Nästa inköp?
Vad blir er nästa fotoinvestering?
Själv har jag om någon vecka köpt mitt Tamron AF 90/2.8. Ett makroobjektiv som fungerar lika bra till porträtt och har sett lyckade rörelsebilder med den också. =) 3800:- kommer jag lägga ut på det.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Ett nytt objektiv, helt klart! Vet bara ännu inte vilket än…
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
jag har tänkt mig att köpa ett teleobjektiv till min nikon D40, ett ganska billigt, 1700kr, men har börjat fundera på om jag ska sattsa på ett mer ljusstarkt objektiv istället :/ Nån som har nåt tips?
Sigma EX 120-300/2,8 APO DG HSM och**
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM**
Förmodligen har jag objektiven till jul. Innan dess ska jag köpa in lite nya tillbehör, så som stativ, telekonverter, kamera-ryggsäck, polarisationsfilter osv.
Varma Hälsningar
Karolina - Caballos De Karo
#3 Nyfiken, vad kostar Sigman 120-300/2.8? Kan inte vara speciellt billig va? ;)

Funderar på en kortläsare, det är så segt att ladda över bilderna från kameran… Canon kör tydligen med ett segt system där man antingen får välja alla bilder, eller klicka på dem man ska ha en och en (nej, det går inte markera många på en gång). Har man 300 bilder på kortet tex och ska ha 100 av dem, så får man antingen klicka 100 gånger eller ladda över allihopa (vilket tar en halv evighet) och ta bort dem man inte behöver i datorn sen…
#4 Den kostar över 20.000 kr ;)
Varma Hälsningar
#6 Anade det, haha!
Mitt nästa inköp blir en kamera ;)

Objektiv 70-300

Antingen blir det et vidvinkel eller normal.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Vet någon ett Canon EOS 350D relaterat objektiv som det är rätt stor brännvidd på och som inte behöver överdrivet mycket ljus för att det ska bli bra? Och till en privsvärd summa.
Medarbetare på Hästfoto.
#11 Sigma 70-200/2.8 finns alltid, men det kostar ca 9000kr.
#11 - Ja men hej tomtegubbar slår i glasen och låt oss LUSTIGA vara…
Medarbetare på Hästfoto.
För min del lär det bli ett Sigma EX 50-150/2,8 HSM DC, kostar strax under 6000:-.
För mig blir det väl en systemkamera eftersom jag håller på och samlar.
#15 hm, det lät intressant x) Funderar på ett sånt eller ett billigare teleobjekiv :/

#11 Canon EF 70-200 /4L USM
riktigt bra, optiskt sett. Snabb AF och bra byggt. Sen är det ju L. =)
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

ska köpa ett 200mm ocbejktiv.. har inget mellan 55 och 75.. :P köpet ett 300mm elelr 200mm.. får la se, krångligt idag, är monstertruckar, crossar å sånnt här hemma i insjön idag :) får variera ;P
Det blir nog ett Tamron 70-300mm/f4,5-5,6, fast jag hoppas få det i julklapp så jag slipper köpa det själv ^^ Haha (x Kan kanske bli lite småsaker innan också.. skulle gärna ha ett extra batteri tex.

Nästa inköp blir nog Canon 17-40/4L USM eller Sigma EX 10-20/4-5.6 HSM eller någon zoom med brännvidd mellan 18-75mm. Vet inte vilket än.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

För att kunna forstätta fotografera så blir det en extern hårddisk, annars ett UV-filter eller ett minneskort ^^
mitt nästa inköp kommer nog att vara följande,
Canon EF 50mm/1.8
Sigma 70-200/2.8 (kommer nog ta ett tag innan jag köper detta)

Nästa inköp blir nog ett stativ eller något annat tillbehör :D
Mitt nästa inköp blir förmodligen ett Tamron 70-300/4,5-5,6 för Canon. Jag behöver ett telezoom och detta verkar OK för ett billigt pris, så man får väl gå med det!
En ny kamera, sparar till en system. Kommer att ta ca 6 mån, har ni något tips på en bra systemkamera under 5000 kr så hör gärna av er.
#27 Varför ska du sälja din 400D?

#27 Varför sälja kameran ? Skaffa 30D istället?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Jag satsar på ett teleobjektiv. Antingen ett 2,8 eller ett 4L…
För mig blir det ett macro, antingen (som annaattlids) ett Tamron 90/2,8 eller ett Sigma 105/2,8.
Jag gör nya inköp regelbundet och ar precis gjort flera: objektiv, hårddisk, minneskort. Men gissar att jag lär handla mer innan året är slut. Har nog ingen direkt plan nu. Borde nog kolla att alla objektiv har UV-filter som skydd, har för mig något saknar det. Blir kanske nästa inköp. Fast min man vill fixa en server så kanske blir det en ny dator. Igen…
Har äntligen köpt mitt Tamron AF 90/2,8 Macro nu, knivskarpt och jättebra! 4000kr (Scandinavian Photo, Bankeryd)
#33 Grattis till köpet!
Varma Hälsningar
#33 vad kul!:) är verkligen imponerad över hur snabbt du kan spara pengar till olika saker:) för mig tar det år xD
Hm… de blir nog en till kamera ryggsäck och ett objektiv ^^
#33 - Pax för att få se bilder före ALLA andra ^^!
Medarbetare på Hästfoto.
#38 Heh :p
#38 Självklart ;)
#33 Vad kul! Ska bli spännande att se bilder.
Vad skoj, Anna! Vi vill se bilder! :D
Jag har nu bestämt mig för ett Canon EF 70-200/4,0 L USM som nästa inköp. Men det dröjer nog ett tag innan jag har råd med det… Förmodligen till nästa år. :(
Jag ska köpa en Canon EOS 30D 
#43 oki =D
hmm, har börjat fundera på att köpa en ny kamera, men vet inte riktigt hur jag ska göra x/ Har ju precis köpt en D40 (3 månader sen) Men kan ju inte köpa dom objektiv jag vill ha för dom inte har nån af-motor x) Funderar på eos 350D Elr D50 om jag hittar nån :/
Mitt nästa inköp blir en Nikon D300 nu istället för objektiven. Så dem får vänta..
Varma Hälsningar
#45 Blir nog svårt att hitta en d50, inte ens cyberphoto har dom längre. Kanske finns de begagnat…
#46 Oj! Roligt.. Är lite nyfiken på den (x Du får visa bilder sedan när du hunnit köpa den! (;
#48 Ja, det ska jag göra :)
Varma Hälsningar

