Kontakta polis - bildstöld
Hej!
Jag har tidigare inte haft så mycket problem med bildstölder, men har kommit några de senaste veckorna.. Jag har enkelt förklarat att dom får ta bort bilden annars kontaktar jag polisen och ser till att skicka en räkning, men jag har aldrig behövt gå så långt.. Härom veckan fotade min klass, både individuella och gruppkort, och sa tydligt till alla att dom får kopiera ur mitt webbalbum, men INTE ta bort loggan, för då blir det att kontakta polisen som en vanlig bildstöld, och jag skrev även detta i webbalbumet..
När jag nyss tog en snabbkoll på bilddagboken såg jag en tjej i klassen som tagit en bild och beskurit bort loggan (en tjej som gärna muckar gräl med mig, inte min bästa kompis direkt).
Frågan är nu om jag ska kontakta polisen och skicka en faktura? Nån annan som har erfarenhet av bildstölder som kontaktat polisen, hur reagerar dom?
Mvh Tove
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

De flesta som polisanmält vad jag hört är att polisen inte brukar bry sig så mycket om det inte gäller en riktigt grov stöld. Om den är på bdb så är det nog enklast att bara anmäla den till de som leder siten och be dem ta bort dem samt kanske skriva till personen i fråga.
Jag tog kontakt med polisen för nån månad sedan gällande bildstöld och de förklarade att de ej hade resurser att sitta och jaga mestadels minderåriga tjejer som stjäl bilder.
Utan de tyckte att jag skulle ta kontakt med en advokat och fråga vad jag kunde göra.
Enligt en fotograf jag pratat med genom nätet så säger denne att jag kan skicka en faktuera eller helt enkelt kontakta bdb så de tar bort bidlen, viljet jag gjorde och sen skickade en förklaring till tjejen som stulit. Skrev att om jag ser det hända en gång till så blir det polisanmälan eller dryga räkningar.
Fast om jag fattat rätt så har de som stulit inte någon rätt att betala räkningen man skicka eftersom man själv inte har företag eller tillräckliga bevis på att bilden just är stulen utan man själv kan hamna i trubbel om man skickar ut "falska" fakturor.
Detta är iaf vad jag har uppfattat när jag pratat med polisen och fotografen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag har också kontaktat polis ett par gånger men de har inte brytt sig speciellt mycket. Bildombudsmannen var väldigt intresserad av att hjälpa mig men jag har inte råd med hans kostnader…
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Okej, tack så mycket för era svar! Jag ska ta och prata med henne igen och hoppas att hon lyssnar. Man tycker ju att folk borde förstå när man både sagt och skrivit det, men bildstölder ses ju tyvärr inte lika allvarligt som "vanliga" stölder..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
Kontakta BDB istället, polisen har inte tid med sånna här bildstölder. Bilder på klasser räknas dessutom inte som fotografiska verk och står sig dessutom annorlunda till Fotolagen och ses inte som allvarliga brott vid stöld.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Jag skickar numera fakturor utan att varna. Det står klart och tydligt PÅ bilden att olovligt användande faktureras, det står villkor på hemsidan med pris vad som kommer faktureras och så skickar jag alltid med en utskrift av var jag hittade bilden. Ställer fakturan till målsman om den som olovligt använder bilden är under 18 år. Har iofs företag.
Jag räknar helt enkelt otillåtet användna bilder som beställda.
#6 Det gör du nog rätt i, för dina bilder ser jag verkligen ÖVERALLT… :S
#6. Jag förstår att du gör det! Måste bara få fråga hur du får tag i adressen till dom som använder dina foton?
#6 Ser också dina bilder överallt. Undrar av ren nyfikenhet om det är många som struntar i att betala fakturan eller betalar dem?
Säger som #8 och #9, var hittar du adresserna och betalar de?
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Eftersom det är tävlingsbilder har de licens = finns att slå upp.
De finns säkert på massor av ställen jag inte ser, men de jag ser fakturerar jag direkt. Hittills (efter det jag börjat skriva att jag fakturerar) har jag faktiskt bara hittat en som lagt ut. Bilderna försvann direkt de tagit emot brevet, och det återstår att se hur tuff jag får vara för att få in betalningen.
#11 Gud så smart du är då! :D Men kan jag fakturera de fast jag är minderårig och inte har företag?
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com

#12 - Får och får… Du lär ju kunna bevisa att bilden ÄR stulen och att det framgår vad som händer om man använder bilderna utan lov.