Bildstöld-dilemma
I helgen fotade jag hopptävlingar, och la ut några st på FB. Det står klart och tydligt att bilderna är © mig, och att om man vill använda bilderna "så vänligen kontakta mig först"
(Och ja, man äger bilden trots att den ligger på FB)
Idag såg jag att en "halvbekant" har tagit en av mina bilder och använder bilden som profilbild på FB. H*n har även skrivit nåt i stil med "tack för bilderna"…(?)
Känns ganska dumt detta, och vet inte riktigt vad jag ska göra.. Hur skulle ni gjort?
Det är betydligt enklare att agera om det är en person som man inte känner, tex ngn på stallet.se, men när det är en som man halvkänner, och som blir jätteglad över att få se snygga bilder på sig och sin häst…. Njäe, känns betydligt svårare..
Detta har hänt enstaka tillfällen tidigare, men jag har då låtit det passera eftersom det känts sniket att påpeka att jag faktiskt inte ger bort bilder för publicering hur som helst..
(vanligtvis så brukar folk kontakta mig och fråga om bilder, men så finns det ju dom som inte har en aning om vad copyright är….)
Jag tycker att du ska förklara för h*n att det inte är tillåtet att ta bilder hur som helst även om de ligger ute på FB.
Självklart äger du bilden även om den ligger å FB, det är väl bara så att alla bilder du laddar upp har de som äger FB tillstånd att använda hur som helst? Var det inte en jättediskution om det för ett tag sedan? men det betyder ju så klart inte att vem som helst som är medlem får ta bilderna och använda dit och dit.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja FB får använda bilderna när man laddat upp dom där, men man har fortf. upphovsrätten :-)
Mitt dilemma är nog mest hur jag ska framföra det till personen som tagit bilderna.. Kan inte komma ifrån att jag kan uppfattas som sniken, ja det är dumt men så är det ;-)
Nåt bra iaf är att mitt namn står klart och tydligt över bilden, så lite PR kanske det kan generera…..
Drygt att man är så soft ang. sånt här. Speciellt när personen i fråga skrivit ett glatt "tack" på min wall… Känns som man kommer som en ragata och kräver betalt för användandet av bilderna… kanske varit bra om man varit lite mer ragata ;-)
Sånt här är ju skitsvårt när man känner personen ifråga. Men du kan ju alltid försöka säga lite snällt att bilderna ej får kopieras så denna vet till nästa gång du har laddat upp?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja det har du rätt i :-) Ska försöka komma på hur jag kan påpeka lite snällt.. :-)
Säg nått i stil med "Vad kul att du gillar mina bilder men du vet väl att det är fel att bryta mot copyrightlagen"
Har för mig att jag sa så till den första som märkte som tagit mina bilder.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det verkar ha löst sig.. H*n bad om ursäkt att h*n tagit bilderna utan att fråga (och jag kan inte hjälpa att jag känner mig urbota dum
)
#6 Du borde inte känna dig dum! H*n borde vara tacksam mot dig :) tänk om de hade varit någon annan som hon inte kände och den ringde polisen, förhoppningsvis gör hon inte om de! Jag fick själv säga till 2st igår ;)
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#7 Jo jag vet :-) Hade inte känt mig dum om jag inte kände personen :-) Konstigt det där hur man är funtad *s* Men förhoppningsvis gör h*n inte om det ;-)