Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 421 ggr
JenniferH
0

Tips, att tänka på?

Jag ska fota min kompis i helgen när hon tävlar hoppning. Jag har fotat en del tidigare men jag får aldrig riktigt till det!
Har en Sony Alpha dslr a-200 och ett 70-300mm objektiv.

Vad bör jag tänka på? T.ex från vilket håll/vinkel jag borde fota, inställningar på kameran osv.
Använder man autofokus vid hästhoppning? För i många av mina bilder ligger inte skärpan alltid på hästen.
Och en sista fråga, många av mina bilder blir också jätteljusa/vita på vissa ställen, varför? Hur ändrar jag på det?

Mvh Jennifer

Lagerquist
0

Det enklaste är att fota på t.ex. A (vet inte motsvarande till sony) men det är i alla fall på det läget där du enbart ställer in bländare, ISO, vitbalans etc. och så bestämmer kameran slutare. Dra ner bländaren till det minsta talet du har (dvs. störst bländare) och se hur bilderna blir. Du kan nog kompensera lite för om kameran över eller underexponerar bilden men jag vet inte var du gör det på sony tyvärr.
Använd autofokus ja, fota på AF-C, och ställ in fokusen antingen på t.ex. främsta bommen eller fokusera på hästens huvud 1-2 galoppsprång innan och följ hästen över hindret.
Att de blir ljusa beror på att de är överexponerade, testa att antingen byta till S och höj slutaren eller sänk ISO:t etc.

Angående språng är det lite om tycke och smak jag tycker den här vinkeln är bäst, annars går det här eller det här bra också. Inte rakt framifrån eller rakt från sidan men lite snett, ungefär. Lycka till Flört

JenniferH
0

Okej, tack! :D

isabelle_
0

Vad Coolt! Älskar första bilden, Första gången jag sett någon tävla med glasögon

Adrina
0

#3 Haha xD