Jag funderar på en Canon EOS 400D eller 30D, men helst 30D ;D Så andra saker får vänta :P
Mitt nästa inköp (vad jag vet änsålänge) är en Canon EOS 350D :) Den duger för mig!
/ Sara & Casper
Mitt nästa inköp blir ett Nikon AF-ED 80-200/2,8D som jag hittat begagnat för 3500kr. Finns ett par mil ifrån mig, så såfort annonseraren svarat på mitt mejl så bär det av att hämta upp det =)
Nu när jag fått mitt Tamron 70-300mm så blir mitt nästa inköp Tamron 90/2,8 :)

Ett batterigrepp tror jag blir mitt nästa inköp (:
Nästa inköp blir ; Nikon D40 + 18-55 ( köps på elgiganten special pris )
18-55 e ? :P
Det blir nog ett motljusskydd

en bättre kamera…har funderat på en fujifilm finepix s6500fd… känns inte som om jag kan köpa en systemkamera…de är tyvärr lite för dyra :/
Mitt nästa inköp blir en Nikon D300, har redan införskaffat mig ett Sigma 10-20.
Varma Hälsningar

Mitt nästa inköp skulle nog bli ett 2GB minneskort. Och antagligen en ny kameraväska.
Jag känner att jag är i behov att ett stavit nu. Sååå… Någon som vet ett billigt med en höjd upp 160cm? Ej begangnat.
Medarbetare på Hästfoto.
Mitt nästa inköp är Tokina 80-200mm 2.8.
www.siba.se har en hel del billiga stativ.

#61 Så du har betsämt dig för det nu? :) Vad kostar det?
#62 Japp, det har jag så sparar för fullt :) Det kostar 3800kr begagnat.

Okej! Vad roligt :D

Samma som Attlid i inlägg #0
Eller, jag får kanske det i födelsedagspresent, men iaf. Efter det så kanske det blir ett ljuskänsligare zoomobjektiv, men det kommer dröja läänge.

ett objektiv.. som jag inte längre vet vilket det blir.. :P ett 200mm tror jag..
Jag ska nog inte köpa så mycket på ett tag… Jag är nästan pank OCH på avbetalning ända till 2009. x)
Men jag funderar lite på en kameraryggsäck.

idag har jag beställt ett 4 gb minneskort :)
Laptop =)

Ska köpa Canon eos 350D tror jag.. Annars blir det en D80.. :)
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Eventuellt ett batterigrepp :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Det blir antagligen ett nytt hus eller ett EF 24-70/2.8L USM.. Som kostar mer pengar. Sen blir det ju lite saker på elmia
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Sparar till en D300.

På lördag ska vi (jag & bror) köpa kamera. Har funderat lite på en Canon EOS 400D, men har inte känt på den än så vi får väl se vad det blir…
Förmodligen blir det ett Sigma 50-150/2,8.

en ny kamera, jag sparar till en 'Canon EOS 1D'S Mark II'(vilket kommar ta ett braa tag), men jag ska byta nu när som helst till en annan så länge, vet inte vilken. men det blir en Canon iaf.. Ska höra lite med travfotograferna ja känner ^^, ska träffa ett gäng av dom nu på Måndag som kommer, så ja får lite tips då.. skulle pröva en mark III också, får se hur ja tycker om den då så..
En ny kamera allså, vilken vet ja inte än..
Nu vart det långt igen :/
#77 1Ds Mark II är en grym kamera, har testat den några gånger och funderar själv på att byta från min 1D Mark II n till 1Ds Mark II. 1D Mark III är också en riktigt bra kamera, eller rättare sagt en av de bästa som finns. Nikons D3 är ju snäppet bättre, men man kommer riktigt långt med en Mark III.
Lycka till med vad det än blir!

#78 okej, tack så mycket för att du sa det :)
Tack!

#79 Tänk på att du bör ha L-optik för att göra huset rättvist. Och EF-S funkar inte.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#79 Just ja, glömde nämna att bildfilerna blir riktigt stora och som Isak sa så behöver man L-optik för att få ut maximalt av huset. Sen behöver du ju större och dyrare objektiv för att få mer tele iom att den inte har någon cropfaktor som t.ex. 1D modellerna eller XXD/XXXD.
En systemkamera framåt sommaren forhoppningsvis, :)
Mitt nästa inköp lär bli en Lensbabie 2.0, eller några andra småsaker på Fotomässan.
Nikon D50, Tamron 55-200 med fuskmacro, 50mm 1,8 objektiv, UV-filter , kameraväska och en massa mer.. hur sjutton ska jag få råd med det? :P
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Ett Nikon 80-200/2.8.
Ursäkta för trådkapning, men var kan man titta på annonser utom blocket?

