När tycker du man ''förtjänar''...
…att bli kallad hästfotograf/fotograf?
Exempelvis, när man har en systemkamera, när man säljer bilder eller när man har fotohemsida som exempel.
Motivera gärna ditt svar.
Visste inte riktigt om jag lade tråden rätt nu ;)
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
När man väljer att man vill bli kallad det. Kort och gott. Jag ser inget fel i att kalla sig fotograf trots att man inte säljer bilder eller liknande.
Själv började jag kalla mig fotograf ganska direkt, eftersom jag började sälja bilder när jag haft min systemkamera i ca 3-4 månader.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Håller med Anna, känner man sig som fotograf förtjänar man att kalla sig fotograf 
Jag håller helt med Anna och Lovisa!
Håller med de föregående, när man själv vill kalla sig det.
Själv kallar jag alla jag ser med en kamera för fotograf, det blir liksom "kolla, en fotograf" och inte "kolla, en människa med en kamera" om ni förstår hur jag menar ;)
Mvh Ida
www.krusfoto.se
Håller med ovanstående!
Man kan ju se det så här också - så fort jag tagit en bild, så är jag ju fotograf till den bilden ;)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Nja, jag tycker inte att vem som helst kan kalla sig fotograf… Man måste ta fotot på allvar då. T.ex., en pappa som tar ett par foton under semestern borde nog inte få kalla sig för fotograf.
Men t.ex. såna som kan ett och annat om fotografi, som känner en passion för det och fotar ganska ofta kan kalla sig fotografer. :)
När jag tryckt ner avtryckaren är jag fotograf, end of that
. Vad skulle det annars kallas? Oavsett ålder, kön eller typ av kamera. Du är alltid fotograf till din bild.
Precis, man säger ju t.ex. "kolla där står en och fotograferar", inte "där står en och hobbyfotograferar" :P
Man säger nog oftast fotograf till en som tar kort, oavsett. men sig själv kan man nog kalla sig fotograf om man tar fotandet på allvar ordentligt :)
Håller med #1! :)
Håller nog med #6 lite. Ett femårigt barn som springer runt med sin morfars analoga kamera på släktkalaset skulle jag inte riktigt vilja kalla fotograf bara för att h*n tar kort. Men samtidigt, vad skulle det annars kallas?
Och jag menar, fotograf är ett yrke. Om samma femåriga unge hittade en fossil medans h*n grävde i sandlådan skulle jag inte automatiskt kalla ungen för arkeolog, bara för att h*n gjorde ett fynd.
(okej nu langade jag världens luddigaste exempel men jaja, haha)
Knepigt det där!

#10 Arkeolog är en person som studerar historia med en arkeologisk metod.
Sysslar man med fotografering så är man fotograf. Sen är det ju skillnad mellan ykesfotograf och hobbyfotograf. Men bara för att man är hobby- eller amatörfotograf behöver man ju inte kalla sig för det, utan jag tycker man gott kan kalla sig fotograf.
Lika väl kallar sig både Zlatan och jag oss för fotbollsspelare även att han har det som yrke och inte jag.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
#11 Jaja sånt har väl inte jag koll på :D hahaha. You get the point!
Förtjänar? Låter lite som om man måste göra något särskilt eller ta någon särskild bild för att förtjäna en titel. Vilket jag anser vara väldigt dumt uttryckt. Fotografi är en livsstil och att kalla sig fotograf innebär inte att man tar proffsbilder och säljer utan att man känner att man behärskar fotograferingen och ser det som en seriös syssla. Att ta bilder på sina vänner då och då är en sak men att regelbundet fota och ha mål att utvecklas till det bättre anser jag vara en fotografs tänkande.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
Man kan vara fotograf på fritiden, och jobba som fotograf.
Om man fotograferar så är man ju fotograf, så enkelt är det? Enligt mig.
Om man tar någon enstaka bild till familjens album men inte har fotointresset alltså fotar regelbundet tycker jag inte att man är en fotograf, dock.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
*putt*
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.
#13 Jo jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva där, därför tog jag det i '-tecken.
Men om jag gör om det till; När tycker du man kan bli kallad fotograf?
Fast tycker även att det låter lite konstigt..
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus

Jag känner mig nu redo att kalla mig fotograf, Har tidigare kallat mig Hästfotograf,Hobbyfotograf,mm.. Men nu är jag redo. Fotograf here i come!