar/Mässor runt om i Sverige som man kan åka på, så som Welshpremieringar, Elmia, SM i Inomhushoppning..
#76 Det kommer en sådan när inomhussässongen är över.

#77 Okej :D
*putt*
Någon som har fler tips? En artikel från mig kommer att komma upp under kvällen men skulle gärna vilja ha fler tips på vad ni vill läsa om!

#79 Hur långt olika objektiv zoomar vore rätt intressant :P
#73,74 Jag håller på med en sådan :)
#81 Härligt =D
Puttar!
Kom ihåg att ni mer än gärna får skriva själva också, det är i så fall bara att PMa Cavello, Attlid, Isak eller mig :)
Ja absolut, vi tar gärna emot artiklar som ni själva skrivit också! :)

Jag kom på en ganska bra idé,! Hur man kan redigera bilder, ändra på dom litegrann :D Så som att göra mörk bakgrund,, och så..
Finns en sådan med några tips, men visst kan vi skriva fler med ännu mer tips :)

Okej :)
Som ny Medarbetare vill jag gärna ha något att skriva, vad vill ni läsa om? Vill ha massor med förslag :)
Ingen som har något önskemål?

Kanske kamerans historik?
Hur kameran har utvcklats från första stund till dagens digitala systemkameror :)
Lärorikt och roligt :D
#91 Bra förslag, det kan jag ta på mig att skriva om! :)
#91 Jag tycker det var ett bra förslag! Vi får se om det blir något av det.. :)
Tycker man kan skriva en artikel hur man ska/hur ni uppför er på tex utställningar o stuteri-fotograferingar. Frågar ni tex ägaren om ni får fota hästen eller hur gör man egentligen? =)
"Så skyddar du din kamera"
I regn, snö, damm, kyla, stötar osv.
Tycker att det vore något alla skulle kunna dra nytta av! :)
/ ElinH
#95 Det står en del om det i "Skötsel av kameror".
#94 En artikel om att fotografera på utställningar är på gång, och en om stuterifotografering finns redan :)
Jag vill ha en tävling termin lista som artikeln höstterminen 2007
#98 Det är också på gång!

jag skulle vilja ha en artikel om inställningar på kameran, för att fota i ridhus,hopptävlingar osv. =)
#100 Det varierar ju väldigt mycket beroende på hur ljust det är. Sedan så vet jag inte om det redan står något om det i tidigare artiklar, har du kollat dom?

Gärna om hur mycket pengar man kan ta för en bild m.m :)

#103 Generellt är det väldigt svårt då massa olika saker spelar in. Enklast är att beställa en prislista av BLF.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Några fler idéer?
Putt

Kanske ordförklaringar, ungefär som ISO, bländare, sökare olika uttryck och sånt. Bara ett förslag för de okunniga
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

*Putt*
Håller på och skriver om Nikon i skolan.
När det är klart kanske det skulle vara något?
Fler tips, förslag och önskemål? :)
Någon?

Kanske en artikel om vad som är "bra" och "dåligt" steg till exempel i dressyrbilder. Jag har väldigt svårt för det, och tar alldeles för ofta bilder där hästen är i det fulaste steget enligt andra ;)
Någon som har några nya tips?
Nån om hur mån får en fin Vinkel i olika sammanhang? tex. hoppning dressyr, rörelse, utställning m.m.
Kanske lite mera om huvudpoträtt i olika vinklar så det inte blir felpropotioner? Har lite svårt med det ibland då huvudet kan bli för stort och kroppen för liten (den som syns)

#91 Ni lyssnade på mitt förslag om kamerans historik
Va kul!
Okej här kommer ett till förslag: Tycker du skulle vara mega kul om ni förklarade hur man göra en bild annorlunda, kanske genom vinklar men också hur man kan göra en bild annorlunda i PS
Kom inte på med nått annat så jag tar det som ploppa in i hjärnan!
Bra förslag :)

