Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 1517 ggr
Lagerquist
0

Veckans fråga: Din utveckling

Många här inne har fotograferat ett tag nu, och de som är nya bakom kameran har säkerligen utvecklats sen första gången de höll i sin kamera.  Hur har din utveckling sett ut? Berätta! Illustrera gärna med bildexempel.

Metinia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Från början var jag på tok för nära när jag tog porträtt, alla hästarna såg konstig ut. Brydde mig inte jättemycket om bakgrunden. Skärpan var det väl sisådär med. Försökte bry mig om den men fotade med en gammal digitalkamera som inte har världens skärpa direkt. Var inte bra på att fota rörelse, blev aldrig skärpt. 

Fast här kommer nu först några bilder som jag tog vinter/vår 2006, precis i början av mitt hästfotande. Jag tyckte ju då att de här bilderna var bra (eller snarare riktigt riktigt bra för att ha varit jag som tagit dem), tycker de är okej nu, men inte speciella. Som sagt, tråkig bakgrund, halvbra skärpa, tråkiga färger.

Metinia
0

Här kommer då några bilder jag tagit i år. Enligt mig är de betydligt bättre, hoppas att ni håller med mig. En helt annan skärpa, fångar rörelse på ett bättre sätt och snyggare färger. Så det här ju då min utveckling under de tre åren jag nu fotat aktivt.

IdaL
0

#1-2 Jag ser din utvekling jätte mkt, bra jobbat Skrattande

Metinia
0

#3: Tack. Hur ser din egen utveckling ut?

Mellliie
0

Jag har nog inte utveckats speciellt mycket.

Mollsz
0

Jag som fotat båda bilderna, första med en HP photosmart R707 (tror jag den heter) och den andra är fotad med en Canon EOS 400D med 55-200 sigma objektiv :)

(förlåt att bilderna är suddiga, var tvungen att förminska dom i paint -har inte ps på den här datan- så att man skulle se båda.. Men jag hoppas att ni ser en stor utveckling iaf :D)

Mollsz
0

Laddar upp bilderna i original storlek i två kommentarer istället, så kan ni se skillnad på skärpan och så :)

bilden jag tog med HP-kameran för 3 år sedan;

Mollsz
0

Laddar upp bilderna i original storlek i två kommentarer istället, så kan ni se skillnad på skärpan och så :)

Och den här fotade jag för några veckor sedan med min Canon 400D;

Dvipir
0

Tja… Skulle säga att allt blivit bättre xD I början var det mest, rikta kameran mot hästen och ta en bild ;) Tänkte inte på komponeringen, ljuset, bakgrunden och fotade på auto.

Nu har jag lärt mig helt hur kameran fungerar och klarar av att fota på helmanuellt (föredrar faktiskt att fota så). Och… ja, bilderna är bättre ;)

Har satt ihop två små bildkollage, det första med bilder från 2004 då jag tog mina första bilder från stallet (den på vintern är min alldeles första). Det andra kollaget är bilder som jag tagit i år.

Dvipir
0

2009

Anna
0

Jag känner också att jag utvecklats mycket sedan jag började.

Ett tag förra året stod jag bara och stampade dock, men när säsongen drog igång i år har det gått framtå igen tycker jag!

Enligt mig har min känsla för ljus, vinklar, bakgrund och komposition utvecklats på ett positivt sätt.

2006-2007 med Nikon D50

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Vår 2009 med Nikon D200

Bilderna i kollagen är oredigerade, dvs original!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Adrina
0

Jag har utvecklas mycket även om jag inte är så jätteduktig. Men om jag inte hittat hit till hf.if hade jag aldrig brytt med om komposition störande grejer i bilden eller sådant som nu är livsviktigt tycker jag. Flört

Återkommer med bilder om jag orkar. Cool

IdaL
0

#4 Ska sätta ihop något hade jag tänkt ;)

Monday
0

Jag har väl, förhoppningsvis, utvecklats en hel del. Min absolut första bilder var helt "fel" komponerade, ofta var hästen centrerad med mycket luft runtom som gjorde bilden rätt tråkig. Det dröjde även ett bra tag innan jag slutade kapa öron, ben, hovar osv. (Något jag visserligen har börjat lite med, men nu är det ett medvetet val). Jag hade ingen känsla för hur en bra bild skulle se ut och jag brydde mig inte nämnvärt mycket om bakgrunden eller ljuset. När jag väl fick till en bra bild berodde det helt och hållet på tur.

