Tips till min första fotografering?
Ja, nu närmar sig min fotografering på islands-stuteriet Grönåker farm med stora steg och nu skulle jag gärna vilja ha lite tips som kan vara bra att ha med sig när man ska fota mer än 20 hästar + några ridekipage.
Är det något som kan vara smart att tänka på? Tips på hur jag ska kunna utnyttja denna chans att utöka min portfolio till fullo?
Uppskattar svar eftersom jag är super-nervös och kommer nog att göra massor av misstag.
vet inte om jag la tråden rätt, menmen..
*puttar*
ingen som vill ge lite tips?
Det är svårt att ge specifika tips när man inte vet exakt vad du ska fota, i vilken miljö, vad du har för utrustning (objektivutbud) m.m.
Ett väldigt konkret tips är dock att HA KUL
Och lycka till!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Tack
jag kan förstå att det är svårt..
en av ägarna till stuteriet har berättat att hästarna fäller just nu, hagarna är slaskiga och att det kommer att vara sol.. det kommer att bli en utmaning.
jag har ett 18-55mm objektiv och ett 55-200mm, kommer troligen använda det senare mer.. Skulle köpa ett UV-filter, men det hinner inte komma innan jag ska iväg, så det får jag klara mig utan. jag har ett 2GB minne och ett 4GB minne, vilket skulle ni börja att använda? Är rätt så orolig att minnena inte kommer räcka och jag kommer att bli tvungen att radera några..
ibland kan man tro att någon har något emot mig, hah..

#3 Minneskorten räcker säkert :) Använd upp 4gb först och gå över på 2gb sedan om det behövs.
Slaskigt, lurviga hästar kombinerat med sol låter klurigt… Men ja, satsa på att använd 55-200mm och som sagt, försök slappna av och ha kul bara! Det kommer gå galant :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#4 Ja, jag har verkligen otur ibland. De senaste 5 gångerna när jag skulle fota i stallet blev det sol och typiskt nog förlorade jag några fina bilder på grund av skuggorna och motljus..
Jag hoppas verkligen det
om de blir nöjda så ska jag få fara dit i sommar och fota igen, så jag håller ju tummarna.
Hah, jag får "fjärilar i magen" direkt jag tänker på det 
Ja, ha kul! Och var inte rädd för att fråga saker, eller berätta lite om hur du fotograferar och visar samband mellan bilden och hästens uppställning tex. Och våga säga till om de ställer upp hästarna utmed en rörig bakgrund osv 
6#, 7# Tack för tipsen 
Jag hade verkligen otroligt kul och jag fick många bra bilder 
Allt gick helt perfekt och stuteriägarna var jättesnälla. Det enda dåliga som kom ut från den underbara dagen var lite ont i knäna (har problem med dem, kan inte böja på dem mer än 90 grader utan att det "klickar" och gör jätteont) efter att jag sprungit runt och försökt fota de busiga fölen..
Här kommer en bild på ett av fölen.. Inte min bästa bild, men jag ville bara visa hur söt dem var 
Vad härligt! 
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Kul att det gick så bra! Jättefin bild också! 
Vad kul att det gick bra! :)
Tack allihopa