Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 475 ggr
Invisible
0

Svårt med rätt exponering.

Jag har otroligt svårt med att få till rätt exponering på mina bilder. Blir dom inte överexponerade, blir dom underexponerade och hur jag än gör så blir det bara fel. Skulle behöva tips och idéer kring det hela. :) Det spelar ingen roll om jag kollar på bilderna på skärmen, de visar sig endå vara helt annorlunda på daotorn sedan, haha!

Metinia
0

Har du så att du kan se Histogram på en bild i din kamera? I så fall ka du ju ta hjälp av det. (Information om Histogram finns det nu en artikel om, väldigt bra artikel).

Isak
0

Kan även vara så att din skärm inte är korrekt inställd/kalibrerad.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Invisible
0

Borde kanske lägga till att jag har en Nikon D80. :)

#1 Jo, jag tror jag har det. Är det inte detta som kommer upp om man bläddrar uppåt när man kollar på bilderna?

#2 Inte omöjligt. Hur kollar man detta?

Isak
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har för mig det går att justera på något vis i windows, annars använder man ett kalibreringsverktyg.

Ett annat sätt kan vara att ställe in bildskärmen efter bifogad bild så att man ser alla nyanser.

Sen kan man ju jämföra bilderna man framkallat mot de på skärmen.

Vänliga hälsningar

Alexander Isaksson

Metinia
0

#3: Jag har själv en Canon, så jag vet inte hur du får upp histogrammet på en Nikon. Men gå och kolla hur ett Histogram ser ut i artikeln om Histogram och jämför sedan med det du får upp i din kamera.

Invisible
0

#4 & 5 Okej, tack så mycket för era svar. :)