Vilken systemkamera?
Hej!
Jag funderar på att köpa en systemkamera. Det finns säkert flera sånna här trådar, men jag orkar inte leta.
Vet inte om ja lade den i rätt, nu får gärna ändra isåfall!
Jag vill ha kameran till att fota vanligt med inte sånna mega fina bilder som vissa här fotar. Men en att ha att fota hästar, människor ja sitt vardagsliv m.m
Tänker lite på Nikon D40 eller D60 imed dem inte är jättedyra.
Så jag hade gärna viljat veta era åsikter om vilken som är bäst.
Tack i förhand! :)
Har du bestämt dig för antingen D60 eller D40? Eller kan du tänka dig andra kameror inom samma prisklass?
Nikon D40 och Nikon D60 är väldigt lika, båda två är trevliga kameror.
Enda saken som jag kan se som en begränsning är att båda kräver att objektiven har autofokusmotor om du vill ha autofokus. Objektivutbudet blir därför lite mindre - men om du känner att du klarar dig med ca 2 objektiv så räcker kamerorna mer än väl.
Mitt tips är att du åker till en fotoaffär och känner på kameror som intresserar dig för att sedan välja den som du trivs bäst med! Oavsett hur tekniskt bra och hur bra recensioner osv en kamera har fått kommer du inte finna fotograferingen rolig om kameran inte passar dig, så det gäller att välja en kamera som ligger bra i handen och som passar dig i övrigt 
Lycka till!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Har inte bestämt mig än, men det kan finnas andra kameror vid den prisklassen. Men vet dock inte vad de finns för märken och hur bra dem är osv.
Tack :)

Såg en Nikon D40 på elgiganten för 2999:-! :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

Ja det har jag också gjort, är lite sugen på den. Det finns ett packetpris med väska och 4gig minneskort och så kostade de 3500 kr tror jag isåfall köper jag det.
Måste man köpa ett objekt eller man kan bara ha kameran som den är?
#4: Du måste ha ett objektiv! Objektivet är själva linsen som fångar bilden.
Ett tips är att läsa lite artiklar om systemkameran och objektivet så kan du få bättre koll. Det är alltid bra med lite förkunskap inför ett kameraköp. Tror att det finns några bra artiklar här på HF, kolla in dem!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se