Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 1564 ggr
LinaN
0

Kritik: Galoppsteg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår tränade jag litet på att få tatt bilderna i bra delar av galoppen så det ser litet mer spännande ut.

Vill gärna ha litet tänka på och så. :) Bilder tagna med min lilla digitalkamera (fortfarande ingen systemare)

Skärpa och sånt har jag inte tänkt så mycket på, en sak i taget ^^ Utan det är mest steget som jag letat efter.

Hästen är min egna Prince Harry och medryttaren som sitter på.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

LinaN
0

helt annan del av steget. Lyckades bara få denne en gång

LinaN
0

Annan del av svävmomentet (här var emdryttaren nästan på väg av ^^)

LinaN
0

Mer galopp

LinaN
0

galoppfattning med power, blev väldigt nöjd med denna

LinaN
0

Här stör jag mig dock på att jag inte fick med hela svansen… också galoppfattning, inte lika maffig som föregående.

Magster
0

#3 och #5 är helt klart de steg som ger mest actionkänsla i bilderna. Då ser man vekrligen kraften hästen tar i med och att den är påväg framåt, manen flyger även mycket här, samt svansen.
I #1 och #2 är hästarna lite mer fångade i stegen och ser inte så rörliga ut.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Adrina
0

Håller med #6.

FotoAbstinens
0

Håller med de tidigare :)  #5 är min favorit, trots att det är en tung Ardenner (?) ser han ut att flyga fram, jättehärligt! :D

LinaN
0

#8 inte det minsta tung ;) Shire/ardenner-korsning och mycket av shirens lätthet har nedärvts. Precis lagom mycket massa för mitt tycke :D

FotoAbstinens
0

#9 Det lät visst lite konstigt när jag skrev, hm. Syftade på att om man jämför ardenner/shire med någon lättare typ ser de lätt "klumpiga" ut på bild just pga deras kroppsmassa. Jag är dock en liten kallblodsälskare, och vet mycket väl att kallblod kan vara minst lika "lätta" att rida som andra hästar! :D

LinaN
0

#10 misstänkte att det var så du menade ^^

däremot rena ardennrar ser ofta ganska tunga och klumpiga ut just för att de är så rektangulära, medan shiren är så höga och mer fyrkantiga helt och hållet.

Sen försöker jag ju också fota dels för att få power och styrka, men också stabilitet. Iom att styrka och stabilitet är det som jag värdesätter hos kallblod.

En 150kg kvinna kan inte direkt dansa balett, men hon kan valsa med en grace som räcker och blir över.  Litet så jag tänker. Flört

Anna
0

#0 Bra del av galoppen tycker jag!

#1 Tycker jag är osmickrande, hästen ser framtung ut.

#2 Gillar jag inte heller, tycker den är för tidigt tagen, benen döljer varandra, hästen ser spänd ut.

#3 Här ser han lite slarvig ut med bakbenen, annars helt OK del av galoppen.

#4 Helt OK.

#5 Helt OK.

Hinner inte skriva mer just nu =)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

FotoAbstinens
0

#11 Du har helt rätt i det du säger :)

Marija
0

Håller med Magster jag.

#5 var ju urhäftig! Glad

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LinaN
0

tackar :)

vet litet mer vad jag ska sikta på och leta efter. Är just nu bara glad att jag ens lyckas ta bilderna någotsånär när jag vill (och inte kameran får helfnatt) och att det blir ett någorlunda resultat. Så vet man vad man ska jobba efter :D

Marija
0

Kanske kan den här artikeln hjälpa dig ytterligare! Glad

Edit: iFokus driver med mig så det blir fel länk. Bläddra bland artiklarna det finns en artikel som heter Rätt del av steget, tror att den finns längst ner på tredje sidan.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

LinaN
0

#16 tack :D

och det där med att iFokus driver med en…. ibland tror jag nästan det är personligt :D

imsuchadiva
0

Jag stör mig faktiskt väldigt mycket på ryttaren. Eftersom att hon ej sitter korekt så blir hela bilden sämre. Ska man ta kort så tycker jag att man ska försöka göra allt så bra som möjligt. Jag tycker även att hästen ej ser bekväm ut i övningen.

Men galoppen då, viss utav bilderna är ganska bra. Man ser powern i dem.

Bild 1 och 3 är de jag tycker ser bäst ut.

LinaN
0

#18 Jag har inte sett särskilt många ryttare som sitter korrekt när de rider barbacka, speciellt inte när det är en kille som sitter på, de har litet mer att klämma än vad vi tjejer har.

Och detta vart ingen fotosession, detta var bara träning för både häst, ryttare och jag som fotograf. De tränade sitt dressyrprogram, utan sadel för den höllt jag på att putsa på när jag inte fotade. Jag fotar för husbehov, för min egen skull men vill ändå kunna förbättra saker och ting. Om jag väljer att fota en ingrodd lerig häst eller en putsad flyingehäst är väl upp till mig. ibland kanske man vill ha halvadana bilder som visar verkligehten och inte bara något förskönat ideal. iaf så är det sån jag är.

imsuchadiva
0

Du frågade om kritik, och det fick du.

LinaN
0

#20 jovisst. på steget inte det andra. men tack ändå. har litet mer att tänka på framöver iaf.

h00jff
0

Sicken läcker häst! Jag gillade bild #1 bäst! Första bilden #0 är lite underexponerad, trots det så blir den ganska läcker av det… Jag hade gett mig ut på något fält för att fota, bakgrunden (staket, träd m.m.) stör mig ganska mycket!

LinaN
0

#22 jo, jag retar mig ofta på själva belysnignsstolparna o att de ofta blir skeva när jag fotar ^^

Men när våren börjar komma och innan bönderna börjar jaga ryttare o häst med hagelbössa så ska vi försöka komma ut och fota litet. Så Lillpojken får springa rejält, fast det tråkiga är ju att man inte har en digital systemare med objektiv. Den här lille kräver ju att man inte är mer än 15 m ifrån för att få vettiga bilder även med maxad zoom. Annars är det bara en liten prick långt borta….