Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 533 ggr
Pandy
0

Kritik Hoppbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill ha kritik på tre hopbilder som jag är nöjd med.

Pandy
0

andra

WhoCares-01
0

jättefin skärpa å fina färger men gillar inte att marken försvinner. annars e dom jättefina =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Pandy
0

tredje

Metinia
0

Bild 1: Bra taget, språnget är fint fångat och både häst och ryttare framhävs på ett positivt sätt. Snygg skäpra på hästens framben, men det känns som den fina skärpan försvinner lite på huvudet. Bra färger i bilden. Kanske lite rörig bakgrund, fast den ger samtidigt en känsla av tävling. Bilden känns aningen sned (väldigt lite dock), men det kanske går att räta upp ändå? Hade det varit jag som tagit den bilden skulle jag också ha klippt bort stolparna i kanterna, det finns så gott om plats ändå runt ekipaget att jag inte tycker att de behöver vara med. De bidrar inte med något i bilden direkt. Mycket fin bild i alla fall!

Bild 2: Otroligt härlig skärpa i den här bilden, älskar skärpan! Riktigt snygg bakgrund och riktigt fina färger. Den här bilden är min favorit utav de tre, riktigt fin! Tyvärr tycker jag inte att kompositionen är 100%. Jag skulle vilja klippa bort lite i högerkanten av bilden och framför allt i överkanten. Det är för mycket luft över ekipaget som fångar uppmärksamheten en del. Tyvärr är hästens hovar kapade lite nertill, det är lite synd att de inte kom med, hade varit snyggare. Men som sagt, en riktigt fin bild ändå!

Bild 3: Fin skärpa i den här bilden. En snygg vinkel faktiskt, den brukar inte fundera så bra, men här gör den det. Men ekipaget är lite för mörkt, man ser inte så mycket, och hindret känns lite för ljust. Lite rörig bakgrund, men inte farligt. Men kompositionen känns inte så bra, för mycket himmel och istället är hovarna svagt kapade. Vill gärna se hela hovarna och betydligt mindre av himlen! Men ändå en bra bild.

I det stora hela; mycket bra jobbat, fina bilder!

Pandy
0

#2 Tack så mkt, ska se till att få med marken nästa gång.

#4 tack för kritiken, ja kan ju tyvärr inte göra ngt åt att inte hela bakhovarna syns på bild 2, de är ju precis bakom bommen…
3e bilden e jag rätt nöjd med men håller med om att de blev för mkt himmel o lite fel med ljuset.
Kan prova beskära 1an o 2an och se om det blir lite bättre.

Tack igen för svaren.

Mollsz
0

Båda bilderna är fina och skitbra skärpa på! :) Men om man tar bilderna precis över hindret blir det mycket roligare och fart i bilderna (enligt egen åsikt) ^^

Toltaren
0

Fint språng du har fångat på båda, men det känns ändå som om det är två helt olika fotografer som har fotat dom. Den första känns ganska amatör mässig, fokusen ligger på hindret och hela bilden känns allmänt rörig. Dock bild två är helt fantastisk, snygg skärpa, snygg exponering, mycket fina färger och snyggt beskuren osv.

Fortsätt jobba på!
/Sofie

Mollsz
0

Håller med #7 :)

Pandy
0

#7 Lovar att de är jag som har tagit bägge, fast jag förstår vad du menar! Tyvärr så funkar inte min sportfokus på manuell inställning, kameran bara fokuserar den den vänstra punkten, de är därför första bilden blev som den blev.
Dålig bortförklaring…menmen ska fortsätta jobba på de.