Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 03-kritik-porträtt
Läst 429 ggr
Chunsas
0

Kritik - Exemplar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skulle vilja ha lite kritik på den här sommarbilden på min medryttarhäst Exemplar.

Tagen för ca 2 år sen med en Sony kompaktkamera av något slag.

Vet inte riktigt vart jag skulle lägga upp den här, så förlåt om jag lagt i fel tråd ^^''

Monday
0

Det ser ut som att du stått i en backe när du fotat bilden, jag skulle därför ha satt mig ned på knä så att man kommer mer i samma höjd som hästen. Angående kompositionen så tycker jag att det hade varit bättre om hästen inte var lika centrerad; mindre luft under och till höger och mer luft över och till vänster? 

Annars tycker jag det var en mysig sommarbild, och en riktigt söt häst! Glad

http://www.regret-nothing.com

plarsson
0

Bilden säger mig inte så mycket. Det känns mer som en bild som man tar "bara för att" om du förstår vad jag menar. Hästen är söt men inte ens det gör bilden bra i mina ögon, tyvärr.

Testa en annan vinkel, det ser ut som att den är tagen uppifrån precis som #1 säger. Försök även att stå i rätt läge där ingen skugga kommer med på hästen, det förstör ofta bilderna alltför många ggr på grund av de starka kontrasterna som uppstår. Betesbilder är väldigt svåra att få till något speciellt, testa de allra omöjligaste vinklarna och fototeknikerna. Antingen går det åt skogen, eller så blir det bland de bästa kort du tagit.

Chunsas
0

Tack så mycket för kritiken ^_^

Det är som ni båda säger, tagen i lite backe. När man kommer uppöver betet är det ganska ojämn mark ett tag och kulligt.

Har inte tänkt på det med att sätta sig ner för att komma i höjd med hästen just när jag fotat uppe på betet, det ska jag komma ihåg! :)

Precis som du #2 säger, det är en "bara för att" bild, som jag tog för 2 år sen. Jag har inte förrns nu börjat tänka på vinklar, ljus, komposition osv.
Det du sa om skuggan har jag faktiskt inte ens tänkt på, det kommer finnas i mitt minne framöver ^_^