De här bilderna är inte precis i början, utan jag har hunnit lära mig lite här, men såhär kunde bilderna se ut.

http://www.regret-nothing.com

Monday
0

Och såhär kan bilderna se ut nu.

Metinia
0

#15: När var det du började fota? (Alltså, hur lång tid har det tagit för dig att göra den utvecklingen du gjort? Glad)

Monday
0

#17 Ojdå, det glömde jag ju helt bort att berätta! Fotade för första gången en häst (borträknat några enstaka analoga foton) år 2004 (vid 14 års ålder). Men började nog att fota lite mer oftare vid 15-16 års ålder.

Kristall
0

Har inga gamla hästbilder, men iaf.

Första bilden är fotad kanske 2004? Med en gammal kompakt digitalkamera, kmr ej ihåg märke/modell. Har fotat mycket värre bilder än så, haha, men har dem på en annan dator. ^^

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Kristall
0

Och så en hästbild, fotad med min digitala systemkamera Olympus E-500 (med ett analogt 50 mm 1.8 objektiv) för ett par veckor sen. (:

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Malin-Trotsig
0

Min utveckling har gått framåt sedan jag började fota hästar ordentligt 2006. Det var alla nybörjarfel och dålig skärpa.
Nu har jag fått göra jobb för både Tidningen Ridsport och Galoppmagasinet och mina fotografier är betydligt bättre.
Det gäller att kolla på andra och våga experimentera själv. Nu i dagsläget är även systemkameror så pass billiga att kvaliten i sig blir bättre.

divansson
0

Själv har jag utvecklats lite, bättre kamera har hjälpt myyycket! Förut var det mest väldigt oskarpt, dåligt inställt (hade ALLTID "blixt av") sen har jag lärt mig massor här från hästfoto iFokus.. Har även lört mig lite av vissa fotografer jag brukar träffa ibland, men det är mycket lättare sagt än gjort.   Sitter vid fel dator nu så har inga gamla bilder.

Magster
0

Får början var det väl såhär bilderna såg ut. Började 04 väääldigt oseriöst och under det åren och 05 och 06 kunde jag inte hantera vinklar eller perspektiv för fem öre. Komposition var inget jag visste var det ens var utan så länge hästen såg söt ut räckte det väl?
Sen vid 2007 fick jag ett ryck i och med systemen och nu tog ju intresset vid ordentligt och jag började tänka på hur och vad jag höll på med. Vilket visade sig.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Magster
0

Och idag ser bilderna ut såhär. Välkomponerade (i mina ögon iaf) och jag kan hantera inställningarna utan vidare problem. Och det är ju nu också som jag ska försöka hitta min egna stil för att kunna utvecklas inom den, ska bara få nått nytt ryck sen så! Flört

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

OliviaJ
0

Jag började fotografera hästar runt 2006-2007 och tycker att jag har utvecklats en hel del! Hästfoto iFokus har nog hjälpt mig en bra bit på vägen också..

Bilderna från 2007 är fotade med en digital kompaktkamera (kommer inte exakt ihåg märket) och bilderna från 2008-2009 är fotade med min Nikon D50 :)

Eklang
0

Jag tycker att jag har utvecklats jättemycket. Och då även pga. Hästfoto iFokus. bra jobbat till er (A) Jag började att fota med min kompaktkamera år 2006. Sen hösten 2008 så införskaffade jag min systemkamera då jag tycker att jag kommit till slutet av vägen med min kompakt. Då min systemkamera är relativt ny så har jag inte hunnit behärska alla inställningar men det kommer :)

Emma, medarbetare på Hästfoto.

hhannaz
0

Jag började fota med systemkamera vintern 2007. Och har sen dess utvecklats väldigt mycket. Visst, jag får inga jättebra bilder än, men det blir ju bättre och bättre! Flört

Music gives a soul to the universe, wings to the mind, and life to everything

Inlägget är låst för nya kommentarer