Vet inte om dessa förslag redan finns med men orkar ändå inte läsa igenom hela tråden.. ;P
- Närbilder och fokus - alltså hur man fotar hästens mule, öga, näsborre, eller kanske en virvel eller sådant. Och vilka inställningar som krävs för bra fokus.
- Annorlunda vinklar - kanske en liten artikel om vinklar som blir snygga men inte är så vanliga..?
- Serie - vilka inställningar som krävs för att fota en serie, t.ex. några steg galopp för att se steg för steg hur hästen rör sig. Eller inför ett hopp!
Kanske skillnader mellan digital systemkamera och vanlig kompaktkamera. Eller ordförklaringar för t.ex bländare, slutartid osv. :)
#120 Jag tittade lite snabbt bland artiklarna och hittade både en med ordförklaringar och en med skillnader mellan kompaktkamera och systemkamera. Titta bland artiklarna!
#121 Oj då! x] Hur kunde jag missa det. :P
Hur man kan skydda sig mot bildstölder och vilka rättigheter i lagens ögon man har som fotograf om ens bild skulle bli stulen.
-Jenny
Tillägg till mitt förslag (#123): hur man ska ga till väga för att ta rättsliga atgärder mot bildstölder osv.
(Ville bara klarlägga det lite
)
-Jenny

#123 Att skydda sig mot bildstölder är enkelt. Låt bli att publicera bild så kan ingen ta den. ;) Ser man en bild kan man också ta den.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jo, sa mycket fattar ju jag ocksa. 
Tanken var mer vad man kan göra om det nu skulle hända, eftersom jag ju faktiskt lägger upp mina bilder pa nätet da och da och även om jag har haft tur hittills (sa vitt jag vet), är det ju ingen garanti att jag kommer att ha tur i fortsättningen ocksa.
Kanske ni kan skriva en artikel om den magiska linjen eller vad det nu heter, ni kanske vet vad jag menar? :) Tex vart man ska plascera horisonten i bakgrunden m.m
Och sedan lite mer om hästporträtt foto, vet inte om ni redna skrivit om det? Men annars kan man ju alltid skriva en "ny" eller nått :)
Har kollat rutn lite bland artiklarna och hittat hur man fotar hästhoppning - del 1 men jag kan inte hitta del 2 så antar att dne inte är skriven. Skule vara roligt om kanske fortsättningen skulle kunna skrivas ;)
#130 Är den? Då måste jag ha missat den. Ska kolla igenom igen.
Nej det är den inte, det trodde jag :O
Putt, fler förslag? =)
Ev. redigerings guider?
Hur man ändrar ljus/färger osv. Såg att ni hade något liknande om nivåer?
Sedan kanske även friläggning o mycket mer ;)
#134 Det finns redan sådana guider, kolla tex. Photoshopskolan: Färg eller Photoshopskolan: Kontrast.
Fler förslag?
Jag har inte har inte heller nån aning om det här förslaget finns med tidigare.. Men iaf.
Eftersomatt det är många som skriver och ber om hjälp om vilken första systemkamera dom ska välja, så kanske en artikel om några stycken kameror som skulle passa, föroch nackdelar med dom, och passande objektiv till dom kamerorna.
Eller ja, jag vet inte.
#137 Bra förslag, det tackar vi för =) Vi har två artiklar som handlar om att köpa kamera, men ditt förslag är inte dåligt för det. Vi får se hur det blir med det.
Putt!
*putt*
Komigen nu hörni! Ni vill ha artiklar och vi vill skriva några. Ge oss idéer så ger vi er artiklar.
Medarbetare på Hästfoto.
humm.. Jag vet inte om det här förslaget redan finns, men kanske något om hur man rengör sin kamera + utrustning?

