Bakfokuserar?
Hej!
Jag var iväg och fotade min kompis när hon hoppade pay and jump med sin häst. När jag kom hem och kollade igenom bilderna såg jag att flera utav bilderna inte hade ngn skärpa på hästen över huvud taget.. funderar nu på varför det kommer sig. Håller in avtryckaren halvt och följer hästen tills den är över hindret och då klickar jag av, precis som jag alltid gjort. men nu verkar skärpan hamna nån helt annan stans mot vad jag vill.
Var även med som hästskötare där jag jobbar och hade lite tid över att ta kort, och då blev det likadant..
ngn som vet vad det kan vara? behöver det lämnas in och isåfall vad kan det kosta? har nämligen ingen försäkring på det. :/

Det kan vara att kameran är smutsig inuti. Jag fick liknande problem och vid inlämning visade det sig att smugit sig in rejält med smuts som lagt sig på ytan där kontrasterna mäts och därmed också fokus.
#1 okej, så kanske de kan vara :) Vet du vad sådant kostar?

Om du lämnar in kameran och väntar fixar de gratis hos min reparatör (Nikon i Sthlm). När jag skickade in tog de runt 500 kr.
Det händer ganska ofta för mig med - med mitt Nikkor 55-200/4-5.6.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#4 okej.. det här är kitobjektivet 18-135. Det kanske bara är så det är eller hur man ska säga. inget att göra åt?
Mitt bakfokuserar också, har haft den sen i julas… Har ingen aning om varför…
#5 Det går att skicka in det på lagning.
Jag står ut med det ;)
#7 okej ;) ja funderar lite på hur jag ska göra med det. för det är det jag använder mest för tillfället och vill ju att det fungerar då lixom :P
Du säger att det bara bakfokuserar ibland och ibland inte?
På bilden du visar ligger träden i bakgrunden i fokus, stämmer det? Isåfall skulle det betyda att objektivet bakfokuserar flera meter och det är verkligen ovanligt att objektiv gör det. Vid felfokuserande objektiv brukar det bara handla om ett par centimeter, och då på alla bilder.
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#9 det stämmer. Det har hänt två gånger nu under 1 vecka, innan har det inte varit några problem alls.
okej, så det är ett allvarligt fel då? eller kan det vara som ngn skrev högre upp, att det är smuts i kamerahuset som stör?
#10 Jag är inte riktigt säker, men jag har haft stora problem med mina telezoomobjektiv då de har både bak- och framfokuserat. När vi har ringt till Nikon har de sagt att jag måste vara mer noga med var jag fokuserar så att fokusen verkligen hamnar rätt, men eftersom jag visste att problemet inte låg hos mig utan hos mitt objektiv så bytte jag glugg. Problemen har inte kommit tillbaka med mitt nya objektiv.
Jag kan nog inte vara till så mycket hjälp men du kan ju alltid skicka ditt objektiv till typ Lasses kameraservice så kan de kontrollera och eventuellt justera det, men det brukar ta tid..
Mvh Ida
www.krusfoto.se
#11 okej, tack för ditt svar. ska testa på några tävlingen till och veeeerkligen vara 100% säker på att det inte är jag, vilket jag inte tror men bäst att kolla, så får jag se hur det blir sen :)
Din bild är väldigt utzoomad vilket gör att bakgrunden dominerar bilden. Använder du då AF så kan kameran lätt fokusera på det dominerande partiet, i det här fallet skogen bakom. Prova att zooma in mer istället :)
Fast när jag säger bakfokuserar menar jag att det inte finns en enda skarp punkt i bilden öht. Inte så som du visar, där det finns skärpa i bilden - men på fel ställe.
#13 okej, så det kan ha med det att göra :) vad bra, då kan jag vara lite mer lugn då! :P

Här kan du läsa lite om bakfokusering, samt ladda ned och skriva ut ett testark.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#16 Tack så mkt. ska kika direkt!