#85 Tradera, fotosidan..
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Nästa inköp blir nog en 50D. OBS! Inte Nikon D50!! Canon ska det vara.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

#87 Den har inte kommit ut än va? :)

#88 Det ryktas om att den presenteras i veckan och att de kommer visa den på Elmia.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

#89 Kul :)
Närbildsfilter, ett LCD skydd och ett extra UV filter står nog högst uppe på listan av saker som bör köpas just nu. Senare blir det nog ett till objektiv, troligen Nikkor 50/1.8.

Ett nytt kamerahus Canon 30D eller 40D

Blir nog ett objektiv. Någon som har nått bra tips? Måste ha AF-S eftersom att jag har Nikon D40.

Jag håller på att bli galen på mitt 18-55 mm objektiv, så jag sparar till ett teleobjektiv, troligtvis Nikkor 55-200 mm f/4-5.6. Men det kommer nog ta typ 2 år >_____<
Nått makroobjektiv :)
Gjorde precis ett, nytt kamerahus blir det ^^
Säger hejdå till 400D mycket pga greppet ( aj hand ) och införskaffar en 1D, känns mycket bättre :)
Tyvärr blir jag utan objektiv ett tag, så ett billigare sådant blir nästa köp, tills jag jobbat ihop något bättre.
Ett macroobjektiv. tror det blir tamron 90mm.

#98 Kan rekommendera det objektivet. Riktigt trevlig brännvidd.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Ett batterigrepp :)
Jag har precis köpt ett nytt objektiv, ett Nikon 50/1,8, så jag vet inte vad nästa inköp blir.
Funderar på att sälja min kameraryggsäck för att köpa en ny kameraväska. Den här är lite för liten för min utrustning.
Annars är det ett stativ som gäller..
Näe, nu ska jag byta om och sen ut och fota ^^,
#102 Grattis till ett SUPERBRA köp! :D
Än så länge är jag jättenöjd. Nu ska jag till att utforska kameran, då min motivation kommit tillbaka nu ^^,
#104 Låter toppen :)

Jag samlar till en Canon/Nikon. :) Snart kommer ju priserna bli sänkta, + att min pappas kompis ska till USA, så han kan köpa en till mig där.. :) Det är ju billigare.
Nikon D200 om ca 1 månad.

Har verkligen ingen aning, nåt objektiv kanske?

#107 - varför ska du inte köpa d300n? :)
Nyss fyllt år så förhoppningsvis en Canon EOS 400D om inte allt för länge.
#109 Har insett att jag inte tycker D300n är värd 6000kr mer än D200. ;) Och köper jag D200 har jag i princip råd nu, ska jag köpa D300 måste jag vänta tills sommaren är över.
#111 klokt av dig, den prisskillnaden kan du lägga på så mycket annat ;)
Mitt nästa blir helt klart batteri + objektiv. Mitt nuvarande batteri håller i lite drygt 7 minuter. Lite drygt ja.

#112 Vad har du för kamera? :)
1d, och batteriet som följde med har tydligen inte hållt så länge innan…
" laddat 12/3, anv. 13/3 12.00-14.30 Max 100 exponeringar. "
Nu håller det i…. tja, det har blivit totalt 50 exp sen i måndags, inte så länge alltså xD
Köpa fler batterier var jag beredd på, men det här är ju nästan pinsamt…
#112 Precis ;) Minneskort som passar måste ju införskaffas, samt batterigrepp och lite filter tänkte jag köpa för den prisskillnaden. Och då sparar jag fortfarande massa pengar ;)
Vad fick du ge för 1D?
#115 ungefär vad man får för en beg. 400d idag, så det blev ett uppbyte utan större förlust. Det gillas :)
#116 Ja, det var något sådant jag föreställde mig. :) Du är nöjd då? Vad kostade 1Dan när den var ny?
#114 Det var ju inte dåligt med en 1D, men du har troligen fått ett riktigt kasst batteri. Jag hade en 1D innan och kunde ta 1000 bilder en bra dag och en dålig dag minst 500 iaf på ett batteri. Nu har jag Mark II N och kan ta nästan 4000 bilder per batteri och jag har fyra batterier.
Vad har du för objektiv förresten?
#116 1D va riktigt dyr när den kom ut. Kommer inte ihåg exakt vad den kostade men den va dyr när den kom.
/B.
#117 Helnöjd, handen klagar inte och det är så underbart skönt att slippa linda den efter varje gång jag använt kameran. Också passar den mig, vilket jag kände redan för ett år sen (lång väntan!)
#118 Jo, det är riktigt kasst, finns ju antydningar om det skrivet på batteriet också.
Hoppas på att inte ha något objektiv alls nästa vecka, då jag säljer både 400d + kit och tamron 70-300 för att kunna köpa nytt. Alltså använder jag telet just nu, tills det blir sålt.
Men det blir ett beg. Antingen 70-200/4 (2,8 om jag hittar något i vettigt pris), tamron 28-75/2,8(canons är lite dyrt), 85/1,8 eller nåt.
Förhopningsvis ett nytt objektiv, Tamron 70-300 :D
Nästa vet jag inte riktigt men beställde ett Tamron 70-300 idag :)
Nästa inköp blir en tada Nikon D50!! :):) kan ev. köpa den redan nästa vecka!! :D:D
Nästa inköp blir ett stativ samt ett minneskort :) Stativet ska jag köpa såfort jag blivit frisk, minneskortet skickar jag efter från cyberphoto :P
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Just nu vill jag helst ha ett 28-200 (tamron), alternativt Sigmas 70-200/2.8, men det är aaaningen dyrare = måste spara längre :p
Troligen ett Nikkor 70-300 med VR

#124 Tamron kommer/har kommit med ett 70-200 f/2,8 det är lite billigare än sigmas tror jag, kanske värt att kolla på?
Ett minneskort blir det för min del.
#87 Sån funderar jag också på.
#126 Jo, har sett det, men det var ingen större prisskillnad tyvärr :/ Handlade om ett par hundralappar eller så. Ska kika på begagnat också, men är rätt tveksam till det alternativet.

