Hoppning - Kritik!
Härligt med svartvit, gjorde sig väldigt bra som svartvit. tror att den kan ha blivit rörig som färgbild, hinder och annat skulle kunna ha snott uppmärksamhet, men nu var det jättebra! Härligt fångat med röelsen och action i bilden. Bra skärpa och snyggt ljus! Bra jobbat! Jag hade dock velat se lite mer av både hästen och det runt omkring, känns lite ihopknött (göteborgare som jag är säger jag knött…). Samtidigt är det vinkeln och att den är så tät som den är som gör bilden lite speciell, så är lite kluven på den punkten.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Kan inte sluta tänka på vilket otrevligt bett hon använder och vinkeln på det. Ingen kritik till dig (du kan ju inte påverka utrustningen), men jag tappar nästan lusten att kommentera.
I övrigt gillar jag att den är i s/v, bra skärpa (i alla fall jag tycker att det är svårt att få skärpa i ridhus, bra jobbat). Jag gillar vinkeln och att den är så pass tajt! Snyggt ljus också.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#1 Tack! :)
#2 Jag tycker inte heller om bettet, men sen så har hon äll andledningar.. Ni har ju aldrig sett hästen. Tack för kritiken! :)
#3 Enligt mig finns det aldrig en anledning till att använda ett pessoabett, finns andra skarpa bett om hon nu måste ha ett skarpare bett. Nej jag har aldrig sett hästen, men det finns ingen ursäkt till att använda ett sådant bett i mina ögon.
Nej nu ska jag inte kapa tråden mer 

Som sagt, jag tycker inte heller om bettet, men jag kan inte göra någonting åt saken.

#3 Inget åsikter er emot och ursäkta för trådkapning men jag kände mig tvungen att säga att jag tror att hon (Helena Persson tror jag?
) är såpass skicklig ryttare att hon kan rida med pessoa, en bra ryttare kan mycket väl rida med taggtråd i munnen och orsaka mindre skada än en dålig ryttare som rider med vanligt två eller tre-delat.
Angående bilden då
Något mörk tycker jag att den är, kan inte urskilja så mycket. Men som sagt snygg skärpa bra panorering och komposition. Lampan bakom tycker jag stör lite men jag antar att det är den som lyser upp bilden lite. Kanske att de ser lite baktunga ut i just det språnget. Gillar effekten bruset tillför. Bra jobbat 

Gillar att den är mörk. :) Tycker om kontrasten och tycker att vinkeln och beskärningen funkar! :)
att rida på pessoabett är inget fel, ibland behöver man ha ett skarpare bett o oftast är ryttaren så duktigt så den kan rida med pessoabett;)
Bilden blev väldigt fin i svartvitt, kanske lite oskärpa men helt okej:)
Så duktig så man kan rida på pessoabett?
Är man "så duktig" så borde man inte äns fundera på att välja ett bett som ger dubbla signaler och får hästen att lyda för att komma undan smärtan?
NEJ då är man INTE duktig i mina ögon, och i mina ögon kan man heller aldrig rida rätt med ett pessoabett!
Förlåt återigen för trådkap, men blir så otroligt… jag vet inte vad, upprörd? förvånad? när någon anser att man kan rida rätt på ett pessoabett - det skulle vara att man red med lösa tyglar hela tiden och inte tog det minsta lilla.
Håller med Marija i diskussionen om pessoabett. Med tanke på skänkelns vinkel på bilden får hästen ingen eftergift utan istället ett skarpt tryck över nacken (hjärnan).
Men nog om det, det är ju inte fotografens fel!
Jag gillar bilden. Ljuset är läckert ihop med det svartvita och jag gillar rörelseoskärpan. Fint uttryck från ekipaget och bra beskärning. Något brusig kanske.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Sista inlägget här för min del, om någon vill fortsätta diskutera kan de kontakta mig på PM eller på annat håll.
Ja pessoa är ett skarpt bett, och ja det kan orsaka oerhörd skada om det används av oerfarna ryttare. Men, intet sagt att det kan vara bra om det används rätt, ett tränsbett kan tro det eller ej orsaka mer skada än ett pessoa om pessoa rids rätt och tränsbett rids fel. Argumentet att är man tillräckligt bra behöver man inga skarpa bett - fungerar inte. Oavsett hur skicklig ryttare man är beter sig hästen annorlunda ute på banan och kan bli ordentligt stark - där behövs oftast starkare bett. Intet sagt att jag inte ogillar pessoabett, men jag tror visst att det kan fungera med rätt häst och rätt ryttare.
(Och som sagt för att inte orsaka mer trådkapning vill någon fortsätta diskutera kontakta mig på annat håll.)