Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 828 ggr
Adrina
0

Eslövs Ridklubb 090517

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag och fotograferade vid Eslövs ridklubb, lokal ponnyhoppning. Hade riktigt tur med vädret för en gångs skull! Ni får gärna skriva något konstruktivt om dessa 3 bilder.

Jag vet inte riktigt om beskärningen funkar på alla bilder. Är lite osäker.

Adrina
0

På denna bild ser det ut som jag har massa damm på sensorn eller att det snöar, men nej. Det var massor av maskrosfrön som svävade runt på banan hela tiden. Var riktigt jobbigt eftersom man fick i munnen och i ögat hela tiden.

Adrina
0

Och bild 3, blev det för mycket luft till höger?

Adrina
0

Puttar lite förskiktigt. Är inte jättelångt bak men vill hemskt gärna ha kritik så jag kan utveckla mig, känner att jag står lite still just nu.

IdaSH
0

#0 Att fota hoppning är rätt svårt (tycker jag) men en sak man kan försöka tänka på är att det brukar bli bäst bilder när hästen är på väg upp eller precis över hindret. Är därför inte så förtjust i den här bilden där framhovarna är i marken.

#1 De här små maskrosfröna stör mig litegrann, det ser mest ut som att kameran har varit smutsig på sensorn eller så. Men i övrigt är det en fin bild, tagen i rätt ögonblick och fin bakgrund.

#2 Även här tycker jag mycket om bakgrunden och det är fina färger i bilden. Gillar att du har experimenterat lite med kompositionen även fast jag hade velat ha lite mer luft till höger om hästen. Tycker också att hästen ser aningen oskarp ut.

Kämpa vidare Skrattande

Mvh Ida

www.krusfoto.se

Adrina
0

#4 OK, tack för kritiken! Tycker du det är bättre språng i #2 än i #0 ?

IdaSH
0

#5 Även i sista bilden är hästen på väg ner men om jag skulle välja en av dem skulle jag ta sista bilden, ja ;)

Mvh Ida

www.krusfoto.se

HannaT
0

Jag håller inte med #4, jag tycker att fröna är charmiga! Däremot tycker även jag att du ska fota lite tidigare i språnget, när hästen är precis över hindret. Annars väldigt fina bilder med härlig natur, fina ekipage och häftiga färger.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Adrina
0

#7 Tack, jo jag tror jag har bilvit lite förtjust i just det sena språnget.

Zondell
0

Det är svårt att fotografera i rätt ögonblick i språnget men jag tycker du är alldeles för sen.

Här någonstans i språnget vill jag ha bilden.

Pandy
0

Som alla har sagt redan är det svårt att ta i rätt ögonblick, men om du har system kan du ju ta fler kort i rad, alltså hålla ner knappen.
Då kan du trycka ner knappen så den börjar ta kort under sista galoppsprånget mot hindret, då borde få ett kort som är precis över elr när den är påväg att lämna marken.
Färgerna är fina, fast lite mer luft till vänster på sista bilden och tidigare i språnget som sagt, lycka till med fotandet.

Adrina
0

#9-#10 Som jag skrev i #8 så tycker jag om det språnget, men det är ju en ren smaksak! Glad

Zondell
0

De flesta ryttare som köper bilder vill ha en bild med spång som i # 9

Adrina
0

#12 Kan jag förstå eftersom det är det ''vanliga'' språnget och de som vill köpa bilder oftast (inte alltid) vill ha bilderna lite mer vanliga och naturliga om man kan säga så.

Nu säljer jag inte bilder och då kan man ju mixtra lite  med bilderna (självklart kan man det annars också men om man vill vinna många kunder så tar man ju lite mer vanliga och inte sådana  ex. kapat huvud eller någon ovanligare komposition, kan vara vad som helst ovanligt, brus eller något) Och när jag provade lite olika språng så föll jag för detta språnget. Jag kan ju vara ensam om det men jag tycker det är fint, men det är ju en smaksak, andra tycker inte det är fint, vissa tycker det är fint.

Men jag kan ju tänka på det sedan, att de flesta ryattare vill ha språnget då hästen hoppar av.