Fortfarande inte nöjd
Köpte mitt Nikkor 80-200/2.8 (vridzoomen) för ett rätt bra tag sedan nu och har haft en hel del problem med det redan.
Den första grejen jag upptäckte var att det inte var så skarpt som jag hade förväntat mig. Sen började jag upptäcka att det bakfokuserade rätt rejält. Visste inte riktigt om det berodde på kameran eller objektivet så jag skickade in kamerahuset på service och de gjorde några små justeringar.
Nu har mina problem kommit tillbaka. Det bakfokuserar fortfarande, det upptäckte jag igår. Har precis kommit hem från ännu en fotodag och inte en enda av dagens bilder blev skarpa. Slänger in en bild från gårdagen, har kollat i kameran och där ser man tydligt att jag har fokuserat på hästens huvud kring bläsen.
Nu är min fråga, vad gör jag? Eftersom objektivet inte går att justera och det troligtvis inte är fel på kameran då den nyss var på service - borde jag börja se mig omkring efter ett annat objektiv?
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Du verkar verkligen ha haft otur med ditt objektiv! Ett måndagsexemplar kanske?
Varför går det inte att justera objektivet?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Ja, det verkar nästan så..
Objektivet är inte byggt så att det ska kunna justeras, tyvärr. :/
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#2 Just det ja, det stämmer, nu minns jag att jag hört det förut.
Ja, har du provat alla inställningsmöjligheter och justeringar som finns kanske det inte går att göra mer. Verkligen tråkigt.
Skärpan finns ju på #0, hästens hals är ju jätteskarp och fin, det är ju bara att objektivet inte verkar lyda autofokuspunkterna?
Har du fler exempelbilder att visa?
#3 Har provat en hel del utan några bättre resultat. Min sista grej blir nog att låna min kompis nyinköpta D80 och prova med mitt objektiv, för att först och främst ta reda på om det verkligen är objektivet eller om det är kamerahuset som spökar. Annars blir det väl att titta runt efter en annan glugg antar jag 
Den här bilden är från idag. Fokusen verkar ju ligga på hästen men rent allmänt tycker jag inte att det finns skärpa någonstans alls? I alla fall inte på huvudet, där jag enligt kameran fokuserade. Suck..
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#4 Fast sådana där "halvskarpa" bilder kan jag också få ibland när jag fotar på lite längre håll och trycker av innan AF-motorn hunnit fokusera klart.
Lägg gärna upp fler bilder så kan vi kanske ge tips!

När du skickade in kamerahuset, skickade du då med objektivet? För isåfall borde de kunnat justera huset efter objektivet..
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Sådär blev i princip alla mina bilder förut, fast med tamron 28-75/2,8 för Canon. TROR det bara var med det objektivet, eller så var det bara så ofta med det så man inte tänkte på det annars (beror ju en del på fotografen också…) bilderna blev extremt gryniga också, oavsett iso. Iallafall, lämnade in huset, de bytte mattskiva och kalibrerade autofokusen samt rengjorde hela huset inuti, nu fungerar det som det ska igen!
#9 Nope, skickade endast huset. Ursäkta för dumma frågor, men om huset skulle justeras efter telezoomen - skulle inte det ställa till problem med mina andra objektiv? Har inte märkt de här problemen med någon annan glugg nämligen.
#10 Det var inte allt för längesen jag lämnade in mitt hus på service och de gjorde några justeringar med autofokusen, kommer inte ihåg exakt. När jag precis hade fått tillbaka kameran verkade den okej, märkte inga problem med bilderna på samma sätt som nu i alla fall. Det är det jag tycker är så skumt, nu verkar problemen ha kommit tillbaka? 
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Puttar upp lite 
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#10 Usch vad du skrämde mig, jag är just påväg att köpa ett Tamron 28-75/2,8 för Canon, läste inte ordentligt och blev smått nervös när jag såg bilden.. ;)

#13 Haha, tack så mkt (både för bilden och för hjälpen), nu är mitt tamronobjektiv beställt!
*längtar*
#15 Grattis till köpet!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#16 Tack så mkt ^^
därför man använder AF-on knappen ;)

Det ser inte kul ut det där! men det måste väl ändå vara objektivet som spökar lr? 
#15 Så kul! :D min granne jobbar som pressfotograf och han nämnde faktist häromdan att just de objekivet är verkligen helt superskarpt, han äger tom 3 exemplar! ^^ skarpade än canons egna motsvarighet.