Nat. hopp - kritik
Idag var jag och Lisa (Livzson) iväg på säsongens första utomhustävling, nationell hästhoppning i Västervik.
Fanstastiskt väder, fantastiska hästar och en fantastisk anläggning gjorde dagen till en toppendag! :)
Vill gärna ha lite kritik på följande bilder.
Nikon D200, Nikkor 80-200/2,8D användes.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#1 Snygg fångat, bra ljus och gillar kompositonen men känns som att den på nått sätt är sne. Men av min egen erfarenhet att det blir typ fel om man försöker räta upp den, blir alltid att något i bilden blir snett medans något annat är rakt.
#2 Älskar den gula busken i bakgrunden, livar upp bilden och ger den lite extra färg! Kanske att hästen inte är jätte skarp, vad för bländare körde du med? Kompositonen är bra, kanske hade velat ha lite mer i bild på vänster sidan.
#3 Denna totalälskar jag! verkligen suuuupersnygg 
#4 Tack!
Jag hade bländare 3.2 hela dagen. :)
Supersnyggt gillar alla tre, fast tror ja gillar första bilden mest.
Alla bilder är riktigt snygga, men äslkar framför allt första. Snyggt språng och riktigt snygg skärpa! Sista är cokså väldigt bra, snyggt konstnärligt fångat!
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#3 Är den enda som tilltalar mig. De andra är bra tekniskt men säger mig inget. Men denna däremot är spännande och intressnant! Älskar bakgrunden och ljuset, uttrycker är snyggt. Kompositionen lika så. En fullträff i mina ögon!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Skulle ju kunna drömma om att kunna ta så snygga bilder någon gång, haha. Men ja jättefina, fina färger, fint ljus och fin skärpa. Personligen gillar jag dock inte sista bilden, faller mig inte i smaken riktigt, alltså den är fin men det känns som om något saknas..
Tusen tack alla, vad glad jag blir! Var rädd att jag skulle vara jätteringrostig efter vinteruppehållet.
#8 De två första är ju "vanliga" hästsportbilder, sådana som tidningar publicerar, hästägarna köper… Alltså inga "speciella" :) Jag tar mestadels sådana på hopptävlingar och försöker då eftersträva en snygg del av språnget, bra uttryck hos hästen, rätt vinkel, bra ljus osv. Sedan tar jag alltid några lite mer "konstnärliga" också. Men jag håller med dig annars. Tack!
Självklart, självklart blir man jätteavis! Min fotosäsong drar igång 10 maj.
Älskar bilderna dessutom!
#10 Nä det förstår jag - jag tänker samma, försöker ta så bra tekniska bilder som möjligt på tävling. Kanske att jag försöker något lite annorlunda på någon bild. Men som sagt, förstår hur du tänker!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#1 Ja den här gillade jag! Bra del av språnget klara granna färger perfekt skärpa! Gillar att man ser mycket detaljer i ryttarens ansikte, då har man lite att titta på. Hade gärna velat ha en mer blå himmel, nu känns den lite överexponerad.
#2 Bra del av språnget även här, lite senare hade inte skadat, gillar verkligen ögat på hästen! Det sticker ut från mängden. Men tyvärr så tycker jag att hästens hals och huvud ser för stort ut pga av vinklen. Men av den gula busken i bakgrunden får man en fin färg och känns även lite gladare och vårigare!
#3 Jaaaaaa! Jättefint uttryck gillar känslan och ja, älskar den! Fast det är något jag vill ändra i kompositionen. Har du bilden i färg?
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Nu har jag inte läst ovanstående kritik så det kan hända att jag skriver likadant som någon annan ^^
Bild 1 - Bra skärpa och trevliga färger. Tycker inte om kompositionen helt, för tajt i höger kant och när man ser såpass mycket av benen men ändå en liten del som saknas känns det avkapat. Får en liten känsla av att bilden är sned, beror nog på kompositionen; hur hindret står i bilden. Man ser att det är sol, men det syns inte på himlen - bilden känns överexponerad.
Bild 2 - Tycker bättre om den här hoppbilden - finare ljus, bra skärpa och härliga färger. Tycker även här att det saknas lite luft bakom hästen, här i vänster kant. Hade du stått mer till vänster och ekipaget kom mer mitt i bilden - taget mer från sidan, tror jag att den hade fallit mig mer i smaken och den gula busken hade gjort sig bättre till bakgrund mer än att vara rätt mycket utanför ekipaget.
Bild 3 - Fin bild, passar i sv/v. Gillar uttrycket hos hästen, men den känns avkapad. Vissa bilder passar suveränt i lite annorlunda beskärningar men den här är jag tveksam till.
Jättefina bilder! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Av bilderna här gillar jag bara #2, den var ursnygg med det gula i kontrast med ekipaget. De andra faller mig inte i smaken även om #1 är stilren tekniskt sett