Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 472 ggr
heffaklump
0

Kritik: Islandshästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu ännu en gång varit och fotat islandshästar på en tävling och jag är faktist ganska nöjd med resultatet. Jag tog 366 bilder men det va typ 100 st som fick bra skärpa. Jag tog även lite bilder på de hästarna som stod i hagarna och inte var islandshästar :P Jag skulle gärna vilja ha kritik på de bilderna jag lägger ut och jag vill också gärna veta vad jag skulle kunna tänka på för att göra dom bättre nästa gång (;

Bild 1 -->

heffaklump
0

Bild 2

heffaklump
0

Bild 3

heffaklump
0

Bild 4

heffaklump
0

Bild 5

heffaklump
0

Bild 6

Blev det för många bilder kanske? ;P

Moalinn
0

jag är inge vidare bra på sånt här så jag överlåter det till någon annan :)

men jag gillar bilderna :)
Vad haar du för kamera ?:) <3

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

heffaklump
0

#6 Har en  pentax K200D med teleobjektiv, har ingen aning om vad objektivet heter :P

Dvipir
0

Först av allt så vill jag säga att det är lättare att bedömma om bilderna är lite mindre. Men här kommer nu lite kommentarer…

#1: Du har fångat rätt del av steget och fått bra exponering. Men gillar inte riktigt att bilden är så sned. Så är den en aning brusig på de mörkare ställena

#2: Den här skulle jag också vilja räta upp. Men rätt steg fångat och helt ok exponering. Lite tråkiga färger, sätta lite mer kontrast kanske? Skulle också vilja ha lite mer skärpa på hela ekipaget

#3: Bra exponering och här är det bättre skärpa. Men steget är fel fångat och så skulle jag vilja ha lite mer förgrund. Hästen är fint uttryck :)

#4: Skulle vilja ha med ryttaren här. Så kanske också lite mer kontrast…? Annars tycker jag att den verkar vara helt bra komponerad och ha bra idé.

#5: Fin skärpa på mulen, men gillar inte riktigt kompositionen och hur hästens kropp är placerad i bakgrunden

#6: Riktigt söt bild och bra exponerad. Kanske lite mer skärpa vid huvudet och så tror jag att det skulle passa om den skulle vara lite mer utzoomad. Så är det synd att den ena hoven blev kapad.

Kanske jo, lite för många bilder på en gång. Och så som sagt, gärna lite mindre bilder. Det är svårt att bedömma hela helheten om man inte ser hela bilden på en gång (gäller för mig mest de stående bilderna). Men riktigt fina bilder annars, fortsätt bara att experimentera :)

Fridalej
0

#8 du läste mina tankar ;-D

Fina bilder, men tänk på att inte kapa ex just hoven (det blir jättestörande sen när man ser det - jag är expert på att kapa ;-)) och fota med seriebildstagning så får du rätt steg också :-)

heffaklump
0

#8 okej ska försöka göra det bättre nästa gång ;D Har inte lärt mig hela kameran än och det lär ju ta ett tag innan jag fattar allt xD

#9 Haha jag försöker men så fort hästen kommer springandes så har jag antingen för inzomat eller för utzomat och sen när jag har fått till det så försvinner den fina posen xP