Objektivtips?
Nu är jag på jakt efter ett nytt objektiv, men har svårt att bestämma mig för vad. Jag vill att det ska fungera bra såväl ute som inne i ridhus. Därför söker jag ett med lågt bländarvärde, max 2.8, och gärna en lagom brännvidd som är något större än orginalobjektivets 18-55mm.
Har du något tips på ett bra "hästfotograferingsobjektiv"?
Jag har redan ett Sigma 50-300, men är inte riktigt nöjd med det relativt höga bländarvärdet. Dessutom är fokusen ganska svår att placera, särskilt när det är hästar i rörelse som står på schemat.
Det är verkligen svårt att bestämma sig, det finns så himla mkt att välja mellan! Jag blir glad för all hjälp jag kan få. 
Menar du att du har ett Sigma 70-300?
Kika närmare på:
Tamron 70-200/2.8
Sigma 70-200/2,8
Har du Nikon kan du även titta på Nikkor 80-200/2,8.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Ojsan, ja, ett Sigma 70-300 var det jag menade. :) Kan dessutom tillägga att jag har en Canon EOS 400D, ifall det är till hjälp.
Tack för tipsen, har du själv testat Sigma- eller Tamronobjektivet? Hade varit kul att veta vad du personligen gillar/inte gillar med dem. :)
Har inte testat Tamrons eller Sigmas, äger ett Nikkor 80-200/2,8 själv.
Vet att många här inne äger Tamron eller Sigma, de svarar nog snart!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#3 Tack än en gång för dina svar, det är så svårt att välja i djungeln av objektiv. ;)
En artiken på Tamron 70-200/2,8 och en på Sigma 70-200/2,8.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
beg.
ef 70-200 f/4
Tack för svaren! :D Någon som har ett billigare alternativ måntro? :)
Just nu funderar jag på objektivet Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di, känner någon till hur det är att fota med?
#8 Jag har ingen aning om det objektivet, men kan tänka mig att det är lite kort zoom? Lycka till med letandet :)
#8. Jag funderar oxå på det objektivet, har hört en massa bra saker om det!
#9 Ja, det är det jag oroar mig lite för.. det kan nog bli aningen för kort exempelvis på tävlingar där man inte alltid kommer så nära. Men å andra sidan har jag mitt 70-300mm ifall det skulle krisa. Tack så mkt. :)
#10 Vad kul! Jag har läst en hel del recensioner nu, och det verkar vara en hel del positivt med den. Tack för ditt svar! :D
Har ett Tamron 28-75/2.8 som jag är supernöjd med! Det är mkt skarpt vidöppet. Fokuserar gör det medelsnabbt, betydligt långsammare än mitt Sigma 70-200, men jag använder det inte särskilt mycket till hästar ändå, förutom något enstaka porträtt. Jag använder det mest som normalzoom och till katter och liknande.
#12 Åh, nu börjar det klia i fingrarna på mig!
Är fundersam på det här med långsam fokusering, det är många som påpekat det som negativt. Är det extremt långsamt eftersom att man lägger märke till det, eller är det bara så att man är van vid sina snabbfokuserande objektiv? Man borde i och för sig kunna använda sig av den manuella fokuseringen, även om det kanske kan bli lite krångligt.. hm.
Ingen som har någon åsikt? *puttar* :)

jag har för mig att det är bättre (ger bättre skärpa osv) att köpa ett "standard" objektiv, alltså ett med canon, ist för sigma eller tamron. Vet inte om detta är sant, utan bara något jag hört
#15 Hm, nu när du säger det tycker jag mig ha hört det någonstans tidigare.
Vet någon annan om detta stämmer? :)
Ja, orginalobjektiven (som kommer direkt från kameratillverkarna, Nikon, Canon osv) har oftast bättre kvalité och skärpa än de lite billigare kopiorna.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#17 Tack för "bekräftelsen"