Fokus vid hoppning
Om ni ska fota ett ekipage som hoppar över ett hinder, hur lägger ni fokusen då och vilken AF använder ni?
Alltså, fokuserar ni före hästen hoppar hindret och trycker av i önskad ögonblick eller hur gör ni?
Har ni AF-s eller vad använder ni er av?
/ ElinH
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag fokuserar på hästen och följer den fram till hindret så kameran håller fokusen på hästen. När den hoppar så trycker jag av vid önskat tillfälle, därmed får man fokusen på hästen och inte på hindret. ;) Använder mig av AF-s såklart.
Jag gör som #1, lägger fokusen på hästen när den närmar sig hindret. Fast jag använder fokusvarianten AI Servo, har inget som heter AF-s på min kamera (har en Canon EOS 400D, AF-s antar jag finns på Nikon).
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Även jag gör som #1, fast jag använder mig istället av AF-C.
http://www.regret-nothing.com
Hur gör ni om något hinder skymmer hästen då? :)
Intressant o se hur ni andra gör, själv gör jag som #1
#3 Okej, händer det inte att du "tappar" fokusen då?
/ ElinH
#4: Antingen byter jag vinkel och försöker få hindret som ska hoppas hur en lite annorlunda vinkel, eller så väntar jag tills hästen precis ska börja hoppa och ställer snabbt in fokusen då. Då kan det vara bra att t.ex. ha haft fokusen på hindret som ska hoppas först så att kameran inte behöver justera fokusen så mycket.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
#4 Nej, jag håller in avtryckaren till hälften och följer hästen, när hästen kommer närmre så ändras fokusen. ;)
http://www.regret-nothing.com
Bara jag som inte ser någonting som ElinH skriver?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#7 Jag ser inte heller
Inte jag heller XD
/ ElinH
#8 Man kan kolla bland historiken! Fast det kan ju bara värd/medarbetare…
Är det bara så här inne på Hästfoto Elin?
Jag skrev dit Elins text och satte en rubrik.
Jag gör likadant som #1 fast använder AF-C.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
ser inget i #4 :S Vad står de? xD
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Gör som #1.
Hur fungerar AF-C?

Jag anväder mig utav AF-C och följer med hästen över hindret. D.v.s. jag fokuserar först på bommarna på hindret och sedan vrider jag kameran lite så att jag kan se hästen innan hindret och fokuserar därefter på hästen. 
Gör som #1 :)