Angående smileysar och förkortningar
Vet ni om att många synskadade är medlemmar på iFokus? De använder sig av så kallade skärmläsare - alltså ett program som läser upp all text för dem. De förstår ingenting om man använder massor av konstiga, hemmagjorda smileysar och förkortningar.
Står det till exempel "Haha håller ni med elr ^^" så läser skärmläsaren detta "Haha håller ni med e, l, r cirkumflex cirkumflex". Cirkumlex är ordet för tecknet ^.
Smileysar så som :), :P, :D läses som kolon slutparentes, kolon P, kolon D. Detta kan ju självklart vara begripligt, men många av er använder dessutom mängder av andra smileysar - 8>, x'D, (a), *s* och så vidare. Detta är obegripligt för sådana som använder sig av skärmläsare!
Just på vårt forum, Hästfoto är väl inte antalet synskadade medlemmar så högt - men desto högre på andra sajter inom iFokusnätverket.
För att förbättra iFokus även för synskadade…
- Använd de smileysar som redan finns
- Skriv ut så många ord ni kan (försök hålla er ifrån förkortningar)
De smileysar som tillhör iFokus har en beskrivande text till sig som skärmläsarna läser av.
läses som flirt,
läses som oskyldig.
---------------------
Självklart får man skriva förkortningar i form av t.ex, m.m., etc, osv. Det är inget fel med att göra det - men man kan ju åtminstone försöka tänka på att skriva ut orden så bra man kan när man surfar på forum där man vet att det finns synskadade medlemmar. Just fotosajterna är väl inte så drabbade av detta problem, men många av er är medlemmar på andra sajter där detta problem är ett faktum.
Tack för ordet!
Med vänliga hälsningar
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Puttar upp den här. Väldigt viktigt tycker jag!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Bra att vetta
Kan tillägga att skärmläsarna läser bara svenska (bara svenska ord). Så att skriva ord på andra språk är inte att rekommendera heller, ord på övriga språk blir alltså helt obegripliga.
Bra bra.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#3 Så om jag ex. skriver "Yes" läser den då typ y-e-s elr bara piiiiip elr något sådant?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#5 Den läser upp det med svenskt uttal. Vilket ofta blir obegripligt.
#6 Oj! de visste jag inte
de ska jag föröska tänka på nu! Ojdå va de nära jag bara skrev ":S" men satte en smailis istället
Mvh. Ida Lundahl
Brukar inte använda så många förkortningar, men skrev på engelska för en stund sedan 
Mycket viktigt att tänka på, bra tråd!
Men detta gäller såklart inte bara smilies, utan också att man ska tänka på stavningen och alltid kolla inläggen man skrivit innan man skickar de, så man ser så det inte står något galet.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
*putt* de behövs alltid sådant här viktigt att läsa 
Mvh. Ida Lundahl
Bra att veta !
Puttar upp den här tråden!

Jätte bra. Det visste inte jag. Men nu vet jag. Jätte bra skriver Anna

Är det okej om jag snor den här texten och lägger in den på Teckning?

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
#15 Ja det är OK om du skriver att det är jag som har skrivit den.

#16 Då gör jag det 
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
Jättebra att veta, jag puttar upp lite jag med 
Putt!

Otroligt bra!
Med Vänliga Hälsningar
/ Aida Hakimi - www.aidahakimi.se