Svartvit och färg?
Hejhej! Jag undrar hur man gör bilder i photoshop t.e.x där det är en betande häst på bilden så vill man bara få hästen i färg resten i svart vit hur gör man då ? :)
man använder sig utav lager. Eller så använder man sig utav svamp-verktyget och liksom "suddar" bort färgen på de ställen man ej vill ha färg :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
om du tar penseln i menyn och sen letar upp en rullist i kanten ovanför där det står "normal" just nu. Ändra den till "färg" (står ganska lång ner i rulllisten) och sen tar du den svarta penseln och målar där du vill att det svartvita ska vara :)
Ganska luddig förklaring men hoppas du förstår, annars kan jag printa och fixa :P
Jag använder färgersättning. Finns en pensel i verktygsmenyn. Klicka sedan på en svart färgruta så kan du måla svart-vitt där du vill ha det.
Jag brukar antingen markera det jag vill ha i färg med Markeringspenseln (Snabbkommando: A) sen högerklicka, markera omvänd. eller så gör jag dubbla lager, gör det ena i svartvitt (det översta) och suddar sedan ut det som ska vara i färg. Vilken metod jag använder beror på hur motivet mm.
Johanna - Instagram

Okej tack alla ska testa genast! :D

går ju också att dra ner mättnaden, och sudda fram det man vill ha i färg ^^
#6 Så brukar jag göra :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#7 går snabbt och lätt, och man får lätt tillbaka det svartvita om man gör fel ;)
#8 Precis :)
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Jag gjoder som #2 :D det blev bra ^^,

Gör som #2 :)
*övertoningskarta