Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 1352 ggr
camillaabrahamsson
0

Sura blickar

Har ni någon gång fått sura/arga blickar från ryttaren när ni fotograferar ett ekipage? Det händer mig nästan hela tiden, och det höjr ju inte direkt ens självförtroende… Och får man fotografera ekipage utan att be om lov först?

Mupp
0

du får fotografera vad du vill tills det att du blir tillsagd/informerad av markägaren (om du står på annans mark) att det inte är tillåtet. Bilderna du tagit får du behålla.

Är du på allmän plats får du fotografera hur mycket du vill.

Jag har aldrig fått några sura blickar, och skulle jag få det tror jag inte att jag skulle bry mig speciellt mycket. Kommer någon däremot fram och ber om mig att inte fotografera just dom slutar jag självklart.

Men enligt lagen så får du fotografera dom .

camillaabrahamsson
0

#1 Okej :)

Nån mer? Skulle vara intressant och se om det bara är små blåbär som jag som får arga blickar, eller om det händer många fler.

Anna
0

Har hänt någon gång, senast förra sommaren. De flesta ler bara och rider förbi mig en extra gång (ridtävlingar), eller ställer upp hästen snyggt precis framför mig (utställningar). :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

tigersvalan
0

det beror nog lite på var man är och fotar … det är skillnad på attityder i olika stall. vissa är ju jättestolta å vill vara med å visa upp sina hätar men det finns många som inte gillar att vara med på bild det är alltid bra att fråga först om man känner sig osäker.

camillaabrahamsson
0

#3 Lyckost dig!

Malin-Trotsig
0

#1 - Att du får behålla bilder du tagit är inte alltid sant. Har du tex fotograferat statshemligheter kan polisen tvinga dig att lämna ifrån dig kameran och bilder.

Mupp
0

#6 - Drog bara vad som gäller vid fotografering av ekipage då det var det det frågades om ;)
Men självklart är det så, och sådana ställen är vad jag vet alltid tydligt skyltade med "fotografering förbjuden" så det brukar vara svårt att missa ;)

Lagerquist
0

Aldrig hänt mig vad jag vet, de flesta ler lite istället ^^

Cattiiis
0

Ekipage som tävlar och är väldigt koncentrerade brukar varken bli glada eller sura, de brukar inte bry sig helt enkelt. Vissa ekipage på tävlingsplatser och liknande (som inte tävlar just då) blir glada och ställer upp sin häst eller håller sig i närheten. Vissa sträcker lite extra på ryggen när dem ser att man fotograferar dem.
Men visst har det hänt att någon har sett lite sur ut ibland.

camillaabrahamsson
0

Haha, jag har nog bara otur. Eller så kanske folket som tävlar på Alingsås Ryttarsällskap är mindre förtjusta i små wannabefotografer med klickande kameror, inte vet jag ;)

Marija
0

Det har som tur är aldrig hänt mej. På tävling brukar jag istället be t ex vinnarna i samtliga klasser att ställa upp på rad tillsammans för att fota dom, och hittils har alla villigt gått med på det. Kan ju i och för sej bero på att jag känner de flesta ryttarna ;)

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Buuc
0

De flesta har ignorerat mig, men några har till och med frågat om det ser kul ut och sagt att de snart ska börja med t.ex. hoppningen/galoppen.. Men jag har aldrig fått någon sur blick, förutom en gång, men det var en irriterad bara för att hästen var lite rädd för mig, men jag stog typ 3 meter ifrån den… -.-'

Wilmha
0

#12  Måste varit en nervös häst!

neonrosa
0

Nej, har aldrig fått det. Har iof bara fotat på en tävling förut (dressyr) och då var ryttarna väldigt koncentrerade och brydde sig inte om mig och mina stallkompisar som fotade.

Ellsa
0

Nej det har aldrig hänt. :)

Ankilika
0

Har hänt någon gång att nån sneglat lite surt på mig sådär men de flesta bryr sig inte. Nu är de flesta ganska van att se mig vid tävlingarna tror jag :) eftersom det är så litet här uppe.