Fast den kommer nog inte förrän tidigast början på hösten när Photokina är tror jag.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

För mig blir det nog ett objektiv, Nikkor 55-200 eller Nikkor 70-300 tror jag. Men det dröjer nog ett tag.. Man måste ju ha pengar först :P

jag fick hem mitt kamerahus med vanliga kitobjektivet, 35-55/3,5-5,6 idag som jag beställde igår, så jag ska köpa minneskort och annat objektiv inom kort. så blir det en extern hårddisk för det börjar bli lite trångt på datorn nu.
Det blir minneskort, batterigrepp och extra batteri till min D200.
Ett Tamron 70-200/2.8 står högst upp på listan.
Ingenting bestämt, men är lite sugen på batterigrepp och Sigma 50-150/2,8.

Objektiv :) lite inne på Tamaron 70 - 300, Nån som har det ?
#136 Jappjapp ! Eller har och har, håller på att sälja det men det finns fortfarande i min ägo ;)

Nästa blir nog förhoppningsvis en ny kamera, Canon EOS 30D eller 40D.

på listar står bla:
- Objektiv (nikkor 55-200)
- Väska
- Minneskort

Helt klart ett objektiv, när jag har pengar ;)
Mitt blir ett objektiv, **Nikkor 55-200 med VR
**Sen vill jag ha en mindre, snyggare kameraväska också.
En kameraväska är jag i stortbehov av, så det blir någ det.

På måndag hämtar jag mitt Canon 40D hus :D

Mitt nästa inköp blir nog en Canon EOS 400D :) Min första systemare! Men ojoj.. Då måste man ju köpa massa dyra objektiv.. Jobbigt för fattiga mig.

# 137 vad tycker du om det då ? ;)

ett stycke batterigrepp och en ljuskänslig normalzoom (förmodligen Tamrons 17-50/2.8) står högst på listan :)
Sen har jag börjat sitta och dregla över Tamrons telezoomare 70-200/2.8. Skulle inte sitta fel!

#143 Oh! Skojj! Har också kollat på det, det har ju sjunkigt i pris nu.. (a)

en adapter, för bakochfram objektiv, reflexskärm & fjärrutlösare, ska skickas efter.
För mig blir det antingen minneskort, kameraväska eller stativ :)

¨små saker, men nästa stora sak, tror jag att jag har bestämt mig för Canon EF 70-200/4,0 L USM =)

Jag håller på att spara till en Canon EOS 40D då familjens gamla systemare har sett sina bästa dagar… Hoppas kunna köpa den strax efter jul.
Telezoom, har ett nikon 80-200/f.2.8 på g
Nästa inköp blir dyrt, för dyrt och jag vet inte ens om jag har råd med det. En Mark III blir det under sommaren kanske (:
Nåt macro objektiv tror jag :)
Hälsningar Vemsan
Antagligen ett till minneskort, har störst behov av det just nu.

Troligtvis en kompaktkamera som man kan filma med.
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
Beställt ett extra EN-EL3ebatteri till D200 nu så nästa inköp blir batterigrepp.
Nästa inköp blir en Nikon D300.
Nästa inköp är på väg hem till mig med posten, Tamron AF 55-200 Di II Macro.. Fast det är mamma som köper det objektivet åt mig :)
Får jag blixten såld, så blir det studioblixtar.

Nästa inköp blir antingen Nikkor 55-200 eller Nikkor 50/1,8
Nösta köp blir nya batterier, sedan ett macroobjektiv.
Ett nytt batteri och ett till minneskort. Sedan framåt hösten/vintern ett ljusstarkt zoom-objektiv.
Beror lite på vad jag får i födelsedagspresent (pappa har nämnt att jag ksk skulle kunna få ett objektiv då), men hade nog ev. tänkt mig ett 60 mm, eller en vidvinkel ksk…? Man får se.
Nästa inköp blir Canon EF 70-200 f.4 L IS USM :) Kommer antagligen nu i veckan. Begagnat och kostar 5 500 kr. Nästa "större" inköp däreften lär dröja, men till jul hoppas jag på Canon EOS 40D.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Sparar pengar till ett Tamron AF 90/2.8. Tror jag sparat klart när det är Jul, och ja det är ju långt kvar, men jag överlever nog ;)

Har tänkt om nu, och om jag sparar pengar hela sommaren (Då räknar jag in 500-hundringen som vi kusiner får av morfar varje år) har jag råd med ett Tamron AF 90/2.8
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
Nästa inköp (om ca 3 veckor) blir ett batterigrepp till min olympus :)
nästa inkö för mig blir ett batteri till så jag kan använda batteri greppet, och ett tele objektiv :)

Minneskort och extra batteri inför sommarens alla utställningar och tävlingar (:
en nikon d80 förhoppningsvis :D
#167 5500:- för en begagnad 70-200 4 L IS är inte helt fel, känns som om säljaren gör en väldigt dålig affär faktiskt. Men du gör en kanon affär. Du kommer bli nöjd (:
Sigma 50-150/2,8, det är påväg hem :)
#168 #169 Ni kommer verkligen bli nöjda!
#174 Ja, eller hur? :) Det ingick motljusskydd också, allt funkar toppen - precis som det ska också ^^,
Mvh Felicia
Beställt ett batterigrepp till min olympus nu! :)
Även närbildsfilter, att prova innan jag bestämmer mig för om jag ska köpa macroobjektiv.

