I ridhuset
Jag vill, jag vill, jag vill, jag vill kunna ta bra ridhus bilder. Men det blir bara kornigt och antingen för mörka eller för ljusa bilder.
Vet att nu till sommarn kommer det vara mycket utomhus, men vill ändå ha lite tips från er erfarna hästfotografer VAD man kan göra för att få hyfsad skärpa utan kornighet, inomhus!
Tar med ett exempel från globen i vintras. Kornig som bara den!
Det bästa du kan göra är att skaffa ett ljusstarkt objektiv runt bl. 2,8. Dock är det rätt dyrt så själv kör jag med ISO 800-1600 och panorerar för bästa möjliga effekt.

#1 Har ingen systemkamera. Har en Långzoom.
#2 Men du kan fortfarande ställa upp ISO't. Fast i och för sig är det då bilderna blir gryniga/korniga…

och hur ställer man upp ISO:n ? jag har noll koll på sådant, nästan lite pinsamt, men ngn måste man ju få reda på det x)
#4 Skulle tro att du kan göra det genom att gå in i menyn. Om inte, kolla i manualen =)

#5 okej, vad hjälper det emot
nollkoll, liksom S;
#6 Menar du vad ISOn hjälper emot? ;)
ISO = ljuskänslighet. Ju ljusare det är ju lägre iso-tal kan du använda. Är det sämre ljus bör du använda högre, vilket du nog kunde räkna ut. Men, vid högt iso-tal blir bilderna väldigt brusiga, vilket bla begränsar otroligt mycket vid förstoring av bilden. Så, därför ska man i regel alltid använda så lågt iso-tal som möjligt.

#7 tack, får kolla i manualen :) men den ställs inte in efter vad det är för väder själv ? :P
#8 Jo, kameran brukar fixa det. Men det är inte alltid den gissar rätt, ser du tex att bilderna blir väldigt brusiga trots att det är bra ljus är det bra att kunna ändra den =)

#0 Det där med att ta bilder i ridhus är näst intill omöjligt… Dom jag har sett ta bilder i ridhus har satt upp extra lampor, mot tex. ett hinder som ska hoppas.
Annars får det vara ett väldigt ljust ridhus som #11
#12 Har man ett ljusstarkt objektiv, ett med lågt bländartal går det bra :)

#11 Shiiit vilken fin bild! Otroligt bra taget! Färgerna och allt va jätte fint :) kanske hästen inte var i finaste steget, men iaf.

#14 - Tack så mycket. Jag har väl runt 200 bilder från den porträttfotograferingen så det finns säker några bättre däribland ^^
#15 - Wow, snyggt!
#13 Eller så gör man som #11 och kör på hög ISO. Fast då är det risk att bilderna blir brusiga, men…
#17 Sant, men vill man göra förstoringar av bilderna är högt iso inte att rekomendera ;)
#11 snygg ridhusbild! Tur med ljusa ridhus, det brukar annars kunna bli problem.

#13 Hm! Och en fotograf sa till mig att det var väldigt svårt.. Aja, jag litar på dig ^^
#20 Det kan jag tänka mig att det är också ;) Med lågt bländartal får man väldigt kort skärpedjup så man kan oftast inte ha hela ekipaget i fokus, utan för välja att sätta fokusen på tex hästens huvud eller ryttaren.

#15 Oj, ser nästan ut som om bilden var fotad utomhus ju :o
#22 Jag gillar bilden trots att hästen är lite ur bild osv. Coolt ljus på något vis :)
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#11 Omg vilken fin ridhus bild :) och vilket ridhus… :O drömmer mig bort :]
Det är svårt för ganska ofta blir benen suddiga…

Kan inte nån lägga upp en bra ridhusbild och skriva exakt vilka inställningar dom har? Kanske någon misslyckad också?
Hade varit kul!
#26 Det finns en artikel om just det!

#23 Tack!

fina bilder ^^

#33 bra ljus etc men synd på kapad ryttare mm.

#36 Den ska du vara mer är väldigt nöjd med XD Jätte snyggt !
#36 Snygg! Men vill ha mindre luft bakom och mer framför.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#39 SuperSnygg <33 Undrar vad du fotade med för Objektiv och Inställningarna är ju alltid intressanta :D
#39 Tack =D om jag minns rätt så var det mitt 300 obj (4-5,6) Nikkor. Minns tyvärr inte inställningarna :/ ISO låg nog på 800.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
#36 jättefin bild på Puccini ox (är det väl?)
#36 Tacktack! Jomen visst är det han!
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
#39 Jätte snyggt! Älskar hästen, mums. 8D
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#33 Edit, kom på att det inte finns 1/150 på min kamera. 1/160 kanske det var.

Här är en av mina ridhusbilder med lite personlig stil i.
Jag har en Nikon D200 med ett ljusstarkt tele, går upp i ISO runt 800 när jag fotar inne, bländare 2,8 och slutartid därefter.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#37.. nämen kolla! Lilla gubben har blivit en fena på dressyr 
Ni som fotat i ridhus, använder ni blixt då?

