Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 440 ggr
Saiop
0

Pris för bokning?

Nu är det så att jag är bokad och ska åka och fotografera en man och hans häst när han kör. Eftersom jag aldrig gjort detta förut undrar jag vad ni tar i pris för att komma och fota, som t.ex. reseersättning eller liknande?

LindaKarlstrom
0

Jag tycker att du ska ta ut reseersättning, så att du inte går back på att åka ut dit om han tex. bestämmer sig för att inte köpa några foton sen. :)

ElinH
0

Tycker att du borde ta t.ex. en timlön eftersom du faktiskt avsätter tid för fotograferingen. Tid som du kunde jobbat med annat på!

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mari
0

Jag tar bara reseersättning än så länge, känner inte att jag är tillräckligt bra för att kunna ta ut en timavgift om bilderna sen skulle visa sig bli dåliga.

Jag har även tagit ut en avgift på 500.- för ett uppdrag jag gjort, då ingick resan (inte så långt), alla bilderna på cd och 3st A4 utskrifter. Nu i efterhand känns det som ett väldigt underpris men kunden var nöjd :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ElinH
0

#3 Haha förstår verkligen om kunden var nöjd! Snacka om underpris haha ;)
Men nöjda kunder är ju alltid kul! :P

/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Mari
0

#4 Precis, har fått 3st till kunder tack vare att kunden rekomenderade mig vidare, så det hade ju en fördel med sig ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Saiop
0

Okey, jo jag har funderat på att ta reseersättning, men hur mycket skall man ta per mil typ? 15kr/milen?

Har också funderat på timlön, men eftersom jag inte anser mig vara en "erfaren" fotograf, vet jag licksom inte riktigt om jag vågar, eller hur jag ska säga.

Mari
0

#6 Jag tar 20.-/milen har för mig att rekomendationen från skatteverket ligger på 18.-/mil men bensinpriset är ju lite dyrare nu :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

#6: det beror ju på hur du kommer åka, om du kör egen bil eller åker kollektivt. Egen bil så tycker jag bensinkostnaden helt enkelt, men är det kollektivt tycker jag att du får kolla upp vad det kommer att kosta exakt för dig att ta dig dit du ska.

Anna
0

Jag tar 18:-/mil och tycker det är rimligt. Jag skulle inte ta under 18:-.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Saiop
0

#8 Jag åker bil.

#9 okey, då kanske jag tar 18-20kr/mil. Tack så mycket för många svar :)