Stulna bilder = pengar?
Vet att det finns en del sånna här trådar, fast hittade inte riktigt det jag söker efter
Har märkt att jag blivit bestulen på åtminstånde 4st bilder jag fotat, varav en är publicerad på bilddagboken 4ggr!!
Hur ska man göra? Hur gör ni?
Förr skickade jag ett mail där jag talade om att jag ville att de skulle ta bort bilden eller köpa den för att få fortsätta använda den. Skulle vilja ha ut nått slags skadestånd.
Någon här inne som verkligen tagit detta allvrligt och kanske även polisanmält eller hur man nu gör?
Jag har skrivit på min hemsida att jag tar 2000.- för en stulen bild. Är det ett rimligt pris? Kan man verkligen få ut så mkt pengar? Och om - hur går man tillväga?
Får en privatperson verkligen skicka en faktura hur som helst? Blir man inte polisanmäld för häleri eller vad det kallas?
Någon som har svar?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tror inte att man får skicka ut fakturor om man inte har ett företag men vet inte säkert. Det du kan göra är väl att säga till på skarpen och förklara hur mycket bilden faktiskt är värd!
Försök få tag på personens telefonnummer och ring! (Ger större effekt!)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 Har telefonnummer då jag hittade bilderna via en hästannons, de hade lagt till en pixboxlänk och där fanns bilderna :)
Har även hittat på personens bilddagbok och hemsdia/blogg så det rä allt so allt 5st bilder som visats många gånger.
Vet att personen ahr fått provbilder från mig, fast det ger ju inte rätt att få använda dem hur som helst…
Har frågat inne på foto också och där säger de att man får skicka fakturor som privatperson, funderar på att gå till polisen idag och fråga hur man ska gå till väga.
Fast det blir väl bara att jag skickar ett mail/ringer och säger till. Vet inte om jag vill krångla en massa och dessutom riskera att mitt rykte som fotograf blir dåligt (liten stad =rykten sprids snabbt)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2 Hm, krångligt läge :P
Men gå till polisen tycker jag! Varför ska du få stå ut med att få dina bilder stulna om ICA-ägarna inte ska få stå ut med snattare? Eller hur? :P
Sköter du det snyggt och proffsigt tror jag inte att du kommer att få dåligt rykte!
/ ElinH
#3 Precis, har fått många bilder stulna men har bara sagt åt dem att ta bort dem, verkar ju inte fungera så om man kanske kan få skicka en faktura så kanske de ger sig?
Jag får försöka vara så proffsig som det bara går ;) Men blir personen i fråga arg och tycker jag gör fel så kommer det ju så klart att kanske slå tillbaka på mig.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag tycker du ska kolla upp detta, kan ju bli en milstolpe även för andra fotografer här. Om det nu är olagligt att ladda ner film och musik, är det ju minst lika olagligt att göra det med våra fotografier!
Likaså har du någon tydlig text på hemsidan om att det är copyright och att det kan bli straff för att man använder bilderna utan tillstånd? Om det står så kan ju personerna verkligen inte bli arga eftersom de måste ha vetat vad som gäller.. och då har de använt bilderna på egen risk. Jag tycker du ska stå på dig i vilket fall, rätt ska vara rätt!
#5 olagligt är det att ta andras bilder och lägga ut hur som helst, det vet jag säkert :)
Tydlig text har jag ej på hemsidan men det står där, ska ändra så det syns tydligare. På mina provbilderjag skickar ut (som denna person antagligen fått bilderna ifrån) så står det klart och tydligt att bilderna ej får kopieras, inte ens för att förvaras på sin dator!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Haha oj, jo jag vet ju att det är olagligt men det blev lite dumt formulerat. Det skulle vara en jämförelse av att personer vet att det är olagligt att ladda ner, men verkar inte se det på samma sätt med bilder ;)
Egentligen spelar det ingen roll om man skrivit dit det eller inte, copyright är det ju alltid. Men om du har varit noga med informationen (som du verkar ha haft) så finns det ju inten anledning för denna personen att bli arg! Isådanna fall på sig själv som inte pungade ut den väldigt lilla summan det skulle ha blivit i jämförelse.
#7 Så sant så :) Tänkte gå till polisen idag och fråga vad det är som gäller. Fast har jag otur så tycker de jag är löjlig och inte får någon hjälp.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 Då är det bara att slå näven i bordet! :) Lycka till
/ ElinH

Kollade snabbt i BLF's lista från -07 och där stod det typ att man skulle debitera personen med typ 10% av prisbasbeloppet.
Annars kan du kolla vad som står i SFF's prisguide från -08.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Om personen är under 18 år - ring föräldrarna. Det brukar ta bättre skruv.
Tack för tipsen!
kom nyss hem från polisen och de tyckte jag först skulle ta kontakt med personen och säga att bilderna skulle bort eller köpas för att få användas. Om bilderna inte försvann direkt så kunde jag göra en polisanmälan och på så sätt kanske få pengar. Fast de sa även att de inte viste så mkt om just bildstölder så de rekomenderade mig att ta konakt med en advokat.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hm, tråkigt att de inte "intresserar" sig för bildstölder. Det är en stöld precis som att någon skulle stjäla en tröja från H&M. Skulle nog vara skönt för många som har problem med bildstölder att ha "polisen bakom sig", eller att i alla fall veta deras agerande i dessa fall. Vad man får göra och inte (fakturorna t ex).
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#13 Enligt polisen så var det inte lika allvarligt som att stjäla en tröja från H&M, de sa de direkt, fast de sa även att de inte kunde något om sånna här stölder men intresserad verkade de, var inte som att de ignorerade mig som jag först trodde de skulle göra :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#14 Jag tycker då att det är minst lika allvarligt.
Intresserad var väl inte det bästa ordet, men om dom inte vet så mycket om bildstölder, varför inte ta reda på mer då?
#15 Iofs men jag vill helst inte göra någon anmälan :/ Känns som det tar för mkt tid och om det inte blir nått av det så står man där med skägget i brevlådan.
Jag tycker också det är allvarligt! En stöld är ju en stöld oavsett sak.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#16 Jag skulle inte heller vilja göra en anmälan. Håller med dig, känns som om att det bara skulle krångla en massa och i slut ändan så skulle det inte vara värt det.

Kan inte annat än hålla med, hoppas det löser sig!
Josefinejumpforjoy.blogg.se