Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 504 ggr
Anna
0

Sälja bilder till företag

Jag har ett företag (eller, en tjej som ska starta företag) som behöver bilder till sin hemsida.

Hon är ute efter bilder där hästarna ser kraftfulla, lyckliga, pigga ut osv - men även bilder där hästen inte samarbetar med ryttaren, typ bockar, stegrar, kickar, hugger etc.

Nu undrar jag, är det OK att sälja sådana bilder vidare om man beskär på ett sätt så att ryttaren inte syns? Jag tror inte hon ska använda bilderna i marknadsföring.

Enligt lagen tror jag det är helt OK, men skulle ni själva göra det?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lagerquist
0

Jag skulle nog göra det även om en del ryttare skulle ogilla det, om hon inte använder dem i marknadsföring är det okej, (man får ju ändå inte publicera bilder i komersiellt syfte utan ryttarens tillstånd). Och om du beskär dem så att ryttaren inte syns ser jag inget problem med det Flört

Mari
0

Jag skulle göra det, men ta bort ryttaren på något sätt så man inte känner igen för annars måste man ju ha dennes tillstånd.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Marija
0

Jag skulle göra precis som de andra.

Du kanske har bilder där hästarna inte samarbetar och som ryttarens ansikte inte syns (pga vinkeln, att ryttaren vänt bort huvudet etc). Tänk på att man kan indentifiera ryttare på broderier på schabrak aller liknande.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Mari
0

#3 Man får sudda ut om namnet står med på schabraket eller så :) Eller klona bort ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Marija
0

#4 Jag tänkte mer på att om Anna hittade flera bilder och på vissa fanns namn på schabraket och på andra inte. Att hon kanske skulle tänka på att välja den där det är minst tydligt vem det är Flört

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus