Råd om kamera passande hästfoto?
Hej alla!
Nu är det så att jag är en ytterst normal person när det kommer till att fotografera. Jag har en mobiltelefon med skaplig bra kamera som tar klara och okej bilder, även när en häst travar, men det är ju en mobilkamera och har trög luckning eller vad det nu heter. Jag får rikgit chansa på att få en bild av en häst som hoppar tex.
Vi har hemma en digital kamera som tar skarpare, klarare bilder, men det är ända trögare när det kommer till rörelser. Det är en pentax digitalmakera väl 4 år gammal nu, och det fungerar perfekt för att fota julklappsöppning, sovande katter och stillaståande hästar. Men helst inte i kyla, altså under 2 minusgrader….
Men, jag vil ju gjärna få några skapligt bra bilder av djuren även när dom rör sig :)
Jag funderar därmed på en hobby-systemkamera som kan ge mig lite mer utval på serie-bilder och vanliga bilder, och något bättre fokus. Vare sig jag fotar folk eller djur, rörelser eller stillastående.
Jag är inte alls intrecerad av att spa upp 10 papp för en kamera, men jag är medveden (som kamera tekniker för HP) att man i dag faktisk kan få helt okej hyfsade kameror för mindre enn detta som passar just mitt behov.
Jag ser för mig prisklass max 4000.
Har ni vana hästfotografer bra tips på vilka märken som har bäst kvalitet att erbjuda i den prisklassen? Vilka märken är bäst? Finns där några kameror som står fram som perfekt till mitt föremål?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#1 jo det är just det jag tänker, att va gniden på priset på teknologi betalar dårligt tilbaks, men samtidig är det rätt bortkastad att köpa för mer enn 10 000 kronor för mig som inte är proff fotograf, eller direkt nån hobbyfotograf heller.:) Jag tänkte som så att max 4000 borde jag faktisk få ett skapligt bra kamera som fungerar för mitt föremål och lite mer till, eller hur?
Jag vil ha en bra kamera, bra kvalitet, med bra bilder efter mitt behov, men proff-kamera är bortkastat tid på mig. än iaf ;). Bildkvaliteten till mitt gamla Pentax har jag inget att klaga på själv för det tar helt okej bilder för mitt lilla album, men det klarar ju inte djur i rörelser eller sådan.
Bildexempel på bilder från min mobil och pentaxet ligger här. Bilden tagen 30 oktober är tagen med pentax kameraet, bildet från 18 maj är tagen med mobilen. Helt okej bilder för vardagen skulle jag säga.
För mig så skulle nästan vad som helst som övergår detta va typ 'perfekt', men sen har jag ju ingen koll på kamera heller, därav att jag frågar exempler från er som kan detta :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.