Kritik: islandshäst
Ett helt OK porträtt tycker jag. Uttrycket är fint, skärpan också.
Däremot tycker jag du kunde gått ner i hästens nivå, nu har du fotat lite uppifrån. Du framhäver inte heller hästens hals på bästa sätt, den ser jättekort ut - hade du tagit något steg åt höger hade du kanske fått med lite mer av den.
Bakgrunden är ren och fin. Ljuset tycker jag är lite tråkigt och bilden saknar lite kontrast.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack för kritiken. Jo, jag förstår, jag ska försöka det nästa gång. Han har tyvärr en ganska kort hals som är svår att "finna av". Håller med om ljuset när jag tänker efter, ibland behövs en annans perspektiv för att se felen..
Jag bifogar en annan bild som jag tog samma dag.. (har inte hunnit redigera den något förutom att beskära, och jag kan nog inte säga att jag beskärde på bästa sätt, menmen..) 
Jag tycker om lugnet i bilden, likaså skärpan. Men det känns som om något saknas, kan vara att hästen känns lite "tom" i uttrycket. Angående beskärning skulle jag själv ha valt att lämna lite mer luft framför mulen och ovan öronen. Men det är ju en smaksak.
Tack :D Jo, jag förstår helt.. Är inte så duktig på att beskära utan andras åsikter, så det blir så när jag är ensam hemma, heh ;)
Bra skärpa och behaglig bakgrund. Dock något underexponerad och kontrastfattig - just med snö kan ju ljusmätaren lura till underexponering.
När en mindre häst har kort hals (been there, done that) får man vara extra noga med perspektiv och att få hästen att sträcka på sig. Om du provar att knäa nästa gång, och fånga hans uppmärksamsamhet genom att t.ex vifta med något han inte sett förut kan det bli superfina porträtt. Prova igen!
Okej, tack så mycket.. :)
Tycker verkligen att ni som kommenterat är jättesnälla, vill verkligen (behöver) kritik och nu har jag äntligen fått lite feedback. håller med både #1 & #5 om bakgrunden, valde ut platsen att fota speciellt för bakgrunden som inte drar åt sig mycket uppmärksamhet och det lilla stängslet syns knappt (tas bort hur lätt som helst). Jag förstår vad alla som skrivit menar med ljuset och halsen, ja. Men jag är rätt stolt eftersom de bilder som jag lagt upp togs samma dag som jag äntligen lärt mig att ha kamerainställningen på M och inte få kolsvarta bilder. Nu ska jag använda råden jag fått och förhoppningsvis kunna få ännu bättre bilder, så jag ångrar inte att jag laddade upp bilderna här!
Någon mer som vill kritisera?
Vill gärna ha konstruktiv kritik på #2 bilden.
#2 Helt ok bild enligt mig. Lite mer luft framför hade dock inte skadat. Hästen ser lite trött ut också. Men annars fin.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Tack :D