Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 653 ggr
Biabia
0

Kritik - porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Har just köpt min första systemkamera (en sony a300 + tamron 70-300) och här är resultatet från mitt första fototilfället.

Vill gärna ha konstruktiv kritik på dessa bilder :)

Jag har fixat lite med ljuset men annars är det orginal.

Biabia
0

Bild

Biabia
0

Bild

Biabia
0

Bild

Biabia
0

Ingen som har något att säga om bilderna?

Metinia
0

Bild 1 (#0): Fina varma färger som ger en farm och mysig känsla. Lite annorlunda vinkel, gillar inte riktigt den vinkeln, skulle velat se ltie emr av ögat alternativt att hästen tittar åt något annat håll (typ framåt) så att bilden försöker spegla det hästen ser, kanske är en idé? Fint med kort skärpedjup för fokus hamnar verkligen på ögat och ingen annan stans. I och med att du har så kort skärpedjup ser man ganska tydligt var skärpan ligger och det är inte riktigt på ögat utan lite innanför. Jag hade velat att skärpan hade legat precis på ögonfransarna, det hade blivit ännu mer effektfullt. Men i det stora hela, en bra bild.

Bild 2 (#1): Den är väldigt lik den första, men lite bättre i vinkeln tycker jag, en bra vinkel. Fina färger även här, men jag hade tagit bilden till ett redigeringsprogram och gjort den ltie mörkare för att få den lite mer effektfull. Samma sak här med skärpan som i första bilden. Annars så är det även här fina varma färger och fint ljus.

Bild 3 (#2): Fint porträtt. Lite mörk, hade behövt ljusas upp lite och samtidigt sänka kontrasten lite så att snön inte blir överexponerad. Alternativt kan man ljusa upp endast de mörkaste delarna av bilden. Passar väldigt bra som svartvit (tog du den som svartvit, eller har du gjort den svartvit nu efteråt?). Jag tycker att det känns som bilden lutar en del, kanske är det bara hästen som lutar huvudet lite åt sidan så den upplevs sned, men jag tycker att du bör räta upp den. När det gäller porträtt tycker jag om att man ser mer än bara huvudet på just hästar, de har så fina långa halsar att de ofta ser kompakta ut om man inte tar med en del av halsen, så jag hade velat ha med halsen mer. Bra skärpa i den här bilden så vitt jag kan se, bra jobbat!

Bild 4 (#3): Min favorit utav bilderna! Härligt ljus och fina lite varma färger på hästen samtidigt som det är lite kallare färger i bakgrunden. Fin skärpa. Jag gillar vinkeln på hästen och att luggen är så lång och fin. Det enda jag ser som hade kunnat göras bättre är att jag hade velat se mer av allt, ville ha bilden mr utzoomad än vad den är. Jag vill se hela hästens man över till, lite mer på halsen och allmänt lite mer luft till vänster i bilden. Hade jag hållit i kameran tror jag att jag hade tagit bilden liggande för att få med mer av den fluffiga halsen och bakgrunden till vänster. Men en bra bild med fin stämmning!

Biabia
0

Tack så mycket! Skrattande

Jag har inte riktikg klurat ut inställningarna på kameran än, därför blev fokusen fel på bild 1 och 2.

Bild 3 har jag gjort svartvit i efterhand, ska försöka använda dina tips och fixa till den lite. Skrattande

Hittade en bild från samma tillfälle som bild 4 men lite mer utzoomad, är den bättre? Tycker inte han har samma fina uttryck och att bakgrunden inte är lika fint utsuddad på denna bild.

Metinia
0

#6: Håller helt med dig om det du själv säger om den bilden. Bra utzoomning, men lite tråkigare uttryck. Bakgrunden tycker jag är lika fin på den här som på den andra, bra att lite mer av den kommit med. 

Svårt att avgöra vilken utav de två som är bäst, men tycker nog att 4:an är lite bättre för att det är hästen uttryck som är så fint som riktigt gör bilden så bra som den är.

Helena-S
0

#0 Jätte fin bild, men jag tycker att det kunde vara lite mer skärpa på ögat. :) Bra jobbat annars!

Biabia
0

Tackar Skrattande

Ska ut och fota igen nästa gång det är fint väder! Ska försöka mig på en ögonbild igen, men med skärpan på rätt ställe. Flört