Cavello
0

Förra året var det en kille som skällde ut mig för att jag hade fotat hans häst när han red på en tävlingsplats *suck*. Jag hade all rätt i världen att fota :)

Men förutom honom har ingen blivit sur, utan alla ler glatt och visar upp sin häst lite extra. På Europan Shetland Games 2006 så var alla extremt glada och visade gärna upp sina hästar trots att jag då "bara" hade en liten kompaktkamera. Var tom. folk som klagade på att det fanns för lite fotografer där xD

divansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har alldrig fått sura blickar, men därimot på travet är det ofta kuskarna sitter och flinar, haha.. det är två kuskar som alltd fjantar men knäppa miner när dom kör förbi i bakvarv, jobbigt.. som här.. :P

Marija
0

#18 Haha ^^

Hannapanna
0

mna kan råka ut för mycket som fotograf på tävlingar tex ;)
Finns folk som vill skylla på allt som går att skylla på när de går dåligt..

Jag blev skälld på och ivägschasad så de bara rök om de, men jag låg inte bakom nått som kunde stört hästen eftersom jag satt precis som vanlig publik och inte ens hade tagit kort på henne eftersom jag såg att hästen inte gillade nått hinder och stod emot mot alla hinder hon red an på. Men de gick ju åt skogen och där satt jag med kamera och gick ju att försöka skylla på.. jag skrattade lite och gick därifrån.. tror ni hästen hoppade sen då? *flinar*

Annars har jag bara råkat ut för folk som vädigt gärna villa tt man fotar :)

Tovig
0

#18 xD

Magster
0

Blickar har jag såklart fått men aldrig sura, mer lite besvärade.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Loviiisa
0

När jag är ute och fottar är jag i 95% av fallen så inne i det att jag inte lägger märket alls till blickar, omgivningen mm. Utöver det att det är en slags kodex inombords att inte vara ivägen för ryttare/visare och det har jag aldrig heller varit. Ibland är jag så inne i fotograferingen att jag inte uppfattar vissa situationer som kommer med på bild. Och, haha, jag är faktiskt inte så scary som det kanske låter x)

Cavello
0

#23 Haha, samma här x) Min reaktion brukar vara "Oj, trillade hon av nu :O"? Har varit så inne i fotograferingen så missade vad som hände på banan x)

jojjehanna
0

#24 känner jag igen, man tittar i kameran på nästa hinder och så kommer de aldrig för ryttaren ramlade av på förra…

Anna
0

#24, #25 Känns väl igen, blir ofta så ;)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Kazibum
0

Har nog aldrig fått någon, de flesta brukar väll fixa till sitsen lite extra när dom ser en fotograf i närheten, så brukar det vara för mig iallafall

joooossan
0

Har hänt mig en gång, en tjurig ryttarinna höll på att döda mig av blickar.. Jag slutade att fotografera just henne med endå kände jag blickarna i ryggen.. Bah, jag tar åt med oxå. Inte lätt att inte göra det enligt mig :P

Dock så träffar man ju på som de flesta av er sagt, mycket trevliga människor :) Sisst kom det fram en äldre dam och frågade om jag kunde forta hennes barnbarn x) Det har sina stunder ^^

Josefinejumpforjoy.blogg.se

AndreaK
0

För det mesta är folk glada över att bli fotogaferade, men en gång har jag blivit rejält utskälld. Det var på en regional dressyrtävling där en häst blev rädd för något som INTE kom från mitt håll och därefter hoppade över dressyrstaketet. Ryttaren beskyllde mig för att ha gjort så att hon blev utesluten, och självklart få självförtroendet sig en liten knäck. Men jag vet sedan tidigare att hon har ett häftigt humör så jag försökte att inte bry mig allt för mycket.

Ellsa
0

#29 Jobbigt :/

Flaxii
0

Har hänt mig en eller två gånger, varav en gång jag fick en sur blick av mamman. Tjejen som red verkade inte ha problem med att jag fotograferade. Men annars brukar det vara lugnt, vissa rider kanske förbi en extra gång och sträcker på sig lite till ;)

IdaB
0

Nej, inte nämn värt x) ibland kan man ju käna sig liiite utstirrad när dom glor så där lite extra mkt men annars brukar dom bara le och fråga om dom kan få ett foto x) De var en gång på en ponny tävling en tjej som inte riktigt var överdrivet glad x) Hon såg ut som hon sålt smöret och tappat pengarna xD Men hennes lilla shettis va ju så söt så jag fortsatte fota hästen (AA)

kattf
0

Jag fotograferar bara privatbilder, eller hur jag nu ska förklara. Jag fotar bara dem som bett om att bli fotade, det kanske låter bättre.

