Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 10-fototillfällen
Läst 4775 ggr
isabelle_
0

Bassholmen

Lite frågor om Bassholmen.
Det är såhär, jag & min familj har stuga på orust och jag och min kompis skall åka och fota Hingstutsläppet och då har jag några frågor:

När är hingstutsläppet (tid&datum)?
Var på ön?
Var går färjerna in någon stans?
Är det nära museet`?
Var brukar ni ha med er för fotoutrustning?

Jag vet att färjorna går i från Lysekil & Uddevalla. Men när går dom?

Tacksam för svar!!

Anna
0

De har inte släppt datum än men det brukar vara runt 10 maj och kl. 12:00.
När man kommer till ön kan man inte missa det för det är precis vid "båthamnen".

Färjorna vet jag inget om då jag åker privatägd båt dit :p

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

isabelle_
0

okej:) tack så jätte mkt!:)
brukar det finnas mkt båtplats?:)

Loviiisa
0

Jag är också intresserad av att veta när färjorna går, men även hur lång tid det tar att åka med dem? Dessutom undrar jag om man måste förboka några biljetter eller liknande?

OliviaJ
0

Jag åkte dit med M/S Byfjorden från Uddevalla, den gick kl. 9 och var framme 11. Vi bokade biljetter ett par månader innan! :)

[MajaWrangstadh]
0

#2 Vi brukar åka dit på somrarna och lägga till i gästhamnen, och jag antar att det är den dom använder då också… 50 platser har den i alla fall, inte jättemånga.

Förutom färjorna så kan man även ta snabbåtarna, dom åkte vi dit med förra året. Tog 10 minuter högst och om jag inte minst fel så var det Kärlingesund dom gick ifrån :) Behövde inte boka eller någonting, dom fanns i mån av plats.

[MajaWrangstadh]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Majas Bassholmen-guide (Y) haha =D

Loviiisa
0

#4 Ungefär hur många månader? Jag antar att det inte var innan datumet för hingstsläppet publicerades?

#5 Då handlar det helt enkelt bara om att vara där först så man kommer ombord eller? :) Vet du någon sida eller liknande där man kan få mer info om snabbåtarna?

Majsbecka
0

Vilket datum brukar de publicera datumet då det är släpp? Eller vilken månad :)

[MajaWrangstadh]
0

#7 Ja, jag tror det. =)

Såhär stod det på Bassholmens hemsida:_
Från Kärlingesund mellan kl. 9.00-12.00, återfärd mellan kl. 15.00-19.00. Pris: Vuxna 40:-, barn 20:- OBS Ring och boka överfart på tel. 0522-65 13 08 eller 0522-69 81 59 (föreståndaren på vandrarhemmet)._

LovisaJacobsson
0

Jag känner att jag har lite Insider information här hehe :)
(kusens farbror är föreståndare där)

Det är alltså så här att jag är inte säker på om det kommer att bli något hingstsläpp i år, för dom som har arangerat det har "dargit sig ut".
Vi på Skaftö Ridklubb (Ön brevid, det är från skaftö pråmen med hingstarna fraktas över) har blivit tillfrågade om att hålla i hingstsläppet men om det blir så eller ej vet jag inte.
Dom skulle tydligen fråga nåon annan också…

"snabb båtarna" kör fram och tillbaka till kärlingesund, men får stå en kö och vänta och den brukar vara LÅÅÅNG, det brukar vara folk som inte hinner över innan dom släpper.

[MajaWrangstadh]
0

#10 Vaddå, brukar det vara en massa kö till snabbåtarna? För när vi kom dit förra året vid elvatiden så var det ingen kö alls :p Haha. Och vid elva är ju ändå den tiden som alla brukar komma dit egentligen? En timme innan släppet liksom… Hm.

LovisaJacobsson
0

#11, vi kanske inte menar samma? jag menar dom som går från kärlingesunds bryggan?

[MajaWrangstadh]
0

#12 Jag med (:

LovisaJacobsson
0

#13, Underligt… Juste ja! förra året var jag inte där på släppet, BC dressyr i Lysekil då.
Men dom andra åren har det varit så xD

[MajaWrangstadh]
0

#14 Hmm okej, konstigt. Fast det kan ha varit typ vid tiotiden vi var där också… Kommer inte ihåg riktigt.