#177 som jag sagt innan; du kommer inte ångra dig ang. närbildslinserna :)
mitt nästa köp blir nog ett stativ tror jag… Köpte nyligen närbildslinser…

Mitt nästa inköp blir något utav ny väska, stativ eller telezoom objektiv.. Fast telezoom tänker jag nog önska mig till födelsedagen (fyller i december) och stativ till jul.. Så det blir nog en ny kameraväska. ^^

Mitt nästa inköp blir som Karolina Nowak och Matilda en Nikon D300 :)
Eftersom jag har köpt D300 nyligen och ska snart sälja D50 + 2 "sämre" gluggar så ska jag nog ta och leta efter en ny glugg, får se om det blir en normalzoom eller vad det blir.
#181 Får man fråga varför du säljer D50 + två objektiv efter att ha köpt d300? :)
Jag känner mig rätt komplett nu x) Men jag insåg precis att det inte gick att stänga min väska med 70-200/2.8 L USM + 40D + Batterigrepp i. Så nästa inköp blir nog en ny fotoväska.

En kameraryggsäck och ett batterigrepp

ett canon 50 f/1.8 hade jag tänkt mig. om ngn vecka efter sommarjobbet, kanske ett batterigrepp. måste då även ha en väska ;P
sedan blir det ett 70-200 f/4 L =D
#181 Undrar också varför du ska sälja ;)
Nästa inköp (troligtvis på måndag) blir en EOS 20D. Sen ska jag köpa ett canon 70-200 L objektiv, vet inte riktigt vilken sort än =)
Mitt nästa inköp blir nog ett macro objektiv, vet inte vilken sort än men ett macro objektiv blir det :P
#182 och #186. Ska sälja D50 eftersom jag inte riktigt har någon användning för den, mycket roligare att fota med D300 :) Sedan räcker varken kitet eller Tamronet till med D300 utan den kräver lite finare gluggar så de hänger med på köpet till D50.
Och måste påpeka att både kitet och Tamron är jättefina gluggar till medelsystemkameror så att ingen tror att de är dåliga.
Nikkor 50mm och Sigmat har jag kvar och sedan får jag se vad jag ska utöka samlingen med, blir nog något Nikkorginal efter vissa diskussioner med min granne :)
#189 Okej :)
Själv valde jag att ha kvar D50+tamron+kit som stallkamera & backup!

Nästa inköp blir troligtvis en Nikon D300.

#189 är det inet rätt svårt att få en kamera med så många exponeringar såld? (läste ngn stans att du hade rätt många ^^)
#192 Undrar det samma :)
Du hade väl över 60.000 exponeringar Matilda? Vad fick du för kameran?
Mitt nästa inköp ska bli en mellanring, vilken har jag dock inte bestämt än. :)
#189. Jag tycker att du gör bäst i att behålla din D50 som reserv. Jag sålde min gamla EOS 300D för bara 1000 kronor då jag behövde pengar i höstas, viket jag ångrade nu i måndags då jag blev utan kamera! :)
#193 Den är nog snarare runt 80.000 exponeringar men i "kitet" som kompisen ska köpa i veckan ingår:
Nikon D50
Tamron 70-300mm (ev. UV/pol filter)
Nikkor 18-55mm (ev. UV filter)
2 batterier, orignal och pirat
Minneskort SD 2gb->
Kameraväska Lowepro Orion Trekker 2
Får totalt 4600kr för det och det är ju ganska billigt med tanke på att nypris var i runda slängar runt 10.000-12.000 kr. Säljer jag för billigt eller vad tycker ni?
#195 Nja, vill hellre sälja för att kunna köpa nya och bättre gluggar :) Om det skulle hända något med kameran (ta i trä) så skulle jag säkert få låna D50 av kompisen, har väl kanske 10 andra kompisar som har system (7 Nikon och 3 Canon) så om man ber snällt skulle man säkert få låna där med.
Ser inte det som något problem. Men fick du tag i en 20D eller hur blev det Linda? :D
människor, hur har ni råd med alla dessa grejor!? :o
vill oxå ha XD om någon säljer sitt objektiv eller har någon sida att rekomendera med "billiga" objektiv (eller begagnade) så skriv gärna ;)
#197. Ja då är det ju inga problem :) På måndag kommer jag för hoppningsvis att köpa ett 20D hus :)
#196 Tycker det låter väldigt mycket för en kamera som tagit 80.000 exponeringar
Visst att nypriset var mycket mer, men samtidigt kan ju kameran gå sönder precis när som helst och då får köparen lägga ut ytterligare ca 3000kr för att laga den…
Vad sa köparen om antalet exponeringar när du sålde den?
Jag tänkte ju sälja min D50 för ca 4000kr när den tagit knappt 45.000 exponeringar, då med kitobjektiv, minneskort, batterier, väska. När jag rådfrågade folk om priset sa alla att jag max kunde få ~3000kr. pga exponeringarna.
Det blir nog ett trebensstativ och ev. nån "fjärrkontroll" av något slag.
#200 Jag har inte sålt den än utan ska jag göra :) Och kameran är i det närmaste gratis då både objektiven, båda batterierna, minneskortet och ryggsäcken (1000kr) kostade mer än 4600kr. Så det är väldigt billigt för kameran :)
#202 Då förstår jag. ;) Personligen skulle jag aldrig sälja en kamera som tagit så många exponeringar eftersom du inte kan garantera köparen att den håller, men kul för dig om du får den sålt =)
#197 Du säljer inget separat?
#197 Nej, tyvärr inte eftersom allt redan är bortlovat till kompisen. Annars hade jag nog sålt Tamronet separat och väskan med :)
Jag ska nog ta och införskaffa ett **Tamron AF 90/2.8.
**

