Kluddig skärpa?
Hej!
Det är nu så att jag en tid har funderat lite över varför många av de bilder jag tar få så kluddig skärpa. Det är då mest när jag zoomar mycket och fast kameran säger att den fokuserar så känns det inte skarpt. Mest tycker jag också att det blir när jag har liggande bilder, har jämfört de bilder som jag tog igår på tävlingar och alla stående bilder har helt bra skärpa men de liggande har inte alls lika bra. Fotar med en Canon 40D med ett Canon EF 70-200mm 4/L USM.
Vad menar du med kluddig?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Alltså så att det är sådär "mjuk" skärpa, lite som om den inte skulle ha hunnit fokusera färdigt ännu, även om den har det. Kanske lite konstigt förklarat ;)

Anser du #0 ha "kluddig" skärpa? För jag ser ingenting, testa ladda upp i full storlek så att man kan zooma in ordentligt.

…kvalitén på den andra bilden försämrades nog lite nu…..
Själv ser jag inget större fel med bilderna.
Kan du lägga upp dels vad du använt för bländare och slutartider på bilderna? Har du stor bländare är ju risken att om du fokuserar det minsta fel så blir skärpan inte riktigt rätt. Har du för lång slutartid kan det vara det som gör den lite oskarp. Annars vad har du för objektiv för övrigt? De 'billigare' zoomarna på full bländaröppning och fullt utzoomade brukar ge mjukare skärpa. Kanske är det som det beror på?
Ser inget större fel i det..
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

Jag ser skillnaden, och upplever ofta att mina bilder också blir som du beskriver det kluddiga, skulle också vilja ha svar på varför… blir så med alla tre objektiven!
Jag ser också skillnad. Den första blir mkt mjukare kanter på än på den andra.. Men vet inte riktigt vad det beror på..
Jag förstår precis vad du menar!
Din första bild har lite "softare" skärpa medans den andra (på fuxen) är skarpare.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

håller med, min är likadan, skärpan blir "soft" på någotvis. Händer mig i princip hela tiden,(men har en del med bra skärpa) dock har jag ju ett tamron 55-200 så ska nog inte klaga, 

Skönt att veta att andra också märker och har samma problem. För mig så är det mest när jag har helt inzoomat och när jag fotar i liggande format. Märkte att när jag fotar i stående format så blir det mycket skarpare.

#7: Som jag skrev i första inlägget så fotade jag med ett Canon EF 70-200 4/L USM. Bländaren är 4.0 på båda bilderna och den första bilden så är slutartiden typ 1/500 (på andra bilden vet jag inte).
#14 För låg slutar tid kanske?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Jag skulle i sådana fall tippa på för lång slutartid, när hästarna rör sig så pass fort bör man komma ner på minst 1/1000, gärna mer om man vill frysa bilden. Hade 4/L innan jag bytte till 2.8/L och mitt objektiv var knivskarpt ända ut i hörnerna. Så nu kan jag förstå att även det där lilla kan oskarpa kan vara en 'big deal' i det här fallet.
Har inget svar på din fråga, men känner igen mig, det blir ofta oskarpt när man zoomar. Kan det ha att göra med att kameran blir mer känslig för om man rör på den? Stativ kanske kan hjälpa?
Jag gillar bilden #0 jättemycket, men hade beskurit den ännu hårdare så att det bara blev snö och klonat bort konen och bajset!

Det är lika för mig (har också en 40D). Har dock kommit på (tror jag) att det beror på att jag använder AF, kör jag manuell skärpa på stilla objekt så blir skärpan bra. Men eftersom jag är 'ny' med kameran så fortsätter jag med AF endå, tills jag lärt mig hela kameran helt.
Hade endå tänkt gå till Expert här i närheten och höra vad det kan vara, om det är något annat det kan bero på ifall att.

Jag har också en Canon 40D. Känner igen fenomenet, men har sista halvåret oftast bara använt en enda fokuspunkt när jag använder AF och tycker mig få ett bättre resultat. TESTA och se om ni blir mer nöjda med era bilder!