Nu när jag ändå puttar upp den här tråden så kan jag ju passa på att fråga; vilka kommer i år? :) (om det nu blir något men det får vi hoppashoppas)

Holmarn
0

Jag kommer! Skrattande

Marija
0

Åh jag vill. Och jag vet att Olivia kommer tjata på mej vääldigt mycket Flört

Men min mamma (och typ 5 kompisar till) fyller år 9 maj så jag vet inte..

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Anna
0

Om det är den 9 maj (vilket det troligtvis är om det blir något) går det tyvärr inte för mig, är bokad till en hingstvisning då.

Annars kommer jag!

annaattlid.se

Pedro
0

Jag vill, men tveksamt om jag får. Är ju en väldigt lång bit att åka!

/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se

Loviiisa
0

När brukar datumet för hingstsläppet publiceras?
Är väldigt sugen på att åka om det blir något i år Glad

IdaL
0

Jag kommer antagligen och isf kommer jag med Frida W :)

Magster
0

Tror inte jag kommer i år. Har ingen riktigt pålitlig skjuss ;)

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Monday
0

#22 hmpf..

http://www.regret-nothing.com

Majsbecka
0

Jag kommer och drar med mig en kompis som bor i Varberg. Hoppas att datumet kommer upp innan 13:de April… då kan man önska sig tågbiljetten i födelsedagspresent :)

Lagerquist
0

#23 Du blir nog ganska ensam i år Rynkar på näsan Jag ska inte heller dit hinns inte med!

Magster
0

#23 Gråter
Nästa år Ellinor! Flört det rimma ^^

Medarbetare på Hästfoto.

Monday
0

#25, #26 Vad trissta ni e, allt vill ni ska ske om minst ett år! Men att jag kanske sitter fast ute i buschen i Australien är inte något ni tänker på. :p

http://www.regret-nothing.com

Loviiisa
0

Frågar igen eftersom ingen verkat uppmärksamma den innan - när brukar datumet för hingstsläppet publiceras? Ni som åkt tidigare år, när har ni hittat datumet på deras hemsida?

Anna
0

#28 Några veckor innan släppet har jag hittat datumet.

annaattlid.se

Loviiisa
0

#29 Okej så det publiceras så pass sent ändå! Jag trodde det skulle komma ut tidigare. Men vad bra, då finns det ju en chans att det blir släpp i år igen. Är verkligen så sugen på att åka. Förresten, jag har inte hört av dig mer angående hemsidan fick du mitt svar på mailen? (har haft lite problem med den så det skulle inte förvåna mig).

Anna
0

#30 Ja jag har fått mailet, svarar under helgen =)

annaattlid.se

Loviiisa
0

#30 Okej, vad bra då vet jag. Är sådär lite smått stressad på att mail jag både skickat och skulle ha fått inte har kommit. Men det var ett tag sedan nu, förhoppningsvis var det bara något tillfälligt strul.

Magster
0

#27 Så bra e du inte så glöm det ^^ Vi liftar med dig nästa år!
(<3 ;) )

Medarbetare på Hästfoto.

FotoAbstinens
0

Jag har planerat att åka dit i år, det är en bit hemifrån skåne men föräldrarna är snälla och villiga att köra mig :) *glad* Jag håller verkligen tummarna för att det blir ett hingstsläpp i år, annars vet jag inte vad jag gör. Hästmässan i Elmia hade jag nämnligen sett fram emot, sen blev det inget. Blir det nu samma med bassholmen blir man ju deprimerad, haha. ;P

OliviaJ
0

Blir det släpp kommer jag förmodligen :)

isabelle_
0

Min kompis har totalt tappat intresset för foto av hästaR ;(

Holmarn
0

Det har ju kommit ut nu på hemsidan att det blir av den 9 maj :)

Så jag kommer vara där! :D

IdaL
0

Jag kan tyvärr inte då jag tar konfirmationen och de kan jag ju inte hoppa över :(

Anna
0

Som #37 säger är det ju nu bekräftat att det blir släpp i år också.

"Årets släpp 2009 kommer ske efter klockan 12.00 på ängen framför vandrarhemmet, lördagen 9 maj 2009."

Som jag visst, den lördag jag är bokad på annat håll… Men inget att göra åt! ;)

annaattlid.se