mitt nästa köp blir en mellanring :) 25 mm

Nästa inköp blir en Nikon D80 :)
Jag tror nog att det blir en Nikon D80 =)
Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

blir troligtvis ett minneskort. pappa har likadan batterier som jag till sin videokamera, så jag har tre batterier att byta mellan men bara ett 2GB-kort.
Funderar på att köpa ett nytt minneskort. Isåfall så blir det nog ett 2GB (:
Nästa inköp blir ett 70-300mm objektiv, eller iaf ett halvt eftersom jag fyller år snart :)
Krabbade med batterigreppet så avbeställde det, har provat ut ett objektiv istället, som ger kameran tyngd det med! :)
Annars blir det närbildsfilter och ett till pol-filter, ev. ett skylight :)

Nästa inköp blir ett Batterigrep

undrar hur alla har råd :P
Objektiv, kameror och allt är ju svindyrt :O
Aja, själv ska man köpa ett tele-objektiv, motljusskydd och stativ när man har råd vilket är… aldrig…
Köpte nyligen ett 2GB minneskort, så nu är jag pank. Pappa ska till Sydafrika imorgon, ska ge honom en lista på objektiv så han ska se om han hittar något billigt!
Ett minneskort. Tyvärr har jag aldrig ägt en systemkamera, men sparar så gott det går…
Idag köpte jag min andra Canon eos 1D Mark II N, så nu har jag två likadana 1D Mark II N. Perfekt (:

#217 Får jag bara fråga varför du ska ha två likadana? (A)
#218 Självklart får du göra det, och det beror dels på att ha ett backup hus nu när jag har så mycket jobb och sen beror det på att under Fotboll/Tennis m.m. som jag också fotograferar så hinner man inte byta objektiv mellan t.ex. 70-200 och 300/400. Därför är det bra att ha två exakt likadana hus så inställningarna kan vara desamma och man inte ska behöva tänka på var allting sitter för att man byter hus.
Sen när man är ute på pressjobb så kan man missa viktiga händelser om man byter mellan 17-40/16-35 och 70-200 och då är det också bra med två hus.
/B.

Funderar på att köpa ett begagnat Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6 G ED-IF AF-S VR DX för 5000 kr.
Då det finns i stockholm ska jag åka och titta på det först och prova lite men är det någon här som vet något om det är ett bra objektiv eller inte?
Idag har jag skickat efter närbildslinser, linsskydd, UV-glas och lite annat smått från kaffebrus. I veckan tänkte jag även köpa ett 2 eller 4 gb minneskort :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Jag ska köpa ett extra batteri till min 400D och ett motljusskydd, sen ska jag försöka hitta en bra väska också :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Ett 55-200mm :D
Vi får hoppas på ett uppbyte till en 40D, eller ett ljusstarkt telezoom.
Medarbetare på Hästfoto.
Sugen på en ny bakgrund till stuidon, men blir nog ett nytt minneskort innan samt en dataväska, så jag kan frakta datorn till de uppdrag jag nu kommer få :)

#219 Okej =)

Nästa inkköp blir antagligen ett Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro efter det blir det ett Tamron AF 90/2.8
Det blir nog en blåsbälg för min del ^^
En canon 400D elr 450D ;)
Nån som har en tillsalu? ;)

#229 Men du har ju en 350D ? Vad har de andra som du saknar hos 350D?
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#230 ööh. egentligen vet jag inte. Dom är nyare? xD
#231 Det blir ingen skillnad på bilderna om du byter till 450D eller 400D - ska man byta upp sig ska man göra det ordentligt! =)
#232 äh, tyst på dej ;) Vad tycker ni då jag ska byta upp mig till? Som inte är aaalldeles för dyrt? ;)
#233 Tror du att du verkligen behöver uppgradera dig än då? Vad saknar du hos 350D som kan förbättra din fotografering i nuläget?
Ett stativ tror jag =)
#234 behöver & behöver. Det är det att jag vill..
När jag fått min lön får vi se… Antingen blir det ett 50/1,8 eller ett ljusstarkare normalzoom.
En blixtadapter, då min gick sönder igår >.< Åker in till Scandinavian Photo i veckan och köper det och kanske ett minneskort :)
blir nog en ny kamera, ska förmodligen sälja båda mina x)

ska köpa ett 50 f/1.8 imon, ngt till minneskort kasnke, sedan blir det 70-200 f/4 L senare, beroende på vad jag tjänar.

Hade faktiskt tänkt att åka och komma en mac i veckan som kommer nu. :)
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

Ett nytt objektiv kanske, när min kära far åker till usa i oktober 8)

Antagligen ett nytt ljusstarkt objektiv :D
70-300objectiv, motljusskydd, eller en ny kamera väska.
På måndag ska jag ringa & beställa ett MB-D200 batterigrepp på Scandinavian photo =)
#217 törs man fråga vad cirkapriset ligger på?
För mig blir nästa inköp om väääldigt lång tid. Har nyligen lagt ut 3500 kr på ett objektiv (mycket för mig) och måste betala kläder, marsvin, busskort m.m. Köpte precis ett 4 GB minneskort :) Nästa inköp blir EOS 40D i vår, eller kanske en extern blixt i jul.
Mvh Felicia

ett 70-300 objektiv ^^,
Förhoppningsvis ett ljusstarkt tele, hoppas kunna ha det kring jul.