#59 Använder inte blixt. Som #60 sa kan det skrämma hästen och bilderna blir platta. Dessutom räcker oftast inte blixten till i ridhus och bilderna blir mörkare än utan blixt…
ok, bra att veta. men om man inte har så ljus starkt objektiv, tex jag har kitobjektivet 18-55 hur kan man få bra bilder med det i ett ridhus? är det högt iso, stor bländare och lång slutartid som gäller då eller?

Ja det är det, men försök ha så kort slutartid som möjligt, annnars blir det lätt oskarpt.

Jag ska testa att fotografera i ridhus nu i januari. Det är lite dressyrtävingar som jag hade täknt åka på, och vet inte riktigt hur jag ska ha inställningarna.
Kamera: Nikon D50
Objektiv: Tamron 70-300 f/4-5.6
Bländarvärdet kommer att ligga så högt som möjligt, förmodligen på 800 alt. 1600 …
vad tror ni om det?
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
#11, vad hade du för slutartid? :)
#65 Kör bländare 4, ISO 800-1600 och slutartid efter det.
Hur vet man vilken slutartid som passar bäst till de inställningarna då t.ex? Ska man låta kameran välja eller bäst att ställa in själv?
Ställ in själv! Bara prova dig fram tills du hittar rätt. Är det mörkt får du ha lång slutartid och kanske panorera, är det ljust kan du ha kortare slutartid. Börja på runt 1/100 och se om du kan korta den utan att bilderna blir för mörka. F4 är inte idealt i ridhus men det kan funka.
#11 måste ju vara skit ljus i det ridhuset!!!
en av den bästa fotona jag sätt tagit i ridhus
ang
*frysning
*korekt exponerat
*färgåtergivning
*vitbaland
===
Någon som har eller känner till objektivet Nikkor AF-S 50/1,4G
Ett bra objektiv? Funderar på det till min D60 då det har autofokus.
Blev bara lite osäker på vad G:et betyder?
http://www.nikon.se/product/sv_SE/products/broad/1680/overview.html
#74, OT men det ser ut som Mirella Thelander och Munsboro Milky Bar :-) Får man fråga vart det var? :-)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
#75 Jo, det är dom tror jag ;) Det var i bratteborg :P
Här är nog nöjdasate ridhus-bild. Men det blir absolut långt ifrån bra när man bara har 18-55mm objektivet. Men Lillhagens ridhus är såå ljust, längtar tills jag har råd med mitt ljusstarka objektiv så jag kan fota bättre bilder där.
Hade precis fått kameran när jag tog bilden så allt låg på auto. 
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#11: Wow! Snygg bild :D
Jättefina bilder allihopa!
Kan inte jättemkt om det här, och har precis köpt en systemkamera så jag håller på lär mig.
Är det alltså så, att om bilden som man tar i ett ridhus blir för mörk, ska jag höja ISO värdet då?
Och vad gör bländaren för skillnad, hur blir bilden om jag höjer/sänker det?
Och en till fråga, (kanske lite dum) men slutartiden är alltså så lång tid det tar för kameran att ta bilden? eller nåt sånt?
Tacksam för all hjälp jag får =)
Mvh Jennifer
#82 Ja, ju mer du höjer upp ISO:t, desto ljusare blir bilderna men de blir också mer brusiga, korniga, i sin upplösning.
Bländaren reglerar hur mkt ljus som släpps in och man kan minska och förstora det hålet beroende på vilket objektiv man har. Ju större bländare (runt 4-2.8), desto mer ljusstarkt är det och med mindre bländare behövs ganska ljusa ridhus om du ska få bra bilder.
Inga frågor är dumma och ja, slutartiden är den tiden det tar för slutaren att stängas och bilden är då tagen. Ju snabbare tid, desto mörkare bild men desto större chans till skärpa.
Har köpt ett litet paket med en Sony systemkamera och till var det ett Sigma objektiv telezoom 70-300mm F4-5,6 DG Makro. Är det ljusstarkt? Har inte riktigt fått grepp om det där hur man ser om det är ljusstarkt eller inte.
Mvh Jennifer
#84 Nej det kan man nog inte kalla ljusstarkt, ljusstarkt är det, som du ser på ditt objektiv står det f4-5,6. Om det ska vara ljusstarkt ska det nog vara under f3.
Alla dem siffrorna 5,6 3 4 är bländartalet på objektivet.
Expempel på ljusstarkt objektiv är:
Tamron 70-200mm f2,8 Nikkor 80-200mm f2,8 Sigma 70-200mm f2,8.
Och såklart finns det många fler, som är fasta eller inte, tex Nikkor 50mm f1,4 som är ett fast ljusstarkt objektiv.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#86 Motljus är ett bra ljus i ridhus tycker jag, blir ofta ljusare då. Synd att du klippt både ryttare och hästens ben på bilden.
#87 Nja inte i det ridhuset, för det var typ den enda ljuskällan i hela ridhuset som verkligen funka…o de är en stor dörr till ridhuset:/
Tycker oxå de var synd att ja lyckades kapa både ryttare o häst, annars är jag iaf hyfsad nöjd med bilden^^"

#86 Jag gillar bilden skarpt! Den blir närmare och känslan för bilden ökar. Det är alldeles för få som vågar gå nära sina motiv tycker jag! :)
Snyggt jobbat!
#89 tusen tack, blir jätteglad nu:) Roligt att du gilladen så mkt.