Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 404 ggr
Ceciliajacobson
0

Vad gäller när man säljer en bild digitalt?

Hej!

Letade lite men hittade inte svaret jag sökte. Någon som har en bra sida där det står bra skrivet hur detta fungerar när man säljer bilder på olika sätt? Vad som gäller? Om en kund vill köpa rätten till bilden, fungerar det och har man som fotograf inget att säga till om sedan?

Vet att de ska finnas en jätte bra sida där det står hur det blir med regler och allt när bilder säljs vidare m.m, någon som kan tipsa?

Mvh Cecilia Jacobson

Anna
0

Vad som gäller kan man ju själv komma överrens om - visst, det finns riktlinjer, men det är väl i det stora hela kunden och fotografen som ska komma överrens om hur bilderna får användas, vilket pris osv.

Om man bestämmer sig för att sälja rättigheterna till en bild så säljer man sin ägandedel i fotot. Dvs det blir inte din bild längre och du har ingen rätt att använda den (om ni nu kommer överrens om det). Säljer man rättigheterna ska man ta ordentligt betalt. Jag har för mig att Linda Karlström sålde rättigheterna till ett av hennes naturfoton för något år sedan och hon fick runt femtusen (rätta mig om jag har fel Linda, jag läste om det på Foto iFokus) för bilden.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

LindaKarlstrom
0

#1. Jag vet inte riktigt vad det var jag sålde om jag ska vara ärlig… Men jag får inte sälja vidare bilden till någon annan, men får tex. ha den på min hemsida om jag vill :) Fick 5000kr så det var alldeles rätt!

Anna
0

#2 OK :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Magster
0

Ingen som vet vad detta är för sida som det talas om?

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Isak
0

har för mig att det står lite i SFF's prisguide som jag länkat till i något inlägg. Sök efter det så kan det nog stå där i.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson