Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 12-uppdrag-bildförsäljning
Läst 761 ggr
Marija
0

Sälja till vänner eller inte?

Jag har suttit och funderat på det här lite granna.

Vi säger att ni fotat en kompis på en tävling (asså inte ett fotouppdrag från just denne utan du är där för din egen skull och fångar denne med sin häst) och sedan ber din kompis dig om bilder från den tävlingen?

Säger du direkt att då får denne köpa bilderna (vanliga priset eller ger du kanske lite rabatt)? Eller ger du bort bilderna just för att denne är en bekant?

Jag har tänkt så här. Att förminskade (gravt förminskade alltså, mindre än 600px breda) webb-bilder kan dom gott och väl få gratis (jag skulle kunna tänka mig att ge bort gratis webb-bilder till alla ekipage om det inte skulle bli så väldans jobbigt), men vill dom ha orginal (bilder i större storlek som går att framkalla eller så) så får dom betala de pris jag har satt.

Förlåt för kluddigt inlägg med miljoner paranteser. Snälla red ut mina tankar :P

Ska man skilja på bekanta och obekanta?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

MLphoto
0

Jag låter mina närmsta vänner använda webbilder ganska så fritt, tar inte betalt för det. Men vill dom ha förstoringar så får dom betala samma pris som alla andra. :-)

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Anna
0

Mina närmsta vänner får använda mina bilder sålänge de namnger mig som fotograf, jag litar på dem :) Vill de ha utskrifter får de betala som vanligt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Lagerquist
0

Jag brukar bara fotografera Ellinor (Monday) och då byter vi helt enkelt tjänster hon fotograferar mig och jag henne och så är vi kvitt Skrattande

Med halvnära vänner typ Rebecca (RJ Ridcenter) gjorde jag så att de får gratis webbilder med logga men får betala för högupplösta samt utskrifter Flört

LindaKarlstrom
0

Jag ger bort små webbilder med logga på gratis åt mina nära vänner :)

Men något jag verkligen inte uppskattar är när vagt bekanta förutsätter att jag fotograferar gratis åt dom ><

LnKarlsson
0

Jag gör som många andra redan skrivit, ger bort webb-bilder men vid utskrifter och större digitala bilder gäller det ordinarie priset!

#4, nej det gillar jag inte heller! Men det är svårt att veta vad man ska säga när man hamnar i en sådan situation! :/

Adrina
0

Gör oftast som #2.

Jojaton
0

#4 Ja, då vet man inte riktigt vad man ska göra, gratis, rabatt eller fullt pris liksom?

Jag ger bort små bilder men logga, men kan ge (extra) rabatt på stora förstoringar om de beställer många bilder.

Johanna - Instagram

joooossan
0

Har samma tankar, stallägaren säger att jag ska gå och ta kort på deras hästar "eftersom jag är duktig och har en fin kamera" - hallå?

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Colt
0

Jag brukar ge bort bilderna högupplösta till mina närmsta vänner.

hannabrink
0

Jag ger ut bilderna sålänge dem nämner vem som är fotograf. Vill dem sedan ha utskrift får dem betala ;)

Qmab
0

Det brukar bli olika, beroende på vem/vad/varför osv.

Nära vänner brukar få högupplösta bilder för eget bruk = reklam för mig.

Andra, inte så nära vänner, kan få webbilder på max 500x500. Om det är "eget projekt" kan de få bilderna högupplösta med logga. = även detta är reklam för mig.

Givetvis ska man ha betalt för sitt arbete - men inte till vilket pris som helst. Jag har hellre kvar mina vänner än kräver att de ska betala bara för att jag råkade ta lite bilder åt/på dem. Är det däremot ett uppdrag som de vill att jag ska göra är det en helt annan femma! De brukar få rabatterat pris men det är oxå allt.

0# - Om det varit jag som varit där och fotat för min skull skulle jag ge dem lågupplösta bilder (max utskrift för 10x15 kort) gratis. Vill de ha högupplösta bilder så ger jag dem rabatt. Utskrifter får de till "självkostnadspris". En logga på är aldrig fel! Glad

#4 - Kunde inte hålla med dig mer!! Det är bland det värsta jag vet!! Det är ungefär som när sambons bekantskapskrets ringer i tid och otid och vill att han ska hjälpa dem med sina datorer, som någon gratis datasupport, bara för att han är datatekniker! Snålt och sniket kanske en del tycker - men inte ställer elektrikerkompisen upp gratis på sin fritid och "kopplar lite kabel" åt oss! Same, same för mig! Fotograf, datatekniker eller elektriker - det är hantverksjobb allihop och ska givetvis premieras på samma sätt!

#8 - Det är ju bara att tala om för stallägaren vad din avgift är! Skrattande Men jag förstår problemet, händer för mig oxå titt som tätt…

ThereseE
0

Jag brukar ge bort bilderna högupplösta till de jag känner. Jag har inte heller bett dem att uppge mig som fotograf men det brukar dom göra ändå. Vill dom ha utskrifter så brukar dom få det till självkostnadspris plus lite kanske:)

Mari
0

Mina kompisar frå betala för utskrifter till vanligt pris men jag kan ge bort webbilder med stor logga på gratis.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pandy
0

Ja ger bort små bilder 10x15 gratis till de som bara vill ha i en ram hemma eller i stallet.
Säljer inte spec. mkt bilder ska försöka komma igång nu iår.
Gav bort nyligen några bilder på en flicka som gick i samma klass som min syster, och hon sa inte på alla bilder att de var ja som hade tagit foto, så nu ger ja inte bort utan WM om jag inte absolut vet till 100% att de säger att de är jag som har tagit bilderna.
Och ja misstänker att mina bilder har börjat snurra mellan vissa person som ja har knäppt åt förrut och deras vänner glömmer säga att de är jag som har tagit bilderna:/

Usch detta blev långt, hoppas ni förstår själva poängne iaf.

Fridalej
0

Jag gör som #14

Men jag blir jävligt förbannad när vänner som får bilderna använder dem utan att fråga. Då blir jag sur! ;)

Pandy
0

#14 Jag vet inte till 100% vart den som jag fotades vänner gör med mina bilder eftersom jag inte vet vilka sidor och sånt liknande de har:/ fast jag misstänker att de inte säger att det är jag som har fotat…Måste nog skapa ett par regler för de som får mina bilder.

Qmab
0

#16 Regler är nästan ett måste för att lämna ut bilder till folk - oavsett om det är gratis eller inte… Tyvärr…

Pandy
0

#17 Jo jag börjar märka det mer och mer:/
Förrut när ja bara tog med min lilla kompakta var ja inte so nog, men nu är det andra saker^^"

[hilevij]
0

Jag skulle nog bara ge henne/honom bilderna, jag tycker hon har rätt till dem eftersom hon/han är på bilderna och hon/han känner mig, och vet att jag har tagit kort på de.

Akerberg
0

Jag ger bort bilder till vänner o bekanta, fast ofta förminskar jag dem o sätter logga på. Vill de ha dem framkallade får de det till självkostnadspris + porto, ev lägger jag på någon krona per bild för jobbet med att redigera dem.