Blir nog ett telezoom, måste ha ett till söndag egentligen 
Tror att nästa inköp får bli ett macroobjektiv.
Sedan ett batterigrepp och kanske sen en ny kamera?
Medarbetare på Hästfoto.
Nästa inköp blir en ny skärm och en extern hårddisk, nästa helg.

D90 blir det nog för mig ;)
http://taralom.blogg.se - Min blogg
Jag har ännu inte köpt porträttobjektivet Canon 50mm F/1,8 som jag tänkte. Funderar på att dra till med massa nya inköp när jag åker till New Your vid jul/nyår. :) Hört att det finns så mycket bättre priser där borta!
Men då blir det garanterat en Canon EOS 40D.
Medarbetare på Hästfoto.

Nikon D300 och Nikon AF-S 50mm/1.8 och batterigrepp till D60 och D300
fast om ett tag när jag har pengar^^

Ett Nikkor AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S
Har antagligen pengarna efter jul :D

Mitt nästa inköp blir nog ett Tamron AF 90/2.8 men måste försöka att spara ihop pengar till det.

Nikon 50 f/1,4 har jag planerat att inskaffa :)
Har just beställt ett Nikon 55-200 f/4-5,6 VR, batteri och 2GB minneskort till min D50.
Nästa fotorelaterade inköp blir nog en ny kameraväska inför nästa fotosäsong. Så sikt sparar jag till en ljusstark telezoom och sedan en D300 men det kan nog dröja innan jag får råd med någon av dem ;)
/ ElinH
Nikon D80-kamerahus och ett tamron 18-200/3,5-5,6 Di-II XR. Hade tänkt mig ett Sigma objektiv tidigare men det tar väldigt lång tid för mig att spara pengar.

Ett batteri… sen blir det nog ett batterigrepp tror jag.
Antingen ett Nikkor 80-200/2.8 med skjutzoom, begagnat eller Tamron 90/2.8, men det lutar mest åt det förstnämnda. Har förhoppningsvis pengarna till jul!

Ska försöka satsa på ett batterigrepp sen ett nytt tele, Sigma 70-200 kanske :)
Troligtvis ett Sigma 70-300 mm objektiv :D
Nikon d80 så fort jag har råd, en det dröjer nog ett tag… (suck…)
Hoppas ni har bättre tur än mig och blir nöjda med era köp , allihopa =)
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#256 Jag läste i en jämförelse i en fototidning att USA inte alls var billigare ;)
Mvh Felicia
Nu har jag köpt en extern hårddisk så nästa blir en LG-skärm.
nyss köpt ett objektiv på G är ett stativ, uv filter och linslock
Jag lär nog inte inhandla något på ett tag, möjligtvis ett linslock till det stora telet. Annars blir det väl ett nytt kamerahus någon gång i framtiden :p
Nästa inköp blir en Ixus imorgon. Och ska samtidigt lämna in min D50 för reparation av slutaren.

#270 Canon EF 70-200/2,8 L IS USM får du för typ 13500:- på B&H i NY, medan du får punga ut med typ 18000:- i Sverige.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#275 Men om man ska "importera" det hit så får man ju betala skatt och sånt också.
Men, man får väl inte skicka kameragrejjor från USA. Min kameraväska är från USA och m&p var tvungna att skicka det genom en kompis och massa sånt, gick inte annars.
Har ju fått en extern hårddisk, så sparar väl till ett ljusstarkt tele precis som jag skrev lite längre upp.
Men får se, vill ju ha Hästen också… (läs: OT Köpa hästsugen…)
Johanna - Instagram
sparar till ett ljusstarkt tele så det kommer bli nästa inköp :)
Kommer att få pengar på min födelsedag (6 November) så jag kan köpa en blixt :)

Blir antagligen en Canon EOS 1D mk III alt. mk II.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#274 Hur mycket skulle det kosta att laga den?
Jag råkade köpa ett nytt minneskort igår på Fotomässan, oops. Men kunde inte låta bli ett Sandisk extreme III 2Gb för 169:- är som hittat ju ;)
Nästa inköp blir antagligen ett 50mm 1,8 , perfekt till porträtt och i ridhus nu när vintern kommer.
/ ElinH
Antingen ett batterigrepp eller en störra kameraväska så att alla objektiv får plats.
http://www.regret-nothing.com
#280 Det vet jag inte än :( Lämnade in den för snart 3 veckor sedan men har inte fått reda på något. Om det inte går att laga den så får man välja mellan att skrota den gratis eller att ta hem den igen för 600 kr.
Återkommer när jag vet mer!

Nästa inköp blir väll ett nytt kamerahus, :)
En kamera väska & ett nytt objektiv , troligtvis ett canon 70-300 

Förhoppnings vis ett 80-200 2.8 eller 70-200 2.8 beroende på vad ekonomin tillåter senare i sommar! O en större kameraväska skulle jag verkligen behöva hehehe.
Blir förmodligen en större och mer bärvänlig väska samt lite olika filter.

Har ingen kamera för tillfället :/ Men letar.. Har lånat systerns Canon typ ett år nu, men vill köpa en egen. Vad säger ni om en begagnad Nikon D50? Eller är man helt ute och cyklar om man köper begagnat? Vet ju inte hur länge de håller och så… *suck*.. Men ekonomin ligger inte så bra till, det får nog bli begagnat eller inget om jag ska köpa nu.
Vad tycker ni om en Nikon D50? Någon som själv har en så man kan få se "provbilder" och lite utlåtanden?