Vågar inte fota ett okänt ekipage utan tillåtelse.

EQUALIZER
0

#6 om du har fotat statshhemligheter kan inte polisen ta och radera bilderna ingen förutom du får radera bilderna utan domstolsbeslut

sophiia
0

Det är inget jag har märkt av, men jag har säkert fått det, och anledningen till att jag inte märkt något är nog att jag från första början skiter fullständigt i det och bara kör mitt race.

FotoAbstinens
0

Jag har inte märkt att någon blivit besvärad, det är nog snarare jag som tycker att det är lite pinsamt när någon upptäcker att jag fotar dem… haha. Jag fotar helst ekipage som tävlar, då är de så koncentrerade att de inte ägnar den konstiga fotografen en tanke (det försöker jag åtminstone intala mig). ;)

Adrina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte. Men det känns iallafall som den här ryttaren blänger lite surt på mig.

Fast de flesta brukar le.

Anze---Me
0

#Lite sur ja…  :/

Själv är jag för inne i fotandet att jag knappt märker nått.;D

Loviiisa
0

#37 Hon ser ju inte direkt glad ut, men för mig kan det uttrycket lika gärna säga "vem är det där?", "vad fotograferar hon för?".

Marija
0

Bara att klicka dubbelt så mycket Flört

JTphoto
0

Jag har typ världens otur när jag är ute och tävlar för ibland när jag ser fotografer blir jag jätteglad för det är grymt roligt att ha bilder på sig själv. Och precis som många av er säger sträcker man extra på sig och passar på att rida där lite extra. Jag som själv fotograferar vet till och med vilka vinklar fotografen oftas vill ha så det blir lixom att man värmer upp fotografsvänligt! Men de där me otur. Varje gång jag hittar bilder från tävlingar där jag varit finns jag nästan aldrig med! Gaaaah! XD

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"

JMax
0

#37 jag håller med #39

Jag har inte märkt av några sura miner

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

[hilevij]
0

Jag skulle fotografera en ponnydressyr, och där var det en som antagligen är några år äldre än mig, och hon blängde på mig gång på gång, även om jag inte tog kort på henne, men hon hade rättså stora problem med sin ponny så jag tror hon var allmänt störd av omgivningen då, och jag tog det inte personligt.

EMT-FOTO
0

Jag har aldrig fått någon arg/sur blick av någon ryttare, men däremot när jag står på banan och fotar så är det adnra "otografer" som ger mig lite hatiska blickar, förmodligen för att jag har större chans att få bättre vinklar, än dem som hänger vid staketet.

Ryttare och föräldrar/hästskötare bruka ibland komma fram o fråga mig om jag kan ta lite extra på just de ekipaget och lite sånt Glad

Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson

Malin-Trotsig
0

#34 Nej jag sa bara att polisen kan BESLAGTA kameran med bilderna, inte radera. Har du tagit bilder som kan anses som spionage tas kameran ifrån dig, polisen utreder och sen får du antigen kameran tillbaka eller så hamnar du i rätten där bilderna antagligen blir raderade och du får böter/fängelse.

Fridalej
0

Fast jag tycker att man frågar först om man får fotografera (många vill inte vara med på bild, eller blir störd).. Är det tävling är det en annan grej, bara man inte stör dem. Tycker jag.

SofiaGenne
0

Jag som ryttare vet hur jobbigt det kan vara om det står ett gäng HÄNGANDE uppåt ett staket och pratar, tjoar och tar kort. Tröttsamt värre! Man får lätt koncentrationen på fel saker än hästen o sin ridning då. Men tycker det är jättekul när det är lung "seriös" fotograf som tar, och speciellt när dom är gulliga och faktiskt skickar små bilder till en!

MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

hannabrink
0

Hehe, har nog bara fått det av små barn som rider a eller b-ponnysar ;) Dem andra ler glatt på och rider förbi!