Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 596 ggr
Flaxii
0

Objektiv till inhomhusfotografering?

Just nu letar jag efter ett objektiv lämpligt till inomhusfotografering, då jag upptäckt att mitt Nikon 55-200 med bländare 4-5,6 inte räcker när jag fotograferar i dåligt upplysta ridhus osv.
Vad behöver jag för bländare för att det ska räcka till inomhus? Har hittat detta Nikon 18-105/3,5-5,6G DX ED VR, räcker bländare 3,5? Samtidigt som jag vill att det ska vara ljusstarkt vill jag ändå ha lite zoom på det.
Någon som har erfarenhet av detta objektiv eller vet något annat som skulle kunna vara lämpligt?

Metinia
0

Jag fotar sällan inomhus och har inte så mycket erfarenhet av det, men tänk på att på det objektivet du nämner uppnår du bara bländare 3,5 om du har som mest utzoomat, alltså kan du inte utnyttja zoomen på objektivet om du vill kunna fota med 3.5 i bländare. Jag skulle ha valt något annat, i och med detta inte uppfyller båda dina krav (låg bländare och zoom).

Jag är inte så hemma bland nikon-objektiv så jag kan inte konkret tipsa dig om något bra, men om jag var du skulle jag kolla efter så låg bländare som möjligt (även vid zoomning, alltså inte bara när det är utzoomat) och så skulle jag kolla efter bildstabilisator. En bildstabilisator kan hjälpa väldigt mycket i dåligt ljus, den kan göra så att du kan gå ner några snäll i slutarhastighet men samtidigt få samma skärpa.

Lycka till!

Flaxii
0

#1 Så långt tänkte inte jag, att det gäller vid helt utzoomning. Får leta vidare då :)

Ni får gärna ge tips på ljusstarka objektiv!

ylvaah
0

Det allra ljusstarkaste objektivet har ju bländare på 2.8, men dem är redigt dyra om du ska ha bra zoom också.

Metinia
0

#3: Det finns ljusstarkare än så, fast det är svårt att hitta med zoomning. De är oftast fasta.

#2: Ett 50mm f/1.8 kanske kan fungera. De är fasta men ganska billiga och har bra bländare (finns ganska många olika märken och varianter)

Marija
0

Jag skulle satsa på ett 70-200mm med bländare 2.8. Kanske Sigmas 50-150/2.8?

Om du inte är beredd att lägga ut 6000-7000 kr på ett objektiv kan du ju köpa ett 50/1.8 (fast brännvidd) som dessutom är ett utmärkt porträttobjektiv med god ljusstyrka. Lite knepigt att vara utan zoom men för priset (ca 1000 kr) är det värt det.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Flaxii
0

Ska kanske tillägga att jag helst vill ha med autofokus då jag har en D40.

#5 Sigmas 50-150/2.8 är alltså såpass dyrt..? Vet inte om jag har lust eller råd att punga ut med 6000-7000…inte just nu iallafall.

Anna
0

#6 Sigma 50-150/2,8 är nog det billigaste du kan få tag i. Kolla begagnat också!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Flaxii
0

På Sigmas objektiv, vilket är det som står för att det har autofokusmotor om det är det?
Har hittat ett begagnat med Nikon-fattning.

ylvaah
0

#4 Ja, jag vet men jag tänkte på dem som inte har fast brännvidd. :)