Tycker absolut att ni ska en ordlista där ni skriver vad innebörden av olika ord är. Tex kan "exponeringar", "skärpedjup", "macro", "ISO", "slutartid" osv. låta som grekiska i andras öron.
Komponering ! :D
#141 Finns "Skötsel av kamera"
#142 Finns "Objektivordlista" & "Fotoordlista"
Kanske något om ljusstarka objektiv? Vilka det finns, vilka som är bäst osv.
Kanske en artikel om "Canon v.s Nikon" ? skulle vara lite roligt =) / Rebecca
#146 Kan du berätta lite utförligare?
Jag håller just nu på att skriva en kort artikel, om vad får ni se inom kort. ;)
Medarbetare på Hästfoto.
A jag ska se, Men typ om man gör två olika testen med tex eos 400D och nikon D50 eller något (bara exempel nu) och sedan jämför man testerna från båda kamerorna och den som får mest poäng vinner typ :P eller något, det var bara en idee!
/Rebecca
#149 Ja det lät bra! :)
#150 va bra ;P =)
#149 Det låter rätt kul, så får man verkligen se vad de har för styrkor och svagheter mot varandra.
Medarbetare på Hästfoto.
Har ni ngn recension på Tamrons 90 mm? Macrot alltså? (Är inte fullt säker på vart jag ska leta, så jag kan ha missat den)
#153 Det har vi inte, jag kan skriva en sådan ikväll.
Leta under Artiklar längst upp till vänster nästan, där kan du bläddra mellan alla våra artiklar.

Vad sägs om en artikel ang. att fota i olika filformat?
Vad är för/nackdelarna med .raw, .jpg, .bmp osv.
Men jag märker inte att ni har en artikel när det gäller Copyright eller upphovsrättslagen, ni kan skriva en sådan, samtidigt som ni kan ge tips på vad man kan göra om man fått en bild stulen :D
Om ni redan har liknande artiklar ber jag om ursäkt, är lite lat när det gäller leta igenom artiklarna (A)
Tycker att Aida gav bra förslag :)

Glömde fråga, jag kan annars också ställa upp när det gäller att skriva artiklarna jag just tipsade om - om medlemarna äns får det?
Har ju ingenting att göra nu när man är bortrest xD
#157 Det går bra att skriva artiklar. Skicka till mig sedan så publicerar jag dem.
En artikel om upphovsrätt finns redan!
Puttar upp, har ni nya förslag? =)

Jag orkade inte läsa alla inlägg, men kanske en artikel om hur man ger bildkritik, vad som kan tänkas kritiseras, vad olika fotografiska ord betyder som kan användas när man kritserar. Det kanske får fler folk att börja ge kritik på bilder :)
Jag skulle vilja ha en photoshop kurs hur man "mörkar ner" bilder asså jag kommer inte ihåg vad det heter men sånt när det blir svart runt om ;)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Vinjettering? :) det finns det tror jag ^^
Ett par nya Photoshopskolor är på väg :)
#160 Det finns en artikel som heter "Att ge och ta konstruktiv kritik", läs den! =)
Kanske hur man gör runda kanter på bilderna? Vet att många inte riktigt vet det enklaste sättet att göra det. Och kan även ta på mgi att göra den, då jag gjorde en sådan till min blogg i december :)
Jag vill ha en eller flera artiklar om inställningar på kameran. Och då menar jag inte de vanligaste som ISO, bländare och slutartid, det finns det redan massor om utgår jag ifrån. :) Jag vill läsa om vilken ljusmätningsmetod som är bäst när, ändra bildstil och skapa sin egen bildstil - ställa in kontrast, skärpa, färgmättnad, färgton, filtereffekt. Sen även vitbalans, fokuseringsmetod (- manuellt, hur gör man lättast då?) och allt annat man kan komma på och ändra på sin kamera ;P. Vill gärna dels ha förklaring vad allt detta är och hur det gör skillnad men också hur man ställer in det och vad som rekomenderas i olika situationer.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Puttar upp den här! 
Tänk på att vi även lagt till en Webbdesignskolan bland artikelkategorierna så ni som behöver hjälp med kodning och webbdesign kan vända sig till oss så skriver vi några guider om hur man går till väga!
Medarbetare på Hästfoto.
Några nya förslag?
Varit lite tunnt med artiklar på senaste så nu får ni komma med förslag på vad ni vill veta mer om så vi på forumet får lite att göra och forska om och inte bara resencera! :)
Något ni undrat över i fotovärlden? Vad är Magnum? Vilka är det mest betydelsefulla fotograferna genom tiderna? Vilka vinklar och färger utstrålar vilka känslor? VAD SOM HELST! Make us work ;)
Medarbetare på Hästfoto.