Har ändrat mig angående objektiv, sparar till ett Sigma 18-50 f/2,8 :) fast batterigrepp vill jag fortfarande ha, fast får bli i sommar när man jobbat :)
Olympus e-30 troligtvis, efter sommarens jobb :)
#288 En begagnade Nikon D50 ser jag bara fördelar med - billig och otroligt prisvärd! Gedigen kamera som levererar väldigt bra bilder och man lär sig den snabbt. Satsa! :)

#291 Ja tycker att den låter bra, originalobjektiv (Nikon DX 18-55mm ) + egenköpt objektiv (Sigma 28-135mm) ingår. Vet absolut INGENTING om objektiv. Inte ens vad som är "långzoomare", makro eller vidvinkel. Hurdana är dessa? :P
Tack för hjälpen förresten!

På tal om att köpa begagnade kameror, vad anser ni är det högsta antalet exponeringar för att kameran ska hålla och allt som hör till när man köper begagnad? :) På ett ungefär alltså ;)
Mitt nästa inköp blir ett Sigma 70-200 f2,8 om allt går som planerat, sedan blir det större kameraväska, och ännu lite längre fram kanske att batterigrepp även typ 5gb eller mer minne.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

Ett telezoom behövs verkligen! Det jag har nu är analogt ><
#292-#293 Skapa nya trådar om detta så får ni massor av feedback! :)
tror att mitt nästa inköp blir 70-200 :''D <33
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Ja, det får väl bli ett macro dåra. :)
Medarbetare på Hästfoto.
Jag vet inte riktigt. Antingen en väska, ett stativ eller en fotobakgrund (grå) till studion.

#299 var hittar du den bakgrunden? :)
jag ska köpa ett Sigma 70-300 :DD
Blir ett stativ, en fjärrutlösare samt ett nytt minneskort =) Även ett standardobjektiv (18-55) så snart jag har pengarna.

just nu väntar jag på ett motljusskydd och en ny kameraväska! igår blev jag även ägare till ett telezoom! nästa mål skulle väl vara något objektiv med fast brännvidd, antingen normal eller vidvinkel. ett fisheye är ytterst lockande, men alldeles för dyrt för min budget 
Ett nytt minneskort hade ju inte varit dumt det heller, tror mitt börjar ge upp då det hackar ibland och plötsligt får plats med 40 bilder mindre än innan… *nufårAnnapanikavskräcksenarionomförsvunnabilder^^*
Medarbetare på Hästfoto.
#303 Du känner mig allt för väl =D
Jag ska nog köpa lite småsaker snart, typ filter och minneskort.
Har just beställt ett objektiv, närmare bestämt Tamron 28-75/2.8 för Canon, vilket jag ser fram emot att få hem. :) Beställde även ett UV-filter till. Sen är på jakt efter en mellanring eller eventuellt ett macroobjektiv, om det inte varit för pengarna… ^^' *drömma*

blir nog ett minneskort tror jag :)
Nästa inköp blir ett nytt kamerahus och batterigrepp. Dvs om jag får ett jobb som kan finansiera det :P
Jag har en hel lista med saker som jag vill köpa in, men vill inte beställa någonting förren jag fåt besked angående sommarjobb 
Men jag håller kvar vid att regnkläder och bärvänlig ryggsäck är nödvändigt, så det kommer väl komma hem så fort jag lyckats bestämma mig.
#308 Omg, regnkläder för både en själv och kameran kommer ju behövas därborta :P Och om det blir en 40D tänkte jag ha 70-200f/4 på den och sen ta 300-zoomen på 350D:n. Känns som en uppgradering av kameraväska kan bli essentiellt x)
Måste köpa en större kameraväska.. 
http://www.regret-nothing.com
#309 Varför sålde jag min 350D egentligen? Skulle vara utmärkt att ha den + 17-50/2.8 sen när jag köpt det och 40D med telezoomen.. maha och badabombombom (min kompis som har smittat ner mig med de där jäkla orden..) .. får väl skaffa en 450D istället om jag nu får ett sommarjobb ^_^
Jag ska köpa ett till minneskort (4gb) och UV-filter till objektiven.. Sen ska jag nog börja fundera på ett till batteri (har alltid "otur" och glömmer att ladda batteriet och sen 1 timma in i fotograferingen så dör kameran) och andra småsaker.. Kanske ett stativ..

Har precis fått D80n med kit 18-55, 50mm 1,8, 8GB minneskort, enbensstativ och en extern blixt :)
Men nästa inköp, vilket jag inte tror kommer dröja såå lång tid tills jag köper är antingen ett telezoom. Vet dock inte om det blir 200 eller 300 ;)
Behöver ett nytt minneskort och tror att jag ska önska mig en Canon EOS 40D i födelsedagspresent. Så vi får se ;)
Medarbetare på Hästfoto.
Min lilla lista är så här, i prioriteringsordning:
- Ett 4GB minneskort.
- Ett ljusstarkt objektiv (till inomhusfotografering), vet dock inte vilket än
- Är också lite sugen på att byta upp mig från min D40 till D80…;)
Ska bara hosta upp pengarna också ^^

Har vissa saker jag måste ha innan slutet av maj, har blivit lovad pengar så dethär är saker som kommer att köpas innom kort
- Ett till 4/8GB minneskort-har redan 2 på 4GB men ett till är alltid bra
- Canon 70-300mm
- Canon BP 511A (två st)
- Kameraryggsäck
- Putsduk (alltid bra med nån extra, right?)
MEN, det är inte 100 än tror jag. Men som det ser ut så. (sisådär 99 alltså)
Kmr bli ett objektiv iaf men vet bara inte vilket än .. :P